Flere og flere ofre søger rådgivning, men frivillige mangler

Klaus Pakula er frivillig for Sydøstjyllands Offerrådgivning, som oplever øget efterspørgsel. Derfor søger foreningen nye frivillige rådgivere. Foto: Michael Svenningsen

Flere og flere ofre søger rådgivning, men frivillige mangler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Foreningen Offerrådgivning Sydøstjylland oplever en stigende efterspørgsel på samtaler fra mennesker udsat for vold, indbrud eller andre voldsomme oplevelser. Dog mangler foreningen frivillige rådgivere.

Hedensted: Tallene taler egentlig for sig selv. I 2018 havde Sydøstjyllands Offerrådgivning 530 henvendelser fra mennesker, der havde brug for hjælp. I 2019 har tjenesten indtil videre fået 350.

- Vi har i mange år oplevet en vækst, som er tiltagende. Det handler om, at det tager tid for folk at få kendskab til, hvem vi er, men heldigvis er flere begyndt at vide, hvem vi er, og politiet og myndighederne er i stigende grad blevet gode til at henvende sig til os, siger Klaus Pakula, der er næstformand i foreningen og selv rådgiver.

Offerrådgivningen blev oprettet i 1998 af daværende justitsminister Frank Jensen. Formålet var at give ofre for forbrydelser eller vidner og pårørende en akut hjælp. Foreningen får hvert år penge til uddannelse og markedføring, men de 14 frivillige rådgivere i Sydøstjylland arbejder frivilligt.

- Vi kan give psykologisk førstehjælp til mennesker, der har været udsat for noget voldsomt. Det kan være, man har været udsat for vold, har haft indbrud, har været vidne til en trafikulykke eller andre voldsomme begivenheder, forklarer Klaus Pakula.

Sydøstjyllands Offerrådgivning
Er en frivillig forening tilknyttet Rigspolitiet.

Tilbyder hjælp til ofre for og vidner til eksempelvis vold, voldtægt, indbrud, trafikulykker, dødsfald eller andre voldsomme begivenheder.

Hjælpen består i en telefonsamtale eller et besøg umiddelbart efter begivenheden, hvor der gives mental førstehjælp og hjælp til at komme videre.

Offerrådgiverne kan også bruges som bisiddere i forbindelse med eksempelvis retssager.

Det er ikke et krav, at politiet er involveret i en sag.

Sydøstjyllands Offerrådgivning kan kontaktes døgnet rundt på tlf. 23 68 60 07.
Sydøstjyllands Offerrådgivning bemander en døgntelefon og tager også ud og taler med ofre, eksempelvis i forbindelse med større ulykker. Foto: Michael Svenningsen
Sydøstjyllands Offerrådgivning bemander en døgntelefon og tager også ud og taler med ofre, eksempelvis i forbindelse med større ulykker. Foto: Michael Svenningsen

Vagttelefon

Rådgiverne har en vagttelefon, alle kan ringe på, men ofte bliver de kontaktet af politiet, der har kontakten til ofrene.

- Vi ringer til folk og tager en snak med dem. Mange gange handler det bare om at lytte til, hvad folk har været igennem og bekræfte dem i, at de reaktioner, de oplever, er normale. Vi kan også spørge ind til rent praktiske ting, som for eksempel forsikring, forklarer Klaus Pakula.

Han understreger, at offerrådgivning ikke er psykologbehandling, men kun hjælp til at komme videre i den første akutte fase.

- Nogle gange følger vi op på folk nogle dage efter, og hvis vi kan høre, at de har det skidt, foreslår vi forskellige muligheder for at få hjælp, siger Klaus Pakula.

Kontakter man offerrådgivningen, er man anonym, og foreningen har derfor ikke mulighed for at vide, hvordan det går med ofrene senere.

- Men mange tilkendegiver i telefonen, at det har været rat at blive lytte til og hjulpet videre.

Klaus Pakula er frivillig for Sydøstjyllands Offerrådgivning, som oplever øget efterspørgsel. Derfor søger foreningen nye frivillige rådgivere. Foto Michael Svenningsen
Klaus Pakula er frivillig for Sydøstjyllands Offerrådgivning, som oplever øget efterspørgsel. Derfor søger foreningen nye frivillige rådgivere. Foto Michael Svenningsen

Mangler rådgivere

Den øgede efterspørgsel på offerrådgivning har givet foreningen en udfordring i forhold til at finde frivillige.

- Vi søger i øjeblikket både mænd og kvinder over 25 år fra Hedensted-området. Folk har forskellig baggrund; sygeplejerske, socialrådgiver, politibetjent eller noget helt andet, siger Klaus Pakula, der faktisk selv er uddannet bager.

Som rådgiver får man en uddannelse og er løbende på kurser og til møder med de andre frivillige. Man bliver en del af en vagtplan og bruger typisk fire til otte timer om ugen. Inden man går i gang, kommer man til en samtale. Løn er der ikke noget af, men et stærkt sammenhold og input fra mange professionelle er der i rigelige mængder.

- Jeg synes, det er fantastisk, når folk, efter en samtale, siger tak. Det er løn nok for mig, siger Klaus Pakula.

Flere og flere ofre søger rådgivning, men frivillige mangler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce