Det ta'r kun to-tre minutter: Bilka giver garanti for lynindkøb med nyt koncept

Hun fik melding om kundens ankomst kl. 15.41. To minutter senere var afdelingschef for Bilka-to-go Maiken Laursen i gang med at læsse kundens varer ind bag i bilen. Foto: Morten Pape

Det ta'r kun to-tre minutter: Bilka giver garanti for lynindkøb med nyt koncept

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bilka-to-go havde premiere mandag. Med ordningen kan du bestille varer på nettet på alle tider af døgnet - og så ruller du efter kl. 14 blot ind i din tildelte vognbane og får varerne læsset bag i bilen. Det må maksimalt tage tre minutter.

Horsens: Tre minutter. Længere må det ikke tage, fra du har meldt din ankomst på en lystavle, til dine varer står i plastposer i bagagerummet.

Bilka-to-go er nået til Horsens, og vi var med, da Lene Hvidt Mortensen fra Glud klarede indkøbene torsdag eftermiddag.

Hun var på vej fra sit job i Bytorv Horsens til hjemmet i Glud.

- Klokken var 15.41, da jeg kom. Kl. 15.43 fik jeg varerne. Det er superhurtigt, sagde hun.

- Målet er maksimalt tre minutter, fra kunden melder sin ankomst, siger varehuschef Martin Enevoldsen, mens vi går i rask tempo i hælene på Maiken Laursen, afdelingsleder for Bilka-to-go i Horsens.

Ordren bipper ind hos hende, når kunden taster sit telefonnummer på en lystavle ved afhentningsarealet, og så køres de færdigpakkede varer på rullevogn ud til kunden, der senest kl. 10 samme dag har afsluttet sin bestilling på nettet.

- Det er anden gang, jeg bruger det i denne uge. Jeg lægger bestillinger ind løbende, inden jeg afslutter ordren, fortæller Lene Hvidt Mortensen.

Hun kender til ordningen fra en kollega, der har benyttet sig af tilbuddet i Vejle.

- Og nu har min mand også meldt sig klar til at handle, når det kan ordnes på den her måde, siger Lene Hvidt Mortensen med et smil.

Bilka-to-go i Horsens
Bilka-to-go har 12 måneder på bagen og er løbende indført i Bilkas hypermarkeder landet over.Horsens kom med på vognen mandag og har indrettet den del af p-pladsen, der ligger over for Sunset/Sundhedshuset, til formålet.

På en lystavle registrerer kunden sig med sit mobilnummer, og i to vognbaner á la en kø til færgen venter man så på, at varerne trilles ud til bilen.

Målet er, at fem procent af omsætningen skal være fra to-go-kunder.

Kunden betaler ikke noget for at bruge ordningen, bortset fra 10 kr. til emballage.

Ifølge varehuschef Martin Enevoldsen arbejdes der med en mere klimavenlig løsning end plasticposer, men den er ikke helt på plads endnu.
Lene Hvidt Mortensen arbejder i Bytorv Horsens og bor i Glud. Efter arbejdstid smuttede hun forbi p-pladsen over for Sundhedshuset for at hente sine forudbestilte varer i Bilka. Det tog kun to minutter. Foto: Morten Pape
Lene Hvidt Mortensen arbejder i Bytorv Horsens og bor i Glud. Efter arbejdstid smuttede hun forbi p-pladsen over for Sundhedshuset for at hente sine forudbestilte varer i Bilka. Det tog kun to minutter. Foto: Morten Pape

Sparer tid i hverdagen

Martin Enevoldsen peger på, at tilbuddet er en tidsbesparer i en fortættet hverdag.

- Jeg har tre børn, der i dag skal til fem forskellige ting, og så er der da tid at hente. Vi har åbent i Bilka 18 timer i døgnet, og du kan sige, at det burde være nok, men tingene kører altså i 24 timer, og du kan bestille kl. 2 om natten, hvis du for eksempel har natarbejde, siger varehuschefen.

- Det her koncept virker. Det er fuldstændig identisk fra Bilka til Bilka, siger Martin Enevoldsen.

Endnu er initiativet ikke voldsomt markedsført i Horsens, så Maiken Laursen får med tiden mere at rive i på dét område.

- Det glæder jeg mig til - så skal der løbes stærkt, siger afdelingslederen, der har øvet sig i Bilka i Tilst.

Maiken Laursen og Martin Enevoldsen fortæller om en kvinde, der havde to syge børn. I stedet for at opgive at handle bestilte hun varer over nettet og hentede så med børnene bag i bilen. De slap for at skulle ind i varehuset.

- En anden spurgte, om det var i orden at komme på cykel. Det lader sig også gøre, siger Martin Enevoldsen.

Varehuschef Martin Enevoldsen ved den stander, hvor to-go-kunder indtaster mobilnummer og derefter får at vide hvilken bane, de skal vente i. Foto: Morten Pape
Varehuschef Martin Enevoldsen ved den stander, hvor to-go-kunder indtaster mobilnummer og derefter får at vide hvilken bane, de skal vente i. Foto: Morten Pape

Sjælden by-Bilka

Der var torsdag endnu en smule logistik på lageret, der skulle justeres, men det skulle være klaret, når disse linjer læses.

Bilka er meget opmærksom på at opbevare frisk-varer ved rette temperatur, så både kunder og myndigheder er glade.

Varehuschefen fremhæver, at Bilka i Horsens skiller sig ud fra andre hypermarkeder ved at ligge i bymidten. Det giver muligheder for bl.a. dem, der arbejder i centrum og skal ud i oplandet.

Kannibaliserer to-go-ordningen ikke bare på de kunder, der ville være kommet alligevel?

Ikke i særlig høj grad, vurderer Martin Enevoldsen. Erfaringer fra Bilka-kolleger lyder, at tilbuddet rammer andre grupper end dem, der gerne vil se og røre varen, inden de beslutter sig for, om den skal i indkøbsvognen.

Varehuschefens estimat er, at cirka fem procent af omsætningen på sigt kommer fra to-go-kunder.

Vælg bane 1 eller 2 - så kommer vi med dine varer inden for maksimalt tre minutter. Foto: Morten Pape
Vælg bane 1 eller 2 - så kommer vi med dine varer inden for maksimalt tre minutter. Foto: Morten Pape
Maiken Laursen har varerne klar på hylden, da Lene Hvidt Mortensen melder sin ankomst. Så er det bare ud på en rullevogn. Foto: Morten Pape
Maiken Laursen har varerne klar på hylden, da Lene Hvidt Mortensen melder sin ankomst. Så er det bare ud på en rullevogn. Foto: Morten Pape

Det ta'r kun to-tre minutter: Bilka giver garanti for lynindkøb med nyt koncept

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce