Splittelse i Business-bestyrelse: LO-formand bakker op om afgået formandskab

Hans A. Sørensen, lokalformand for 3F og LO, var ikke en del af det flertal, der ønskede formand Finn Pedersens afgang. Arkivfoto

Splittelse i Business-bestyrelse: LO-formand bakker op om afgået formandskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Både Dansk Industri og LO Horsens har en repræsentant i Business Horsens' bestyrelse, og de har ikke været enige i bestyrelsens linje den seneste tid, fremgår det. Hans A. Sørensen, LO-repræsentant, var ikke en del af det flertal, der ønskede Finn Pedersen ud, fortæller han.

Horsens: Business Horsens bestyrelse - det, der er tilbage af den - vil snarest muligt konstitere sig med ny formand og næstformand.

Det fortæller bestyrelsesmedlem Johannes Saugbjerg oven på torsdagens udmelding fra formand Finn Damkjær Pedersen og næstformand Peter Otto Nielsen, om at de to trækker sig fra bestyrelsen.

- Da vi har planlagt at holde generalforsamling i januar, finder vi ingen grund til at supplere os med nye bestyrelsesmedlemmer inden da, men vi må finde ud af i bestyrelsen, hvordan vi skal være konstitueret i den periode, der er tilbage, siger han.

Om formandskabets bratte exit kort før generalforsamlingen, som er begrundet i både uenighed i bestyrelsen og i samarbejdsvanskeligheder med erhvervsdirektør Anders Killmann Petersen, siger Johannes Saugbjerg:

- Jeg respekterer deres beslutning og tager den til efterretning.

- Men fra Dansk Industri bakker vi op om Anders Killmann Petersen, og det er mit klare indtryk, at der i den eksisterende bestyrelse også er 100 procent opbakning til ham.

- Når en ny bestyrelse er sammensat, har vi en masse ting at tage fat i og en masse arbejde i forhold til implementeringen af den ny erhvervsstruktur, så det glæder vi os til at komme i gang med, siger Johannes Saugbjerg.

Bestyrelsen
Business Horsens ledes af en bestyrelse på 13 personer.

Otte vælges på generalforsamlingen for to år ad gangen, mens fire udpeges for et år ad gangen - to udpeges af detailhandelsudvalget, ét af LO Horsens-Hedensted, og ét af DI Horsens. Dertil kommer Horsens Kommunes til enhver tid siddende borgmester.

Efter formand og næstformands exit består bestyrelsen p.t. af:
  • Bo Ulsøe, direktør og indehaver af Blunico
  • Henning barsøe, afdelingsdirektør i Jyske Bank Horsens
  • Jeannette Refstrup, partner af Strup & Strup Kommunikation
  • Niels Veleur, direktør i H.J. Valeur
  • Lars Tygesen, indehaver af EDC Erhverv Ejendoms Centret
  • Jesper Grubbe Møller, tømrermester Tømrerfirmaet Horsens
  • Preben Borregaard, bestyrelsesformand for DKI Logistics
  • Annette Hviid, indehaver af Hviid, næstformand i detailhandelsudvalget
  • Johannes Saugbjerg, adm. direktør for Vola, udpeget af DI Horsens
  • Hans A. Sørensen, lokalformand for 3F, udpeget af LO Horsens
  • Peter Sørensen, borgmester i Horsens Kommune

Hverken pæn eller fornuftig løsning

I november meddelte Business Horsens, at et flertal af foreningens bestyrelse ønskede en ny formand, og at den årlige generalforsamling derfor blev fremrykket fra april til januar.

- Men jeg er ikke en del af det flertal, fastslår Hans A. Sørensen, der som lokal 3F- og LO-formand er udpeget af LO til Business Horsens' bestyrelse.

- Og for mig at se, har det ikke været - og er ikke - en særlig pæn eller fornuftig løsning, sådan lidt dramatisk at bede Finn (Damkjær Pedersen, red.) om at forlade sin formandspost i utide, siger han.

Hans A. Sørensen respekterer formandskabets beslutning om at gå nu, men han beklager situationen, og han har ikke noget at udsætte på det tidligere formandskab, understreger han.

- Business Horsens har med det nu forhenværende formandskab formået at manøvrere i en stram økonomi og samtidig både fortsætte henholdsvis udvikle en række gode initiativer og møder, siger Hans A. Sørensen.

Naturligt sted til farvel

LO-formanden erkender, at der er problemer, der skal løses i Business Horsens.

- Ikke mindst skal der findes en løsning for det fremtidige setup for erhvervsrådet, som vi især med ændringer fra regeringens nye erhvervsfremmelov ser ud til at skulle forberede. Det vil blandt andet sætte pres på en ajourføring af service og ydelser for organisationens medlemmer, siger han.

- Men jeg havde foretrukket, at vi frem mod en ordinær generalforsamling - til normal tid i foråret - havde brugt tid på at få de ting gennemdrøftet og omlagt i den proces, som var i gang.

- Generalforsamlingen ville også være det naturlige sted at sige "farvel" henholdsvis "hilse på" i forbindelse med udskiftninger i bestyrelsen, fastslår Hans A. Sørensen.

Splittelse i Business-bestyrelse: LO-formand bakker op om afgået formandskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce