Dansk Folkeparti er klar til at give togbroen dødsstødet

En jernbanebro over Vejle Fjord kom for alvor i spil med forliget Togfonden DK i 2013. Men efter, at DSB har besluttet at købe langsomme tog, er Dansk Folkeparti klar til at kvitte aftalen om broen. Arkivillustration: Trafikstyrelsen

Dansk Folkeparti er klar til at give togbroen dødsstødet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transportordfører Kim Christiansen (DF) kalder projektet med en jernbanebro over Vejle Fjord tåbeligt - lokal Venstre-politiker jubler.

Vejle: "Når timemodellen ikke kan realiseres, giver det så mening at bruge 10 milliarder kroner på en bane uden om Skanderborg og en ny bro over Vejle Fjord? Nej, det giver ikke mening."

Ordene kommer fra Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen. I flere omgange har han været tæt på at undsige det store jernbaneforlig fra 2013 - kaldet Togfonden DK - blandt andet i Vejle Amts Folkeblad. Og i et indlæg til netmediet Altinget tager han skridtet fuldt ud.

I indlægget konstaterer han endnu engang, at alene det faktum, at DSB vil indkøbe tog, der højst kan køre 200 kilometer i timen, tager luften ud af den såkaldte timemodel. Det er den model, der har haft som mål, at der højst må være en times rejsetid mellem København og Odense - og mellem Odense og Aarhus.

På den baggrund skriver transportordføreren:

Når man nu har satset på at indkøbe langsommere tog, så må man også erkende, at timemodellen lige så godt kan lægges i mølposen. Derfor bør en række af anlægsprojekterne ganske enkelt sløjfes. Det vil give langt mere mening at bruge pengene på andre og mere presserende infrastrukturudfordringer. En del af de øvrige partier bag aftalen om Togfonden vil ikke bryde sig om at høre det. Men det er den eneste logiske og ansvarlige beslutning.

Togfondens to faser
Partierne bag forliget "Togfonden DK" besluttede i 2016 at dele investeringerne op i faser:Fase 1:

Timemodel: Ny bane over Vestfyn 4,2 mia. kr. og hastighedsopgradering Fredericia-Hobro 1,9 mia. kr.

Elektrificering: Fredericia-Aalborg 4,6 mia. kr., Roskilde-Kalundborg 1,2 mia. kr. og kørestrøm 0,5 mia. kr.

Øvrige projekter: Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg 0,1 mia. kr., fly-over og perroner ved Ny Ellebjerg 0,5 mia. kr., bedre internet i tog 0,1 mia. kr. og ramme til godstrafik i Nordjylland 0,1 mia. kr.

Fase 1 i alt: 13,5 mia. kr.

Fase 2:

Ny bane til Billund 0,8 mia. kr., øvrige hastighedsopgraderinger 1,5 mia. kr., øvrige mindre projekter 0,1 mia. kr. og pulje til parkering 0,4 mia. kr.

Timemodel: Ny banebro over Vejle Fjord 4,4 mia. kr. (senere forhøjet til godt 5 mia. ved den tunnelløsning, som anbefales), ny bane Hovedgård-Aarhus 3,4 mia. kr. og reserve til stationspulje 0,3 mia. kr.

Elektrificering: Vejle-Struer 1,5 mia. kroner og Aalborg-Frederikshavn 0,9 mia. kr.

Fase 2 i alt: 13,9 mia. kr.

V-kandidat: Fantastisk melding

Som nævnt har Kim Christiansen udtrykt skepsis tidligere - stort set fra dag et, siden forliget blev indgået i januar 2014. Her stod Dansk Folkeparti sammen med Socialdemokratiet, SF, Radikale og Enhedslisten bag den store aftale.

Socialdemokratiet bekender sig fortsat til timemodellen. Det fremgår af det infrastruktur-udspil, som partiet lancerede i sidste uge - et udspil til 70 milliarder kroner.

På den baggrund mener den lokale Venstre-folketingskandidat, Christoffer Melson, at det trods Dansk Folkepartis melding er nødvendigt med et blåt flertal efter det kommende folketingsvalg, hvis forbindelsen over Vejle Fjord for alvor skal lægges i graven:

- Det er en fantastisk melding fra Dansk Folkeparti. Men så længe Socialdemokratiet holder fast og måske kan skaffe et rødt flertal for timemodellen, er broen ikke helt død, siger Christoffer Melson.

S-kandidat siger også nej

I Vejle og Hedensted kommuner har modstanden mod projektet været markant - også blandt lokalpolitikere, hvis moderpartier ellers har tilsluttet sig togfonden.

Heller ikke den lokale socialdemokratiske folketingskandidat Birgitte Vind går ind for broprojektet. Hun mener, at de anslåede 5,5 milliarder kroner kan bruges til bedre formål:

- Det er vigtigere med flere tog og tog til tiden. Der er brug for den kollektive trafik, men om togturen tager et minut længere, er ikke vigtigt. Den holdning har jeg allerede meddelt mine partifæller på Christiansborg, siger Birgitte Vind.

Venstre har lagt op til nye forhandlinger om en masterplan for fremtidens infrastruktur. I september udtalte transportordfører Kristian Pihl Lorentzen til Vejle Amts Folkeblad:

- Forhandlingsbordet skal ryddes for tidligere aftaler, og så skal der prioriteres. Og forhandlerne skal ikke møde frem med en gæld på 15 milliarder på forhånd, lød det fra transportordføreren med henvisning til projekterne i Togfondens fase 2 - blandt andet jernbaneforbindelsen over Vejle Fjord.

Dansk Folkeparti er klar til at give togbroen dødsstødet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce