Akutte patienter er tilfredse med behandlingen i Horsens, men vil gerne føle sig mere velkomne

Patienter på akutafdelingen på Reginshospitalet Horsens efterlyser en oplevelse af at føle sig mere velkomne, når de pludselig befinder sig på akutafdelingen, fordi de er blevet ramt af en akut skade eller sygdom. Arkivfoto

Akutte patienter er tilfredse med behandlingen i Horsens, men vil gerne føle sig mere velkomne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For fjerde gang er akutte patienter på regionens akutafdelinger blevet bedt om at evaluere besøget. I Horsens er patienttilfredsheden stor - men der er også muligheder for forbedringer.

Horsens: Patienterne er overvejende tilfredse med deres besøg på akutafdelingen på Regionshospitalet Horsens. Svarene peger også på konkrete områder med plads til forbedringer - det gælder bl.a. oplevelsen af at man føler sig velkommen, når man kommer på afdelingen.

De akutte patienter er især tilfredse med kontakten med personalet på akutafdelingen. At personalet lytter til deres beskrivelse af sygdommen, at den mundtlige information er til at forstå, og at sygdommen eller skaden bliver behandlet, så de er trygge ved at skulle hjem igen efter besøget.

Patienterne får svar på deres spørgsmål, og de føler sig generelt godt informerede om forløbet efter udskrivelsen, herunder hvilke symptomer de skal være opmærksomme på, og hvor de eventuelt kan henvende sig.

I alt er 90 pct. af patienterne i undersøgelsen godt tilfredse, tilfredse eller delvist tilfredse med deres besøg på akutafdelingen.

Plads til forbedringer

Undersøgelsen viser også, at der plads til forbedringer. Patienterne efterlyser bedre skiltning til afdelingen, mulighed for adspredelse i venteværelset, og at de i det hele taget føler sig mere velkomne, når de ankommer til akutafdelingen.

Tidligere har afdelingen sat fokus på smertelindring af patienter, der kommer i akutafdelingen, da en tidligere undersøgelse pegede på, at den haltede. Efter forbedring sidste år på det punkt er tilfredsheden atter dykket.

Sådan har undersøgelsen været afsæt til fokuspunkter. Således altså også i denne omgang, hvor personalet nu vil rette fokus på bl.a. velkomsten.

- Akutafdelingen og herunder skadestuen har været under kraftig ombygning, og vi har ikke altid kunnet tilbyde patienterne og deres pårørende de mest hensigtsmæssige rammer at ankomme til og vente i, siger oversygeplejerske Lone Fredensborg i en pressemeddelelse.

- Det står dog for at blive bedre, efterhånden som vi får afsluttet byggeprojekterne og flytter ind i de mere blivende lokaler, ligesom afdelingen og hele hospitalet aktuelt er ved at indføre ny og forbedret skiltning. Det er helt afgørende for os, at også de akutte patienter føler sig ventede og velkomne. Derfor arbejder vi bl.a. også på at lade de samme akutlæger tage imod alle typer af patienter, hvad enten patienten kommer med en mindre skade eller et mere kompliceret sygdomsbillede. Vi forventer, det vil give et bedre flow i modtagelsen, forklarer oversygeplejerske Lone Fredensborg.

I alt 171 akutte patienter på akutafdelingen på det lokale hospital har svaret på spørgeskemaundersøgelsen. De var patienter i perioden 23. august til 12. september 2017.

Akutte patienter er tilfredse med behandlingen i Horsens, men vil gerne føle sig mere velkomne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce