Jens er en af kommunens få elbilister: Min kone syntes, det var noget fis

Efter at have prøvekørt en Renault Fluence i 2012 fik Jens Ottosen fra Daugård smag for elbiler. I 2015 anskaffede han sig sin første elbil, en Volkswagen e-Golf. Foto: Michael Svenningsen

Jens er en af kommunens få elbilister: Min kone syntes, det var noget fis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 2015 skiftede Jens Ottosen sine to benzinbiler ud med elbiler. Han oplever ofte, at folk er skeptiske over for elbilers rækkevidde, men det er ikke noget problem for ham.

Daugård: Den larmer ikke, den oser ikke, og den bruger nul benzin.

Povl Kjøller havde fat i noget, da han for små 50 år siden skrev sin folkekære sang om børnenes yndlingstransportmiddel.

Det mener Jens Ottosen, der bor i Daugård, og som er del af en lille eksklusiv klub af bilister i Hedensted Kommune.

For mens langt hovedparten af kommunens bilister jævnligt lægger vejen forbi en benzintank, er Jens Ottosen en af de få, der hellere kører mod en stikkontakt.

- Elbilen opfylder alle mine kørselsbehov, konstaterer Jens Ottosen, der ikke er i tvivl om, at elbilen har en stor fremtid, også i Hedensted Kommune.

Folk tror, at elbilens rækkevidde sætter begrænsninger, men det er ikke min oplevelse. Vi har familie i Nordjylland, og dem har vi ofte besøgt i elbil. Det handler om planlægning.
Jens Ottosen
Jens Ottosen
54 år.Bor i Daugård med sin kone. De har sammen en søn og en datter, der er flyttet hjemmefra.

Daglig leder i Green Energy Scandinavia, der blandt andet producerer solceller til transportmidler.

Aktiv i FDEL (Forenede Danske Elbilister)

Ejer en Volkswagen e-Golf og en Tesla.
Jens Ottosen har en oplader til sine elbiler på sin privatadresse i Daugård. Det betyder, at han kan lade bilen op om natten, så den er fuldt opladet næste morgen. Foto: Michael Svenningsen
Jens Ottosen har en oplader til sine elbiler på sin privatadresse i Daugård. Det betyder, at han kan lade bilen op om natten, så den er fuldt opladet næste morgen. Foto: Michael Svenningsen

Fra benzin til el

At 54-årige Jens Ottosen i 2015 købte en VW e-Golf, en af Volkswagens to elbil-modeller, har flere årsager.

- Jeg er optaget af ny teknologi, og jeg synes, det er sjovt at prøve noget nyt. Derudover har jeg altid interesseret mig for grøn energi og klimavenlighed, siger han.

Det kommer alt sammen til udtryk i hans job som daglig leder i den nordiske virksomhed Green Energy Scandinavia, der blandt andet producerer solceller til transportmidler.

Men trods hans åbenlyse hang til miljøvenlighed, lå det ikke lige til højrebenet at investere i en elbil.

Det krævede nemlig en del overtalelse, før Jens Ottosen fik sin kone med på ideen om at skifte en af parrets benzinbiler ud med en elbil i 2015.

- Dengang kunne en e-Golf køre 150 km på en opladning, og min kone syntes, det var noget fis, at vi nu skulle til at køre på el. Alligevel endte det med at være hende, der brugte den mest, siger Jens Ottosen.

Parret besluttede derfor få måneder senere at gå all in, da de skiftede deres tilbageværende benzinbil ud med endnu en e-Golf.

Gennem en app kan Jens Ottosen styre sin Tesla. Da Folkebladet besøgte ham, var hans Tesla på værksted i Aarhus. Ikke desto mindre kunne han via appen holde øje med blandt andet dens placering, batteriniveau og temperatur i kabinen. Foto: Michael Svenningsen
Gennem en app kan Jens Ottosen styre sin Tesla. Da Folkebladet besøgte ham, var hans Tesla på værksted i Aarhus. Ikke desto mindre kunne han via appen holde øje med blandt andet dens placering, batteriniveau og temperatur i kabinen. Foto: Michael Svenningsen

Effektiv pause

Sidste år blev den ene af parrets to e-Golf'er solgt, og de købte i stedet en brugt Tesla.

Og når den en dag skal skiftes ud, bliver det atter i bytte for en elbil.

- Elbiler er behagelige at køre i, de larmer ikke, belaster ikke miljøet, har lave driftsomkostninger og er billige i drift, forklarer Jens Ottosen.

Alle de mange gode argumenter til trods, er der ifølge Jens Ottosen altid ét parameter, som synes at afholde mange fra at investere i en elbil: rækkevidden.

- Folk tror, at elbilens rækkevidde sætter begrænsninger, men det er ikke min oplevelse. Vi har familie i Nordjylland, og dem har vi ofte besøgt i elbil. Det handler om planlægning. For når man kører langt, skal man jo alligevel holde en pause på et tidspunkt, og det kan man lige så godt slå sammen med en opladning ved en lynoplader, siger han, der samtidig pointerer, at batterierne i nye elbiler er blevet så gode, at de kan køre 400-500 km på en opladning.

Den røde Tesla er en lånebil, Jens Ottosen benytter, mens hans egen Tesla er på værksted. Foto: Michael Svenningsen
Den røde Tesla er en lånebil, Jens Ottosen benytter, mens hans egen Tesla er på værksted. Foto: Michael Svenningsen

Sæt dig bag rettet

Netop spørgsmålet om rækkevidde er Jens Ottosen velbevandret i. Han er nemlig aktiv i FDEL (Forenede Danske Elbilister), hvor han taler med mange bilister, både de grønne og de traditionelle.

- Og mit forslag til folk er altid, at de skal prøve at sætte sig bag rettet i en elbil. Særligt inden de danner sig en mening om elbiler, siger han.

Blandt de 24.701 biler, der er ejet af en borger i Hedensted Kommune, kører 57 på el.

Jens er en af kommunens få elbilister: Min kone syntes, det var noget fis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce