Sigurds 90-årige autolift er blevet digital

Kasper Ørbech er leder af Stenhøj BPS (Business Process Support). Hjørnestenen i den digitale udvikling af den 101 år gamle virksomhed blev oprettet for tre år siden som afløser for den traditionelle it-afdelingen. Kasper Ørbech og BPS-kollegerne har typisk heller ikke en it-uddannelse som baggrund: - Vi ser ud til at lykkes i afdelingen, fordi vi netop ikke tager folk ind, der er it-specialister. Det er afgørende er i stedet, at vi alle dedikerede til strategien i virksomheden og det at skabe merværdi omkring løfterne, lyder managerens succesopskrift. Foto: Michael Svenningsen

Sigurds 90-årige autolift er blevet digital

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stenhøj har netop præsenteret fremtidsprojekter - Uplifting Experiences - med både virtual og augmented reality på verdens største værkstedsmesse, Automechanika i Frankfurt. Samtidig er digitaliseringen af virksomheden lagt i hænderne på medarbejdere, der kender produkterne, forretningen og strategien frem for et hold af it-specialister.

BARRIT/FRANKFURT: Gå på opdragelse hos to moderne bilforhandlere og få masser af viden om produkterne på værkstedet undervejs.

Det var, hvad besøgende på årets Automechanika-messe - verdens største af sin slags - i Frankfurt kunne opleve ved at lægge vejen forbi Autopstenhøjs stand i hal 8.0 i sidste uge. Der kunne gæsterne denne gang iføre sig et par VR-briller og snuse rundt på værkstederne hos Mercedes-Benz Beresa i Münster eller BMW Maertin i Freiburg henholdsvis små 300 kilometer nord og syd for messecentret, som om de var der selv.

Fra hovedkontoret i Barrit ved Hedensted er Stenhøj Gruppen nemlig klar til at tage kunderne med på en digital rejse, der via både virtual reality og augmented reality bringer nyt liv til den autolift som virksomhedens grundlægger, Sigurd Stenhøj, opfandt i 1929. Formålet er at skabe merværdi for kunder og partnere og holde mere end 100 år gamle virksomhed forrest i feltet som leverandør til autobranchen.

Derfor investerer Stenhøj Gruppen i at digitalisere sig både internt og eksternt. Og VR-modellerne fra BMW i Freiburg og Tysklands største Mercedes-forhandler - Beresa-butikken i Münster med en årlig omsætning på 670 mio. euro - er de første håndgribelige eksempler.

Stenhøj
Stenhøj Gruppen er en dansk familieejet virksomhed beliggende i Barrit i Hedensted Kommune.

Stenhøj blev grundlagt i 1917 af Sigurd Stenhøj og har udviklet sig til en af verdens førende leverandører af produkter og ydelser til især det automotive eftermarked.

De to hovedforretningsområder er autolifte til eksempelvis autoværksteder og testlane-setup til for eksempel synshaller. Stenhøj Gruppen består i dag af 15 datterselskaber i 11 lande.

Gruppen beskæftiger 660 medarbejdere og har eksport til mere end 60 lande på verdensplan.

Stenhøj har 194 ansatte i Barrit.

Virksomheden er ejet af Søren og Lene Dyøe Madsen.
På en smartphone eller tablet kan kunder og samarbejdspartnere i fremtiden scanne det lokale, som de står i og derefter placere autolifte eller andre produkter fra Stenhøj Gruppen i rummet. Dermed kan de se, hvordan eksempelvis en lift vil tage sig ud i den virkelige verden og kigge nærmere på produktet oppefra, nedefra eller i mindste detalje. Foto: Michael Svenningsen
På en smartphone eller tablet kan kunder og samarbejdspartnere i fremtiden scanne det lokale, som de står i og derefter placere autolifte eller andre produkter fra Stenhøj Gruppen i rummet. Dermed kan de se, hvordan eksempelvis en lift vil tage sig ud i den virkelige verden og kigge nærmere på produktet oppefra, nedefra eller i mindste detalje. Foto: Michael Svenningsen

Vis mig dit værksted

- Når eksempelvis der bliver bygget et nyt BMW-værksted, følger der en lang dosmerseddel med fra hovedkvarteret, og når byggeriet står færdigt med mange af vores produkter som autolifte og testudstyr, kan vi nu tilbyde kunden at komme forbi og lave en 3D-optagelse på værkstedet, som de efterfølgende kan bruge til at vise verden, hvordan et topmoderne værksted anno 2018 ser ud. Vi kan sætte infopunkter ind i VR-modellen, så brugeren let kan klikke sig frem til youtube-videoer eller anden information om det, de ser i lokalet. På den måde får værkstedet let adgang til at markedsføre sig selv - og os - overfor kunder og partnere uanset, hvor de befinder sig, forklarer Karsten Ørbech, leder af Stenhøjs BPS-afdelingen (Business Process Support), som har erstattet selskabets klassiske it-afdeling.

I stedet for bare at sikre it-driften i organisationen, er tanken med BPS at støtte op om hele forretningen for eksempel i form af digitaliserings-projekter. Afdelingen tæller 4-5 medarbejdere, som kender virksomheden indefra og arbejder på et strategisk niveau med reference til holdingselskabet, mens den tekniske del af it-driften og support bliver udliciteret til eksterne partnere.

Derfor er det også Karsten Ørbech og kollegerne i BPS-afdelingen, der er med på Automechanika og senere på efteråret de danske messer Au2parts og FTZ, og med sig har de 500 cardboard-briller, som giver messedeltagerne mulighed for at tage på virtuelle værkstedsrundture via deres egen smartphone. Ved at deltage på messerne er BPS-manageren og Co. også sikker på at få feedbacken direkte fra slutbrugerne af produktet.

Kom ind under liften

Udover Virtual Reality har de også leget med Augmented Reality i Stenhøjs Business Process Support gennem det seneste halve års tid, og det er der kommet et pilotprojekt ud af, hvor brugeren på sin smartphone eller tablet kan scanne omgivelserne og derefter placere autolifte eller andre produkter fra Stenhøj Gruppen i et rum. Dermed kan kunden se, hvordan liften vil tage sig ud i det virkelige liv og kigge nærmere på produktet - for eksempel nedefra.

Det er nærmest som at tage Sigurds Stenhøjs næsten 90 år gamle opfindelse i næste potens. Formålet med udviklingen af autolifte var netop at kunne komme ind under datidens nye, lave bilmodeller.

- Mens VR-modellen er et færdigt produkt, så er AR-produktet i første omgang en showcase, som vi har med på messen for at få feedback fra samarbejdspartnere og kunder. Vi vil gerne høre, hvilke muligheder som de ser i vores version af Augmented Reality, forklarer Karsten Ørbech og fortsætter:

- Ved hjælp af en app kan vi tage vores produkter og sætte dem digitalt i spil i virkeligheden 1:1. Det bliver gjort lettilgængeligt for kunderne at bygge deres eget værksted, og vi vil kunne bruge det i forhold til vores distributører og til at undervise for montører i hele verdenen onside i stedet for at bringe dem til vores showroom i Danmark eller det nye, tyske træningscenter, som vi netop er gået i gang med at bygge i Rheine.

Strategi fremfor it-kundskab

Foreløbig har tilbagemeldingerne fra Tyskland på projektet, der går under navnet Autopstenhoj Uplifting Experiences, været lutter positive.

- Det er interessant at tage et traditionelt og tæt på 100 år gammelt produkt og digitalisere det, og det er også en erkendelse af, at vi som producent skal tilbyde mere end bare løftere. Vi er oppe mod andre store producenter på verdensmarkedet, men projekter med VR og AR kan være med til at holde os helt fremme. Samtidig sidder vi med hele værdikæden fra produktion og distribution til salg og service, og det gør også, at vi kan tage snakken om muligheder og behov hele vejen gennem systemet. Det handler om at finde de rigtige løsninger, som kunden efterspørger, og gerne ramme rigtigt i første forsøg, siger Karsten Ørbech.

Manageren har i øvrigt en baggrund som revisor og business controller og ingen it-relateret uddannelse, og det er netop en del af succesopskriften for digitaliseringen hos Stenhøj.

- Vi ser ud til at lykkes i afdelingen, fordi vi ikke tager folk ind, der er it-specialister. Det er afgørende er i stedet, at vi alle dedikerede til strategien i virksomheden og det at skabe merværdi omkring løfterne. Og så har vi en direktion og ledelse, der bakker op om projekterne, og som er klar til at investere for at se, hvad vi kan få ud af det, slutter Karsten Ørbech.

Sigurds 90-årige autolift er blevet digital

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce