Kommune stærkt plaget af støj: Her larmer det mest

Løsning er særligt udfordret af støj, fordi der er tog til den ene side og motorvej til den anden. På Skærvetoften, som ses i bunden af billedet, kan man høre begge dele - men motorvejen er værst. . Foto: Mette Mørk

Kommune stærkt plaget af støj: Her larmer det mest

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

422 boliger i Hedensted Kommune er plaget af støj fra statsveje. Problemet er størst i Løsning, hvor der både er støj fra motorvej og jernbane.

Hedensted: Mens det kan være bekvemt med en motorvej i nærheden, når man skal ud at køre en længere strækning, er det til gengæld noget, de færreste ønsker sig at have liggende i baghaven, når sommeren skal nydes på terrassen.

Den evigt summende støj fra et stadigt stigende antal biler er ikke ligefrem sød musik, og hvis støjniveauet når op over 58 dB, kan en konstant belastning ligefrem være sundhedsskadelig. En undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse viser for eksempel, at en 10 dB stigning i vejtrafik giver en øget risiko på 12 procent for at få blodprop i hjertet.

Alligevel må mange mennesker leve med trafikstøj.

Ifølge Vejdirekoratets støjhandlingsplan for 2018-2023 er i alt 422 boliger i Hedensted Kommune belastet af støj fra statslige veje på et niveau, der ligger over miljøstyrelsens anbefalede grænseværdi på 58 dB. Det er dobbelt så mange som i fx Horsens Kommune, hvor antallet er 202 boliger.

Støjniveauer
  • 10 dB: Svag raslen af blade
  • 20 dB: Hænder, der gnides mod hinanden
  • 30 dB: Fuglesang, hviskende tale
  • 40 dB: Dæmpet radiomusik
  • 50 dB: Dæmpet tale
  • 60 dB: Almindelig samtale
  • 65 dB: Typisk gadestøj i beboelsesområder
  • 70 dB: Støjende restaurant, støj fra personbil
  • 80 dB: Typisk hårtørrer, trafikeret gade
  • 85 dB: Maksimal grænse for arbejdsstøj
  • 90 dB: Voldsom råben
  • 100 dB: Kraftigt musikanlæg
  • 110 dB: Diskoteksmusik, øvelokale for rockband
  • 120 dB: Kraftig flyvemaskinestøj
  • 125 dB: Smertegrænse
  • 160 dB: Kraftig ammunition
  • 180 dB: Kanon, trommehinden brister
Skærvetoften i Løsning ligger midt i mellem to støjkilder, nemlig motorvejen og togbanen. Foto: Mette Mørk
Skærvetoften i Løsning ligger midt i mellem to støjkilder, nemlig motorvejen og togbanen. Foto: Mette Mørk

Seks spor giver mere støj

- Det er især i Løsning by, borgerne mærker gener fra støj, og det skyldes, at de bliver ramt fra flere sider på én gang. De har motorvejen til den ene side, jernbanen til den anden, og oven i det kommer hovedvejen til Horsens, siger Michael Laursen, leder af kommunens afdeling for natur, vand og veje.

Hedensted Kommune har derfor bedt om at få kategoriseret Løsning by som "særligt støjbelastet boligområde" i Vejdirektoratets nye støjhandlingsplan - for en sådan kategorisering vil kunne give adgang til en større pengepulje til støjdæmpende foranstaltninger.

- Problemstillingen er blevet endnu mere aktuel nu, hvor man overvejer at udvide E45 til seks spor, for det kommer til at øge støjbelastningen i den nordlige ende af byen yderligere, siger Michael Laursen.

Pulje med penge

Netop den mulige udvidelse af E45 mellem Vejle og Skanderborg har dog fået Vejdirektoratet til at se bort fra kommunens ønske om en ny kategorisering af Løsning.

Det kan måske lyde paradoksalt, men der er en god forklaring.

- Der skal laves en VVM-undersøgelse i forbindelse med udvidelsen af motorvejen, og i den forbindelse kigger vi blandt andet på den øgede støjbelastning - både i Løsning og i de andre områder, der støder op til E45. Derfor giver det bedst mening at tage stilling til i den sammenhæng, forklarer projektleder fra Vejdirektoratet Jacob Pryds Winkel.

Flere bliver ramt

Over de seneste år er antallet af biler på motorvejen steget markant, og med det følger øget støj.

Trafikken på motorvejene er fx steget med 26 procent fra 2010 til 2016, og det vurderes at have medført en stigning i støjniveauet på ca. en dB. Hvis der sker en stigning i trafikken på forventligt ca. 30 procent til 2036, vil det give anledning til en yderligere stigning på ca. en dB.

- Flere biler og en udvidelse af motorvejen betyder også, at støjen breder sig til et større område. Med andre ord, så skal man længere væk fra vejen for at undgå en støjbelastning på mere end 58 dB - med mindre der gennemføres afskærmninger eller andet, siger Jacob Pryds Winkel.

Af de generelle retningslinjer fra Vejdirektoratet omkring udvidelsen fremgår det, at der vil blive foretaget en konkret vurdering af de boligområder, hvor støjen i dag er over 58 dB med analyse af, om der skal opføres støjskærme eller andet.

De boliger, der er belastet med støj over 63 dB efter motorvejen i seks spor er åbnet, får normalt tilskud til støjisolering.

Kommune stærkt plaget af støj: Her larmer det mest

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce