Hjarnø Færgefart på rette kurs: Flere passagerer og plus på bundlinjen

MF Hjarnø fragtede i 2018 15.884 personbiler fra fastlandet til Hjarnø eller den anden vej. Dertil kommer 2285 biler på gule plader. Foto: Michael Svenningsen

Hjarnø Færgefart på rette kurs: Flere passagerer og plus på bundlinjen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2018 var et godt år for Hjarnø Færgefart, viser den selvejende institutions årsrapport.

Hjarnø: Hjarnø Færgefart kom ud af 2018 med plus på bundlinjen.

Den selvejende institution, der sejler mellem Snaptun og Hjarnø, præsterede et overskud på 643.210 kr.

Det kom sig især af en trimmet drift, fortæller bestyrelsesformand Ole Ramlau-Hansen.

- Det er først og fremmest effektiviseringer. Vi har forbedret driften og opnået besparelser bl.a. ved at få bedre tilbud på forsikringer hjem, bedre styr på vedligeholdelsesomkostninger og ved at spare på administration. Vi har været hele systemet igennem, siger formanden.

I 2017 var han med til at foretage store nedskrivninger på færgefartens aktiver, blandt andet M/F Hjarnø.

Værdiansættelsen havde været for høj, og grundet justeringen blev årsresultatet et underskud på 1,28 mio. kr.

Vi er vældig glade og godt tilfredse med resultatet. Vi regner med det for de kommende år. Måske bliver det lidt mindre, men det bliver ikke underskud igen. Det sker ikke.
Ole Ramlau-Hansen, formand, Hjarnø Færgefart S/I
M/F Hjarnø
  • Er hjemmehørende på Hjarnø.
  • Kommer fra Assens Skibsværft og blev indsat på ruten Hjarnø-Snaptun i 1987.
  • Kan sejle med op til 48 passagerer ad gangen og har plads til otte biler.
  • Overfartstiden er fem minutter. Der sejles fra tidlig morgen til sen aften, og natteture kan bestilles.
  • Fem mand er ansat som færgeførere.
Der er blevet flere øboere de senere år, og de er langt fra de eneste, der sejler med færgen. Her ses en samlig skoleelever på ø-udflugt til Hjarnø. Foto: Michael Svenningsen
Der er blevet flere øboere de senere år, og de er langt fra de eneste, der sejler med færgen. Her ses en samlig skoleelever på ø-udflugt til Hjarnø. Foto: Michael Svenningsen

Flere ture og passagerer

Det gentog sig ikke i 2018, der bød på 22.630 ture mellem Hjarnø og Snaptun.

Det var en stigning på hele 3600 ture og et udtryk for, at bestyrelsen vil gøre det nemmest muligt for beboere såvel som gæster at transportere sig til og fra øen.

- Vi håber, folk kvitterer ved at komme mere på vores rare ø, siger Ole Ramlau-Hansen.

De mange ekstra ture samt billigere billetter gav resultat i 2018. Antallet af passagerer, biler og cykler på færgen steg samlet set fra 57.840 i 2017 til 62.103 i 2018. Godsmængden steg fra 1434 tons til 1587.

Når den nye fartplan træder i kraft 30. juni, vil der blive sejlet endnu flere ture, og omkostningerne til brændstof holdes nede ved at sejle i moderat fart, forklarer Ole Ramlau-Hansen.

Cykelfærge i plus

Formanden glæder sig over, at Lille Hjarnø, der bruges som cykelfærge til Alrø og også lejes ud, nu tjener penge.

- I år regner vi med, at den bidrager med omkring 50.000 kroner i overskud i regnskabet, siger Ole Ramlau-Hansen.

Inde i en god spiral

Carsten Clausen (V), et af tre byrådsmedlemmer i bestyrelsen, er som bestyrelsesformanden godt tilfreds med færgefartens tilstand.

- Folkene, der er ansat på færgen, har lagt sig i selen for at spare på omkostningerne. Vi er blevet opmærksomme på flere ting, laver flere ting selv og er inde i en god spiral, siger lokalpolitikeren.

Færgefarten drives med et stort tilskud fra Hedensted Kommune. Regnskabet har været forbi udvalget for Fritid og Fællesskab, hvor formand Liselotte Hillestrøm (S) også noterede sig det med tilfredshed.

Hjarnø Færgefart på rette kurs: Flere passagerer og plus på bundlinjen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce