Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Brandvæsenets 1,8 mio. kr. dyre superbil er tilbage i garagen

Brandvæsenet i Horsens brugte for halvandet år siden 1,8 mio. kr. på en specialdesignet brandbil med alt det nyeste udstyr inden for brandslukning. - Det viste sig i løbet af det første år, at der var udstyr, som ikke fungerede i praksis. Bilen kom på værksted, og nu er den endelig kommet retur, så den inden længe er klar til brug, siger Jørgen Broch (t.v.), der er chef for Horsens Kommunes Service og Beredskab. Sammen med ham står Mik Elstrøm. Foto: Mette Mørk

Brandvæsenets 1,8 mio. kr. dyre superbil er tilbage i garagen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Halvandet år efter, at den brandbil, som det kommunale beredskab fik specialdesignet for 1,8 mio. kr., blev leveret, er bilen nu endelig klar til at blive brugt uden problemer.

Horsens: Halvandet år efter leveringen af en 1,8 mio. kr. specialdesignet brandbil ser det nu ud til, at bilen rent faktisk er klar til at blive brugt af det kommunale beredskab i Horsens.

Bilen kom mandag retur til garageanlægget på Endelavevej 5, hvor den første gang rullede ind 20. december 2015. Forventningerne var store, da den besad alt dent nyeste teknologi inden for brandslukning, men hvad der virkede som gode løsninger i teorien, viste sig ikke at fungere i praksis, måtte brandfolkene erkende.

Det gjorde de bl.a under en indsats i Samsøgade 26. december året efter, da der var gået ild i et juletræ i stuen, som havde spredt sig til et værelse.

- Her satte en pumpe pludselig ud af drift, så der ikke kom mere vand. Den slags må selvfølgelig ikke ske. Det var ikke sådan, at vi ikke kunne løse opgaven, og der var heller ikke et røgdykkerhold, som stod og manglede vand. Men udstyret skal fungere, og vi skal kunne stole 100 pct. på, at det virker hver gang. Derfor tog vi bilen helt ud af drift for at undgå uheldige situationer, siger Jørgen Broch, chef for Horsens Kommunes Service og Beredskab, som brandvæsenet hører under.

Brandvæsenet hjalp dreng op af mudder, men endte med selv at have brug for hjælp
Det var ikke sådan, at vi ikke kunne løse opgaven, og der var heller ikke et røgdykkerhold, som stod og manglede vand. Men udstyret skal fungere, og vi skal kunne stole 100 pct. på, at det virker hver gang.
Jørgen Broch, chef for service og beredskab
Brandvæsenets H1'er
Bilen skyder en topfart på ca. 135 km/t, er udstyret med en 11 meter lang stige, en skæreslukker (laver 0,5 cm hul i stort set alle konstruktioner, som vand sprøjtes ind igennem), overtryksventilator (puster røg ud af røgfyldte rum), termisk kamera (viser varmeenergi gennem husmure), frigørelsesværktøj til f.eks. at klippe taget af biler og trækspil i front. For blot at nævne en del af udstyrspakken.Og så er der ekstra horn med retningsbestemt sirene i front, der bruges, når bilen bevæger sig hen mod vejkryds, hvor andre trafikanter skal advares.

Bilen er en Iveco med 200 hk og en vægt på 6,5 ton. Den er bygget hos firmaet Rosenbauer i Wien, Østrig, og udstyret er monteret hos RK Brand og Teknik i Ringe på Fyn.

Brandvæsenet har selv designet bilen ud fra sit behov. I udbudsmaterialet fra kommunen var der en liste med 60 krav til, hvad bilen skulle rumme.

Bilen har kostet 1,8 mio. kr.

Bilen gik på nødtilstand

Mik Elstrøm er daglig leder af brandfolkene, og han fortæller, at man løbende i det år, der gik fra leveringen til hændelsen i Samsøgade, havde bemærket en række elektroniske fejl. F.eks. slog bilens udstyr over på nødtilstand, når de blå blink blev aktiveret.

- Det kom bag på alle, at det skete, for det var jo testet, og det var opbygget på den måde, vi havde bedt om. Nu er der så lavet om på opbygningen og placeringen af noget af udstyret, og det betyder, at alle mand skal læres op forfra, så de kender bilen 100 pct. ned i detaljen, siger Mik Elstrøm.

Derfor holder man bl.a. en øvelse på den gamle brandstation på Torsted Allé, Mosegården, 30. august, hvor hele udstyrspakken bliver prøvet af.Jørgen Broch oplyser, at kommunen, som ejer bilen, ikke har mistet penge i den tid, der har været ude af drift.

- Vi har ikke manglet den i beredskabet, da vi har kunnet dække ind med andre køretøjer. Det er ikke sådan, at vi har skilt os af med en bil, da vi fik den her. Vi har haft en god dialog med leverandøren, hvor vi er nået frem til en løsning, som begge parter kan se sig selv i. Man skal huske på, at H1'eren, som vi kalder den, er den eneste af slagsen i landet. Det er ikke en standardvare fra en hylde, og derfor må man forvente en række "børnesygdomme", siger Jørgen Broch.