Skyd dit nytår i gang med en lidt skævere ansøgning

Steen Ejlertsen er headhunter i Human Trust A/S. Foto: Morten Pape

Skyd dit nytår i gang med en lidt skævere ansøgning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Har du overvejet at lave en jobansøgning, der ikke er på skrift?

Rekruttering: Det er endnu ikke for sent med et godt nytårsforsæt for 2019. Det er heller ikke for sent at prøve noget nyt, selvom du føler dig mere tryg ved det gamle.

Vi taler ikke om vægttab eller motion, men om ansøgninger. Mere præcist: Uopfordrede ansøgninger. Nej, der er mange, der aldrig skriver den slags og i stedet venter på at blive prikket på skulderen. De vil ikke søge, de vil findes - og det er helt fair. Men der er også rigtig mange, der har ansøgninger som en fast del af deres hverdag.

Nogle gør det, fordi de er ledige og skal aflevere et vist antal om ugen, uanset hvor relevante de er - ellers får de a-kasse og/eller jobcenter på nakken. Andre sidder i et udmærket job, men er alligevel konstant på udkig efter en ny arbejdsplads, hvilket der kan være mange grunde til: Måske sidder de i en tidsbegrænset stilling, eller måske keder de sig i det nuværende job.

Uanset årsagen er der mange, som hver eneste uge vælger at aflevere en uopfordret ansøgning til en virksomhed, hvor de gerne vil have foden indenfor. Og det er her, pointen om nytårsforsæt kommer ind i billedet - for hvorfor gøre, som du altid har gjort?

God latin dikterer, at man altid møder personligt op med sin uopfordrede ansøgning. Virksomheden og chefen skal se dit ansigt, så de ved, hvem du er. Det er ikke forkert, men det er heller ikke altid rigtigt.

Hvis du har en aftale om at aflevere din ansøgning, kan det være fint nok, men mange vælger at tage chancen og bare troppe op - med risiko for, at den person, man helst vil tale med, enten er optaget eller ude af huset.

Det sker også, at vedkommende ligger vandret med andre opgaver, og selvom hendes/hans dør står åben, bliver din ansøgning derfor en uvelkommen forstyrrelse i stedet for en velkommen inspiration.

Vi vil gerne udfordre den gode latin lidt, for efter vores mening og erfaring er det ikke nødvendigt altid at møde op hos en virksomhed. Der kan være en stærk pointe i at begynde med at gøre virksomheden nysgerrig, inden du møder op, men her rækker en traditionel ansøgning ikke altid langt.

Den uopfordrede ansøgning er netop uopfordret. Det er slet ikke sikkert, virksomheden tænker over, at de mangler en med dine evner og motivation. Derfor skal du skille dig ud; ikke ved at spille fransk klovn eller foregive at være noget, du ikke er, men ved at give dem noget at huske og at tale om.

Prøv f.eks. at tænke digitalt. Vil du gøre en virksomhed nysgerrig, kan du lige så godt gøre det online - og det er ikke nok at sende et link til dit cv på LinkedIn.

Steen Ejlertsen er headhunter i Human Trust A/S. Foto: Morten Pape
Steen Ejlertsen er headhunter i Human Trust A/S. Foto: Morten Pape

Præsenter dig på video

Et godt bud kunne være at lave en video, hvor du præsenterer dig selv. Du afgør selv, hvor mange ressourcer du vil bruge på den, men en lang præsentationsvideo sælger ikke automatisk bedre.

Det afgørende er, at videoen understreger din værdi for virksomheden og din motivation til at gøre en forskel, og samtidig skal modtageren kunne mærke din udstråling og din energi. Tænk kreativt og vis flere sider af dig selv, men husk: Virksomheden skal ikke kende hele din forhistorie eller hilse på din familie. De skal huske dig professionelt.

Vi har også hørt om nogle, der sender video eller lydfiler med en syngende ansøgning eller får tegnet deres livshistorie på en interaktiv tidslinje. Der er også dem, der er frække nok til at sende en "præsentation" af sig selv som Månedens Medarbejder september 2019 - eller skrive sin ansøgning i sneen og sende den som billedfiler på sms.

Prøv noget nyt - og send en video med din ansøgning. Foto: Thomas Peters/Reuters/Ritzau Scanpix
Prøv noget nyt - og send en video med din ansøgning. Foto: Thomas Peters/Reuters/Ritzau Scanpix

Målet er en personlig samtale

Husk blot, at frækhed ikke er et mål i sig selv. Men personlighed er. Og den uopfordrede forstyrrelse har ét formål: At bane vejen for en personlig samtale.

Nej, du skal ikke tvinge dig selv til at gøre noget, der føles uægte, og formen må aldrig overskygge budskabet. Hvis du har det bedst med at skrive en ansøgning, skal du selvfølgelig gøre det; det vigtigste er, at din henvendelse klart viser, hvem du er. En skreven ansøgning behøver jo ikke være kedelig eller forudsigelig - blot du husker at gøre den personlig og fortælle, hvad du kan bidrage med i et levende sprog, så den ikke bliver tør og opremsende.

Derfor: Hvis du skal skrive blot en enkelt ansøgning i år, uopfordret eller ej, så prøv at gøre det anderledes, end du plejer. Nogle gange skal der bare justeres ganske lidt på værktøjet for at få et mærkbart anderledes resultat - og det gælder også jobsøgningen.

Skyd dit nytår i gang med en lidt skævere ansøgning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce