Firhjulet luksus i millionklassen: Lars plejer nogle af verdens mest eksklusive biler

Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan

Firhjulet luksus i millionklassen: Lars plejer nogle af verdens mest eksklusive biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lars Oxholm nurser i sit firma Carcare by Oxholm luksusbiler for millioner.

Porsche, Ferrari, Jaguar, Maserati, Range Rover, Mercedes, BMW og Audi....

Lars tager sig af dem alle. Polerer og plejer. Kæler for dem, så lak og læder står så smukt, som da bilerne første gang trillede ud fra fabrikken.

Lars Oxholm har i sit firma Carcare by Oxholm specialiseret sig i bilpleje på højt niveau. Han nurser bilerne i sit firma i Horsens, men også i udlandet. Og han gør det så godt, at bladet Bilmagasinet har omtalt ham og hans arbejde som "blandt de bedste i Europa".

Gennem årene har tusinder af biler været igennem hans hænder. Derudover underviser han i polere-teknikken - bl.a. i Kuwait, Tyskland, Tjekkiet og Finland.

Rammerne på Grønlandsvej i Horsens er i princippet ydmyge. Men et blik rundt i hallen, hvor diplomer og certifikater hænger på væggen, vidner om, at det er bilerne - og deres ejere - ikke. Diplomerne afslører også, at Lars ikke bare plejer biler, men også lystbåde og fly. Det sidste for flyselskabet Joint Jet, der flyver med VIP-kunder.

- Det er simpelthen et skønt job. Det har ikke altid været lige nemt, og det har været et langt, sejt træk at gøre det til en forretning. Men jeg elsker det. Jeg elsker bilerne, og jeg elsker at aflevere et køretøj, der står SÅ skarpt. Det er simpelthen en æstetisk nydelse at lade fingrene glide hen over den blanke, silkebløde lak - både for ham, der henter sin bil, og for mig, fortæller Lars Oxholm.

"Ham", fordi de allerfleste af Lars' kunder er mænd. Men jo, ind imellem er det da også kvinder, der beder ham om hjælp.

Bare én kunde - en aarhusiansk samler - har på et halvt år haft sine 40 biler gennem Lars' hænder.

- Det er et job, der giver utroligt mange oplevelser, et stort netværk og kontakt til mange spændende mennesker, siger 48-årige Lars Oxholm.

- I reglen står jeg jo her i hallen på Grønlandsvej, men tit foregår det også ude i landet eller i udlandet.

- I dag kommer vel 30 procent af min årsomsætning fra lokale biler, mens resten ejes af mennesker rundt om i landet - fra Skagen til København. Ind imellem har jeg også kunder i udlandet, og så klargør og vedligeholder jeg jo også både og fly.

Hos Audi i Fredericia lærte jeg, at man ikke skal lægge alle æggene i én kurv.
Lars Oxholm
Lars Oxholm
Født 1970

1987 10. klasse fra Elbæk Efterskole

1992 Uddannet værktøjsmager

1996 Hf fra Fællesseminariet

1998-2000 Audiotekniker i København

2000-2002 Sonax, Tyskland

2002-2003 Selvstændig i Tyskland, hvor han bl.a. arbejdede med prototyper hos VW i Wolfsburg

2003-2008 Arbejder for ALD med centre i Taastrup og Fredericia

2009 åbner Sonax Service i Horsens

2010 vinder opgaven med at klargøre biler på Audi Center, Fredericia

2012- Driver Carcare by Oxholm i Horsens med pleje og vedligehold af specialbiler
Bilmagasinet har betegnet Lars Oxholm som en af de bedste i Europa inden for sit felt. Foto: Søren E. Alwan
Bilmagasinet har betegnet Lars Oxholm som en af de bedste i Europa inden for sit felt. Foto: Søren E. Alwan

Ud af bil-familie

Men det har ikke altid været luksus-biler, Lars Oxholm tog sig af.

Han er søn af Finn Jensen, der i årtier har importeret Sonax-produkter til bilpleje, og hans onkel, Poul Jensen, drev i årtier det gamle familiefirma Albert V. Jensen med VW- og Audi-forhandling. Så Lars er vokset op med biler og bilsnak.

- Fra 2000 til 2002 arbejdede jeg og lærte det grundlæggende hos Sonax i Tyskland. Men udover at jeg havde min lejlighed i København, vidste jeg, at der var flere penge i det i Danmark. Hvor en tysker fik 150 DM svarende til 600 kr. for en klargøring, fik man på det tidspunkt i Danmark 1500 kr. for det tilsvarende arbejde.

- Ergo søgte jeg hjem til Danmark og København og arbejdede i en del år for et af Danmarks største leasingfirmaer ALD, hvor vi hvert år havde 5000 biler igennem klargøringen, og jeg havde 18 mand ansat.

De polere-maskiner, som Lars Oxholm bruger i sit firma, har han også forhandlingen af til andre kunder. Foto: Søren E. Alwan
De polere-maskiner, som Lars Oxholm bruger i sit firma, har han også forhandlingen af til andre kunder. Foto: Søren E. Alwan

Pludseligt brud

Men efter en årrække der rykkede Lars til Horsens og startede i 2009 eget firma her.

- Jeg fik ret hurtigt en pæn del - vel halvdelen - af de lokale bilforhandlere som kunder. Jeg stod for klargøringen af deres biler og trivedes med det. Men så bliver jeg en dag spurgt, om jeg er interesseret i - i konkurrence med andre - at give tilbud på al klargøring i Audis nye center ved Fredericia.

- Jeg vandt opgaven, lukker ned her på Grønlandsvej i Horsens og koncentrerer mig om arbejdet hos Audi, hvor jeg klargjorde nye og brugte biler i den højere ende.

- Efter to et halvt år overtog Audi imidlertid selv klargøringen, og der opdager jeg jo, at der kan være store udfordringer i at lægge alle æggene i én kurv.

- Jeg følte mig ramt, men måtte jo erkende, at alt samarbejde standser på et tidspunkt. Det viste erfaringen fra ALD og Audi mig.

- Jeg måtte sunde mig lidt og trængte til at trække vejret.

- Jeg var med i en ERFA-gruppe inden for Sonax og havde der mødt mennesker fra mange lande, så jeg havde gode kontakter i branchen. Jeg valgte at rejse ud i verden.

- Jeg besøgte Malaysia, Singapore, Thailand, Californien og Florida. Jeg havde dengang familie i Bangkok og kunne bruge den som base i de måneder, jeg rejste rundt.

- Det var mega spændende og lærerigt. En kollega i Malaysia laver noget af det ypperste inden for bilpleje. Biler fra Europa "shippes" til Malaysia bare for at få en omgang pleje hos ham.

Drømmebilen er en Porsche - ingen tvivl om det. Foto: Søren E. Alwan
Drømmebilen er en Porsche - ingen tvivl om det. Foto: Søren E. Alwan

Tilbage i Horsens

Efter at have fået luft under vingerne var Lars i 2012 tilbage i Horsens, hvor han genåbnede på Grønlandsvej og satsede på at fortsætte med klargøring for de lokale forhandlere.

- Men det var ikke så nemt, viste det sig. Ikke så nemt som første gang, jeg startede. For forhandlerne havde jo oplevet, at Lars "er sådan én, der bare smutter", da jeg fik tilbuddet fra Audi et par år tidligere.

- Så det var ikke bare lige at komme hjem og fortsætte, hvor jeg slap. Det var et langt, sejt træk at få godt fat igen. Jeg fik en del af de gamle kunder tilbage, men fik ind imellem også nogle af de fede biler - og skiftede gradvis over til specialbilerne.

- Det har jeg kunnet i kraft af de gode kontakter og det netværk blandt private, blandt forhandlere og blandt importørerne, som jeg har fået gennem årene. Og de sidste tre år er der for alvor kommet gang i den del af forretningen.

Lars har i dag et godt samarbejde med importører af Porsche, Audi, Mercedes, VW, Range Rover, Jaguar osv. Også Ferrari, Maserati og nogle af de andre super-mærker har han kontakt til.

Lars Oxholm klarer en del arbejde i hallen på Grønlandsvej, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan
Lars Oxholm klarer en del arbejde i hallen på Grønlandsvej, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan

Kunderne kræver diskretion

De dyreste biler kommer private bilsamlere ofte med, men i modsætning til importørerne går det ikke an at nævne navnene på nogen af de private kunder.

- Diskretion, du ved... Folk går helst stille med dørene, siger Lars, men afslører dog, at han løbende passer hele bilparker for kendte, danske velhaver-familier.

En gang om året er der Track Day, som My Garage i Vejle står bag. Det er to dage på Vandel Flyveplads, hvor importører kommer med superbiler fra bl.a. Porsche, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes, Audi, BMW, Jaguar, Range Rover, Rolls Royce, Aston Martin, Bentley og endda Zenvo, en danskproduceret superbil.

- Det er rent showoff. Der er biler for mange hundrede millioner kroner i de dage på den nedlagte flyveplads i Vandel. En dag er for importørerne selv, den anden dag for special-indbudte gæster. Der har jeg været heldig at være med. Det er virkelig sjovt at opleve, og det har givet et hav af kontakter til både private og professionelle.

Og det er de kontakter, der bogstaveligt giver arbejde derhjemme i hallen på Grønlandsvej.

Hvor han i sin tid fik 1500 kr. for klargøring af en almindelig bil, betaler kunderne i dag typisk 4000-6000 kr. plus moms for en gang lakpleje.

Og dyrere er det selvfølgelig, når bilen skal have den helt store tur både ind- og udvendigt. Når læderindtrækket også skal behandles osv.

Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan
Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan

Forhandler polere-maskiner

Arbejdet foregår i hånden med hjælp af maskiner. Lars sælger også de poleremaskiner af mærket Rupes, som han arbejder med. Og han underviser og har bl.a. igennem Rupes og Sonax undervist i Kuwait, Tyskland, Tjekkiet og Finland.

Også VW's meget beskyttede testcenter i Tyskland har han flere gange opereret på, når VW en gang om året flyver 100 af de vigtigste ind til "Top Management Meeting" fra hele verden.

- Men hvor er firmaet på vej hen? Hvor er du om 10 år?

- Tjae... Jeg arbejder ret sikkert med det samme. Formentlig stadig med base og udgangspunkt i Horsens. Men firmaet må gerne blive større. Pt. er vi kun mig og en ansat. Vi skal gerne blive flere, der skal flere biler igennem, og der skal gerne blive mere salg af poleremaskinerne, produkter og mere undervisning, før det økonomisk bliver rigtigt sjovt, griner Lars.

Og så det oplagte spørgsmål: Hvilken bil kører Lars selv?

- Jeg kører i en god Golf, men drømmebilen er klart en Porsche.

- Jeg elsker bilerne, og jeg elsker at aflevere et køretøj, der står SÅ skarpt, siger Lars Oxholm. Foto: Søren E. Alwan
- Jeg elsker bilerne, og jeg elsker at aflevere et køretøj, der står SÅ skarpt, siger Lars Oxholm. Foto: Søren E. Alwan
Lars Oxholm netværk og evner skaffer ham opgaver mange steder i verden. Privatfoto
Lars Oxholm netværk og evner skaffer ham opgaver mange steder i verden. Privatfoto
Også fly er på opgavelisten - og de skal stå lige så skinnende og knivskarpe efter behandlingen som luksusbilerne. Privatfoto
Også fly er på opgavelisten - og de skal stå lige så skinnende og knivskarpe efter behandlingen som luksusbilerne. Privatfoto
Det er oftest biler, Lars Oxholm arbejder med, men også fly og både er blandt opgaverne. Foto: Søren E. Alwan
Det er oftest biler, Lars Oxholm arbejder med, men også fly og både er blandt opgaverne. Foto: Søren E. Alwan

        Luksuspleje til luksusbiler er, hvad Lars Oxholm har specialiseret sig i. Privatfoto
Luksuspleje til luksusbiler er, hvad Lars Oxholm har specialiseret sig i. Privatfoto

        Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan
Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan

        Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan
Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan

        Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan
Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan

        Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan
Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan

        Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan
Lars Oxholm og hans firma Carcare by Oxholm har specialiseret sig i pleje af superbiler: Ferrari, Maserati, Lotus, Jaguar osv. Han laver en del arbejde i hallen i Horsens, men arbejder også ude i landet og i udlandet. Foto: Søren E. Alwan

Firhjulet luksus i millionklassen: Lars plejer nogle af verdens mest eksklusive biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce