Fire veje i spil til at løsne trafikknude ved Lund

Disse linjeføringer til en vej mellem Silkeborgvej ved Lund og den kommende motorvejsafkørsel ved Hatting vil indgå i den videre politiske drøftelse om at aflaste trafikken ved Horsens Vest. I faktaboksen kan du læse en beskrivelse af de enkelte vejføringer. Illustration: Horsens Kommune

Fire veje i spil til at løsne trafikknude ved Lund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En vejforbindelse mellem Lund og en ny motorvejsafkørsel i Hatting vil aflaste trafikken på Silkeborvej. Fire vejløsninger er p.t. i spil, men nogle veje er mere farbare end andre.

Lund: Plan- og miljøudvalget i Horsens Kommune fik på sit seneste møde præsenteret fire forslag til, hvordan man forbinder Silkeborgvej ved Lund med den kommende motorvejsafkørsel ved Hatting. Den mulige vejforbindelse skal være med til at aflaste trafikken ved motorvejsafkørsel Horsens V, da den især vil aflede trafikanterne fra nordvest, altså fra bl.a. Silkeborg og Brædstrup, så de nemmere kommer på motorvej E45.

Ifølge et oplæg fra forvaltningen kunne de lokale byrådspolitikere se på fire forskellige forslag til en ny vejføring, som beskrevet i faktaboksen, men ifølge udvalgsformanden er det ikke alle veje, der er lige farbare.

- Forslag 1 og 2 går begge igennem et Natura 2000-område, så det bliver svært at lave noget dér. De sidste forslag, 3 og 4, går igennem et såkaldt paragraf 3-område, hvor tingene er knap så følsomme i forhold til naturen. Det er selvfølgelig den ene ting, vi skal tage med i overvejelserne. Derudover er det trafikafledningen samt ikke mindst prisen, siger Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget.

Forslag til ny vej fra Lund til Hatting
Rækkefølgen af vejforslagene er tilfældig og ikke et udtryk for en særlig prioritering.1. Opgradering af Grønhøjvej (blå linjeføring) Den eksisterende Grønhøjvej opgraderes og sideudvides mellem motorvejsafkørsel Hatting og Vrøndingvej, så kørekomforten forbedres, og der kan opretholdes en hastighed på 80 km/t. Ved Vrøndingvej kobles linjeføringen på den planlagte vej i det nye erhvervsområde. Linjeføringen forventes at afvikle omkring 550 biler i døgnet. Pris 60 mio. kr.2. Ringvejsforbindelse til Ny Silkeborgvej (rød linjeføring) Kørupvej tilkobles Ny Silkeborgvej. Kørupvej forlænges i et naturligt forløb og forbindes til motorvejsafkørsel Hatting. Linjeføringen skaber endnu en tilslutning til Silkeborgvej, hvilket ikke vil være til fordel for afviklingen på Silkeborgvej. Linjeføringen forventes at afvikle omkring 7000 biler i døgnet. Pris 210 mio. kr.

3. Ringvejsforbindelse til Nokiavej (gul) Den eksisterende Nokiavej forlænges i et naturligt forløb gennem industriområdet og kobles til motorvejsafkørsel Hatting. Linjeføringen forventes at afvikle omkring 5500 biler i døgnet. Pris 140 mio. kr.

4. Ringvejsforbindelse til Vrøndingvej (violet) Den eksisterende Vrøndingvej forlænges i et naturligt forløb gennem industriområdet og kobles til motorvejsafkørsel Hatting. Linjeføringen forventes at afvikle omkring 2500 biler i døgnet. Pris 140 mio. kr.

Kilde: Horsens Kommune

Vil have lastbiler væk

Selvom der endnu ikke er taget beslutning i sagen, hældte politikerne i plan- og miljøudvalget umiddelbart mest til løsning 3, hvor den eksisterende Nokiavej forlænges i en forbindelse gennem industriområdet, som kobles til motorvejsafkørsel Hatting.

- På den måde får vi lastbilerne fra DSV væk fra Silkeborgvej, fordi de vil få en direkte forbindelse til motorvejsafkørslen, og DSV sender rigtig mange lastbiler afsted dagligt. Det er dog vigtigt at understrege, at det er forvaltningen, som har fremlagt forskellige muligheder, som de enkelte partier kan tage med videre i de politiske drøftelser siden hen. Der er ikke besluttet i udvalget, hvad vi synes er rigtigt eller forkert, siger Martin Ravn.

Beslutningen omkring en vejforbindelse mellem Lund og motorvejsafkørsel Hatting kommer til at indgå i prioriteringen af vejprojekter i Trafikplan 2030.

- Den kommende vejforbindelse vil selvfølgelig berøre mange borgere, som kan være nervøse for deres ejendom eller område. For at få den bedste løsning er vi nødt til at inddrage flere løsninger. Så vi prøver ikke at gøre folk nervøse med vilje, men det er for, at vi kan træffe den bedste løsning fremadrettet, siger Martin Ravn.

Horsens holder i kø
Horsens er en vækstkommune, men flere indbyggere betyder også mere trafik, og på vej ind og ud af Horsens sidder vi fanget mellem hjem, job, daginstitution, indkøb, aftaler og kunder.Og her holder vi så. I kø. Horsens Folkeblad sætter her i foråret fokus på køerne og på de udfordringer, den øgede trafik skaber.

Fire veje i spil til at løsne trafikknude ved Lund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce