Brummende motorer og kolbøtter i luften: - Hobbyen har alt, hvad der er sjovt

Det er i luftrummet på marken nær adressen Bjerrevej 300, at medlemmerne i Østjysk Modelflyveklub får luft under vingerne. Klubben blev stiftet i Hedensted i begyndelsen af 1970'erne og rykkede til den nuværende plads senere i samme årti. Foto: Morten Pape

Brummende motorer og kolbøtter i luften: - Hobbyen har alt, hvad der er sjovt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mandehygge, kød på grillen, frisk luft og luftbåren legetøj samler ugentligt medlemmerne i en lokal klub, der søndag holdt åbent hus.

Bjerre: Der var noget i luften søndag formiddag ikke så langt fra Bjerre.

For enden af en grusvej ved grænsen til Horsens Kommune stak jetfly næserne lodret i vejret, helikoptere slog kolbøtter i luften og propelfly drønede frem og tilbage på himlen.

Modellerne af luftfartøjer blev kyndigt styret af voksne mænd med begge ben solidt plantet i det nyslåede og landingsegnede græstæppe foran Østjysk R/C Modelflyveklubs klubhus.

De var engang 80 medlemmer, men er i dag nede på 47 styk, hvoraf en del er passive. Så man må gøre opmærksom på sig selv, og det blev denne dag gjort med åbent hus.

- Der plejer at være en 100 stykker ude at kigge. Det er rigtig fint i vores målestok, fortæller formand Palle Bonde, som Folkebladet tager en snak med i klubhuset.

Jeg var med på Vandel Flyveplads som 7-årig. Da blev jeg fascineret af modelfly, og det har jeg været lige siden. Sådan er det.
Palle Iversen, klubmedlem
Modelflyvning er afhængig af vejret. Søndag formiddag blev flyvningen kun afbrudt af et kortvarigt, kraftigt regnskyl. Foto: Morten Pape
Modelflyvning er afhængig af vejret. Søndag formiddag blev flyvningen kun afbrudt af et kortvarigt, kraftigt regnskyl. Foto: Morten Pape

Koden til kvindelige medlemmer

Han og de andre medlemmer har lov til at bruge luftrummet fire af ugens dage.

Onsdag er den officielle klubdag.

Fra fyraften og frem til solnedgang er der liv i og omkring klubhuset. Grillen tændes op, og folk møder op. Nogle mest for at flyve, andre mest for at snakke.

- Fællesskabet er uden tvivl en stor del af det. Det er 50 procent for mig, siger Palle Bonde.

Håndværket og teknikken udgør den anden halvdel. Flyene skal samles, repareres, justeres og manøvreres.

De fleste i klubben har en praktisk uddannelse i baglommen, og så er de i øvrigt mænd.

- Der er kun én pige indmeldt. Så det er jo mandehygge, som du kan høre. Vi har ikke knækket koden til at få flere kvinder ind endnu, siger Palle Bonde.

Modelflyene vælger nogle selv at skære ud og samle fra bunden af. I dag er det dog mest normalt at købe dem som et samlesæt. Foto: Morten Pape
Modelflyene vælger nogle selv at skære ud og samle fra bunden af. I dag er det dog mest normalt at købe dem som et samlesæt. Foto: Morten Pape

Kræver øvelse

Helt stille står det ikke på medlemssiden.

Nye, blandt andre dem, der har købt droner, kommer til, og er de uøvede, lægger de oftest ud med at flyve i et simulationsprogram på computeren. Derefter følger prøveture med assistance fra klubbens instruktører.

- Jeg kan stadig huske, hvordan adrenalinen pumpede, først gang jeg prøvede det. Det kørte i knæene, siger Palle Bonde.

Farten er høj, og nedstyrtninger sker af og til.

Forleden måtte en letøvet "pilot" se sit modelfly blive til pindebrænde, fordi farten var højere, end hvad evnerne viste sig at række til.

Interesserede fik søndag muligheden for at se nærmere på klubmedlemmernes modelfly. Foto: Morten Pape
Interesserede fik søndag muligheden for at se nærmere på klubmedlemmernes modelfly. Foto: Morten Pape

Forelsket som syv-årig

For Palle Iversen var det en radiofejl, der den anden dag kostede hans helikopter skrammer.

Det garvede medlem er 68 år og har været fascineret af modelfly, siden han som syv-årig besøgte en flyveplads i Vandel.

- Det er det hele ved modelflyvning, der fascinerer mig. Sløjd, motorlærer, elektronik - alt det, jeg synes, er sjovt. Engang brugte jeg tre år på at få en motor til at køre. Som min kone siger, så er tålmodighed kun noget jeg har, når det drejer sig om min hobby. Hende mødte jeg i øvrigt på en flyveplads for 35 år siden, siger Palle Iversen.

Han er indehaver af en større samling modelfly, men er de senest år gået over til helikoptere. Den, han har i luften denne dag, står ham i 100.000 kroner.

Som formand og navnebror Palle Bonde siger, er der "no limits" i modelflyvning.

Søndag middag kunne han glæde sig over, at kun et enkelt, kort regnskyl var kommet på tværs af modelflyene, og at en 15-20 nye ansigter havde været en tur forbi.

Helikoptere var også i luften søndag. Foto: Morten Pape
Helikoptere var også i luften søndag. Foto: Morten Pape
Rolige hænder og overblik er nødvendigheder, når modelflyene i høj fart skal holdes i luften. Foto: Morten Pape
Rolige hænder og overblik er nødvendigheder, når modelflyene i høj fart skal holdes i luften. Foto: Morten Pape
Arbejdet med at vedligeholde modelflyene og justere dem er en stor del af hobbyen. De fleste medlemmer har en praktisk uddannelse. Foto: Morten Pape
Arbejdet med at vedligeholde modelflyene og justere dem er en stor del af hobbyen. De fleste medlemmer har en praktisk uddannelse. Foto: Morten Pape
Medlemmernes modelfly blev udstillet på græsset ved klubhuset.  Foto: Morten Pape
Medlemmernes modelfly blev udstillet på græsset ved klubhuset. Foto: Morten Pape
Nogle af flyene brummer. Andre brager, så man næsten dukker sig. Foto: Morten Pape
Nogle af flyene brummer. Andre brager, så man næsten dukker sig. Foto: Morten Pape

Brummende motorer og kolbøtter i luften: - Hobbyen har alt, hvad der er sjovt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce