Ny borgmester vil smide omstridt branding-slogan i skraldespanden

- Brandingen af Hedensted Kommune er blevet sovset ind i, om man kan se sig selv i overskriften "Hedenstederne" eller ej. Det har skygget for en kampagne med fint indhold, siger Kasper Glyngø. Foto Michael Svenningsen

Ny borgmester vil smide omstridt branding-slogan i skraldespanden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Juelsminde: "Hedenstederne - for alle der vil" har de seneste fire år været sloganet for kommunens brandingstrategi.

Borgmester Kasper Glyngø (S) mener, tiden er inde til at evaluere strategien og ikke mindst navnet. Står det til ham, skal kommunen fremover kendes for to navne. Ingen af dem er "Hedenstederne".

- Vi skal være skarpe på, at vi har to navne at brande os på. Vi har "Hedensted Kommune", som vi skal have slået fast og fortalt om, for der er nok, der ikke ved, hvor den er, og hvad den er. Det giver mening at holde os til det navn i forhold til bosætning og vækstdelen, mens vi på turistområdet fortsat skal bruge Visit Juelsminde-navnet, siger han og fortsætter:

- De to navne skal være overskrifterne på vores branding. Det, tror jeg, vil være tilgangen, vi (Socialdemokratiet, red.) går ind til evalueringen af brandingstrategien med.

Vi skal væk fra at snakke om gamle kommuner. Når gør vi det, så er vi med til at fastholde grænser, som ikke er der og puste til en millimeterretfærdighed om, at hvis noget går til den ene del af kommunen, så går det fra den anden. Vi skal i stedet se på, at når vi gør noget godt, så er det for kommunen. Er det i den vestlige del, så er der måske ikke en direkte afledt effekt ud til et andet sted, men inddirekte gør vi noget godt for helheden. Den tanke skal vi have sået.
Kasper Glyngø om sammenhængskraft.

Har stået alene med navnet

Kasper Glyngø mener, at fortællingen om Hedensted Kommune som en initiativrig erhvervskommune med aktive lokalsamfund er rigtig set. Det er overskriften, der har været problemet.

- Man skal være ualmindelig tonedøv uanset sit politiske tilhørsforhold, hvis man ikke har bemærket, at begejstringen for Hedenstederne ikke har været voldsom. Vi er som kommune ene om at bære navnet, og den pondus, vi kan lægge bag, er ikke stærk nok til at brænde igennem. Havde det faldet borgerne og virksomhederne naturligt at tale i "Hedenstederne", havde det været fint. Det gør det bare ikke, siger Kasper Glyngø.

Vækst er nummer et

Branding ser han som en nødvendighed i konkurrencen med andre kommuner om arbejdspladser og tilflyttere. Naboen Horsens farer derudad, og Vejle følger godt med målt på tilflytning.

- Vi ligger lidt under de procenter, de kan fremvise, og det vil vi rigtig gerne gøre noget ved. Det er ikke fordi, vi ikke vækster. Vi har aldrig været så mange i Hedensted Kommune, som vi er nu, men vi kunne godt ønske os, at kurven var lidt stejlere, siger Kasper Glyngø.

Socialdemokratiet har sammen med flertalsgruppen, DF, SF og KD, lavet en aftale om politiske målsætninger sammenfattet i 12 punkter. Velfærd for ældre, sikring af dagplejepladser i alle lokalsamfund, frihed for skoler til eksempelvis at tilrettelægge skoledagens længde, borgerinddragelse og forbedret sortering af husholdningsaffald er nogle af målsætningerne.

Udvikling af det private erhvervsliv spiller ikke en rolle på listen.

Erhvervsliv ikke glemt

Hvorfor er der ikke blevet plads til det private erhvervsliv på listen?

Der er masser af politiske områder, der kunne nævnes, svarer Kasper Glyngø og siger om flertalsgruppens prioritering af det private erhvervsliv:

- Der er ikke noget i forhold til erhvervsdelen, der kommer til at ændre sig, forstået på den måde, at projektet omkring styrket velfærd, som vi er optaget af, der er vi lige så afhængige af, at der bliver skabt arbejdspladser og skatteindtægter til kommunen, som vi har været før. Vi skal ikke ud at lave om på noget, der fungerer rigtig godt.

Vil hele kommunen

Kasper Glyngø er født, opvokset og bosiddende i Juelsminde, som han har været dybt engageret i som foreningsmand.

Har Hedensted Kommune fået sig en Juelsminde-orienteret borgmester?

- Nej. Alle, der er valgt ind i byrådet kommer et eller andet sted fra. Og det er fint og vigtigt, at vi har en geografisk spredning i byrådet. Borgmesteren har titel af formand for kommunalbestyrelsen og er selvfølgelig borgmester for hele Hedensted Kommune. Det er jeg også, svarer han.

Ny borgmester vil smide omstridt branding-slogan i skraldespanden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce