Der er lige så mange veje til rygestop, som der er rygere

Det handler om at finde ud af, hvad der lige præcis kan hjælpe den enkelte ryger til at slippe smøgerne. Foto: Colourbox

Der er lige så mange veje til rygestop, som der er rygere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Alle kan få gratis hjælp til at kvitte smøgerne på et rygestophold på Ceres Centret.

Horsens: Der er ikke én metode at stoppe med at ryge på. Nogle skal have to cigaretter liggende, så de ved, de har mulighed for at ryge. Andre skal slet ikke have visne blade i huset.

- Der er lige så mange måder at stoppe med at ryge på, som der er rygere, fortæller Karen Yben Ullmann Hansen.

Hun er en af tre rygestoprådgivere i Horsens Kommune. Går det godt, får hun og kollegerne et travlt år. Og de står klar med kurser til folk, der har valgt at kvitte tobakken.

- Den bedste motivation til at stoppe med at ryge kommer indefra. At man selv ønsker at stoppe. Siger andre, at man bør stoppe, kan det nemt føre til det modsatte, for det er der ikke nogen, der skal bestemme. Der kan også være lidt rebelskhed i at være ryger.

Når først man én gang er blevet afhængig, vil der altid være receptorer i hjernen, der snapper efter nikotin. De forsvinder ikke, men heldigvis går de i dvale efter længere tid uden rygning.
Karen Yben Ullmann Hansen, rygestoprådgiver
Rygestopkursus
  • Kønsfordelingen blandt sidste års deltagere var 50/50.
  • Størstedelen af deltagerne var 45 år eller ældre, men alle aldersgrupper er velkomne.
  • Der starter løbende nye hold både i dag- og sene eftermiddagstimer, så man også kan deltage ved siden af sit arbejde eller studie.
  • I år tilbydes deltagerne gratis rygestopmedicin de første seks uger.
  • Kurserne holdes på Ceres Centret i Horsens.
  • Henvendelse med spørgsmål og tilmelding på telefon 24 67 46 09 eller rygestop@horsens.dk.

Mindfulness hjælper

På rygestopkurset sættes 10 deltagere sammen. Alderen kan spænde fra ung til gammel, men alle er fælles om beslutningen om at stoppe med at ryge.

Kurset er en blanding af input fra instruktøren, samtale, små opgaver og plenum. Som noget ret nyt er der også mindfulness på programmet.

- Mindfullness er et redskab til at kunne acceptere det, der sker i kroppen, når man stopper med at ryge. En træning i at være i det, forklarer Karen Yben Ullmann Hansen.

For kroppen vil protestere.

- Er man fysisk afhængig af nikotin, så har man snydt kroppen til at tro, at man har brug for nikotin for at overleve.

Tips fra rygestopinstruktøren
Har man været vant til en smøg til morgenkaffen eller til en øl i hyggeligt lag, skal man kigge på det, der tricker den automatiske reaktion. Måske skal man drikke en anden slags øl, måske skal man gå baglæns ud af døren.

Måske har man været vant til at ryge, hvis man er stresset, og så skal man måske tage en anden pause. Måske skal man gå en tur, lave sprællemand eller noget helt tredje. Tanken er, at skifter man "makkeren" ud til smøgen - altså det andet, man gør, når man ryger - så er det nemmere at slippe smøgen.

Rygning øger kroppens grundforbrænding, derfor risikerer man at tage på, når man stopper med at ryge. Og så er motion godt - for eksempel en daglig gåtur. Motion lindrer også abstinenserne og virker godt for den søvnløshed, træthed og rastløshed, man også kan opleve. Og så hjælper motion på humøret.

Rygere er vant til at tage hånden op til munden mange gange i løbet af dagen. Når det ikke er med en cigaret mellem fingrene, skal man finde noget andet at tage op til munden. Nogle vælger chokolade eller lakrids. Det er nødvendigt for dem, og så bliver de lidt rundere. Men det er stadig langt sundere at være lidt rundere end at ryge.

Skal genfinde sig selv

Psyken vil også komme på tværs, når man stopper med at ryge.

- Man vil opleve, at man bliver lidt nedtrykt, men efter en tid kommer man op på en højere grad af glæde som grundtilstand. Når man stopper med at ryge, siger man farvel til en dejlig ven, som altid har været der og har støttet én. Og det er svært at sige farvel, siger rygestop-rådgiveren.

Socialt skal der krydses grænser, når man går fra at være ryger til at blive en af de der ikke-rygere.

- Man har været med i en gruppe, som man har identificeret sig med. Nu skal man genfinde sig selv. Mange siger også, at de ikke skal være en af de der fanatiske ikke-rygere.

Host, host

Når smøgerne lægges på hylden, oplever flere, at de begynder at hoste.

- Det er tegn på, at kroppen renser ud, men hosten fortager sig.

Folk kan også opleve, at de får sår og rifter i huden og munden.

- Når man ryger, optager kulilten plads for ilten i blodet. Den ilt, som man bruger til at forny cellerne med. Når man mangler ilt, kommer den ikke ud i de yderste blodkar, det kan også opleves som kolde hænder. Når der atter kommer ilt nok ud i de yderste blodkar, kan man opleve, at der bliver ilt til reparation af smårifter i for eksempel munden. Det giver sår, men er et tegn på kroppens egen helingsproces.

Dag nummer tre er sværest

Der er også mange fordele ved at kvitte smøgerne.

- Folk peger typisk på, at det er godt for økonomien og for helbredet. At man får bedre lugte- og smagssans og pænere hud. Flere ældre fortæller også, at det giver dem mere tid med børnebørnene - både fordi de regner med at leve længere, og fordi de ikke begrænses af forældrenes regler i forhold til rygning omkring børnebørn, ligesom de slipper for, at børnebørn tager afstand til dem, fordi de lugter af røg.

- Det er videnskabeligt bevist, at dag nummer tre er den sværeste dag at holde fast i et rygestop. Men det betyder ikke, at resten af tiden er nem. Nogle oplever, det er sværest efter tre måneder; nogle har stadig lyst til at ryge efter fem år. Når først man en gang er blevet afhængig, vil der altid være receptorer i hjernen, der snapper efter nikotin. De forsvinder ikke, men heldigvis går de i dvale efter længere tid uden rygning, forklarer Karen Yben Ullmann Hansen.

- Men, tilføjer hun, tager man bare én cigaret, vågner de op igen og begynder at snappe.

Der er lige så mange veje til rygestop, som der er rygere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce