Rema 1000 vil have kunderne til at handle for hinanden - sådan fungerer det

Når man alligevel handler selv, kan man måske tage et par poser med for nogle af de travle naboer. Det er idéen i en ny platform, som Rema 1000 lancerer 25. oktober.arkivfoto: martin ravn

Rema 1000 vil have kunderne til at handle for hinanden - sådan fungerer det

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

horsens - Daligvarekæden Rema 1000, der har base i Horsens, giver nu kunderne mulighed for at hjælpe hinanden med at få indkøbene hjem. Det kan være naboen, en skoleelev på samme rute eller alle andre, der gerne vil tjene en skilling ved at lægge vejen forbi en anden med en ekstra indkøbspose.

Det er idéen bag en ny app, som daligvarekæden lancerer 25. oktober.

App'en, der er døbt Vigo, fungerer som en platform, hvor kunden kan lægge sin indkøbsliste til skue for andre, der har tilmeldt sig tjenesten. Disse har så mulighed for at klikke sig til opgaven som privat leverandør af indkøbet.

Styrker lokale købmænd

Løsningen er inspireret af dele-økonomi, som den seneste tid har vundet indpas i flere former, men det er første gang konceptet bringes ind i detailbranchen, fortæller Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000.

Dagligvarehandel via internettet er heller ikke nyt, men Rema 1000 har valgt en anden vej end den, der hidtil er set.

- Vi tror ikke på en nethandel, hvor varerne skal bestilles flere dage før, pakkes på et centralt lager og derefter køres rundt i landet. Det er ikke det rigtige for kunderne, der i de fleste tilfælde har brug for varerne nu og her, og vi ser ikke økonomi i det. Derfor har vi valgt at tænke helt andre veje, siger Henrik Burkal.

Omkostningerne til at håndtere varer, der skal pakkes på centrallagre og distribueres ud i landet, er for store i en branche, hvor marginalerne er små, mener han.

Samtidig vægter han, at Rema 1000's model er baseret på lokal handel og dermed styrker de selvstændige købmænd i kædens 279 butikker over hele landet.

- De skal altså ikke frygte, at internethandel truer fremtiden for deres butik, da den i stedet bliver omdrejningspunkt for lokal internethandel, fastslår Henrik Burkal og tilføjer, at internethandel heller ikke skal være forbeholdt dem, der bor i større byer eller handler stort ind.

- Det skal være lokalt og for alle, og det sikrer vi med Vigo, siger han.

Ligesom Gomore

Vigo-kunder betaler mellem 39 og 59 kr. for udbringning, alt efter antallet af indkøbsposer. Indkøberen får fem kroner mindre.

- Vi skal ikke tjene penge på Vigo. Forskellen på de fem kroner skyldes omkostninger til betalingsløsningen og til en forsikring, som vi har valgt at tegne for indkøberen, forklarer Henrik Burkal.

Rema 1000 har i al hemmelighed arbejdet med udvikling af konceptet det seneste år. Hertil har kæden hentet hjælp udefra - af rådgiver og deleøkonomi-ekspert Jesper Bove Nielsen.

- Ligesom app'en Gomore forbinder folk med behov for transport, gør Vigo, at vi kan hjælpe hinanden med at handle. Når jeg alligevel skal hjem efter en indkøbstur, kan jeg ligeså godt tage en indkøbspose med til naboen. Og sådan tror jeg, at der er mange, der tænker, siger Jesper Bove-Nielsen.

Henrik Burkal er enig og tilføjer:

- Det er ikke vores tanke, at nogen skal til at leve af at handle for andre. Vi tror i højere grad på, at det - ligesom Gomore bruges, når nogen kører vejen alligevel - vil blive brugt mest af nogle, der tager med for andre, når de alligevel er ude at handle selv.

App'en Vigo bliver tilgængelig 25. oktober, men allerede nu kan man tilmelde sig som indkøber.

Rema 1000 vil have kunderne til at handle for hinanden - sådan fungerer det

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce