Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Elev-mangel bremser nyt udstyr til Learnmark

Robotter er en væsentlig del af en industriteknikers arbejde, og det stiller krav til Learnmarks investeringer i det moderne udstyr. Årets investering på 2,2 mio. kr. er dog sat i bero pga. elevmangel. Arkivfoto

Elev-mangel bremser nyt udstyr til Learnmark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En investering på 2,2 mio. kr. til industritekniker-uddannelsen er sat i bero, og det vækker både undren og bekymring i det lokale erhvervsliv.

Horsens: Nyt udstyr for 2,2 mio. kr. til industriteknikeruddannelsen på Learnmark i Horsens var så godt som bestilt.

Men kun seks elever har tilmeldt sig uddannelsen med start i august, og det har fået Learnmark til at sætte investeringen i bero - til stor fortrydelse for lokale erhvervsfolk.

- Det vækker både bekymring og undren. Så sent som i efteråret stod vi sammen for at beholde uddannelsen i Horsens, og det lykkedes til trods for en indstilling om det modsatte. Så når investeringerne nu tilbageholdes, mener vi, det er et uheldigt signal at sende, lyder det fra Carsten Wengel, formand for Dansk Industri (DI) Horsens.

- Jeg er udmærket bekendt med det lille optag, men måske er der en årsag. Hvis vi ikke tør at investere og være mere ambitiøse på industritekniker-uddannelsen, er jeg bange for, det kun bliver værre, siger Carsten Wengel.

Industrien vil have sine lærlinge med på nyt campus
Undervisningens kvalitet er meget afgørende, men også fysiske rammer og udstyr er vigtige. Og her er Learnmark udfordret i forhold til eksempelvis Vejle, som har investeret ret tungt i udstyr.
Mads Gravers, adm. direktør i Arbejdsgiverne

Hønen eller ægget

Industrien har i flere år meldt om udfordringer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Især derfor vækker senere års faldende optag bekymring, og ledere af flere lokale virksomheder er derfor stimlet sammen om forskellige initiativer for at lokke flere unge til branchen. Det gælder bl.a. Bo Ulsøe, adm. direktør for metal-virksomheden Blunico.

- Faldet er ganske vist landsdækkende, men vi kan ikke bare sidde og se på. Vi er nødt til at tænke anderledes for at gøre faget mere interessant for de unge, siger han.

Markedsføring af uddannelsen kræver indsats fra både skolen og industrien, påpeger Bo Ulsøe, og begge partner har da også gjort meget, understreger han.

- Men det kræver også, at skolen vil investere. Når optaget ikke er større, har jeg respekt for, at man overvejer, men hvad kom først - hønen eller ægget? Hvis vi ikke udvikler, afvikler vi, fastslår direktøren.

Kritikken bakkes op af både Dansk Metal og branceorganisationen Arbejdsgiverne.

- Undervisningens kvalitet er meget afgørende, men også fysiske rammer og udstyr er vigtige. Og her er Learnmark udfordret i forhold til eksempelvis Vejle, som har investeret ret tungt i udstyr, siger Mads Graves, adm. direktør i Arbejdsgiverne.

Bjarne Sørensen, lokalformand for Dansk Metal, påpeger, at Horsens er en metalby, hvor det er vigtigt at fastholde strømmen af lærlinge.

- Her har skolen en vigtig rolle og kan ikke gøre nok, fastslår han og går dermed mod beslutningen i Learnmarks bestyrelse, hvor han ellers også sidder med om bordet.

Dørene er åbne

Bestyrelsesformand Hans A. Sørensen forstår til dels utålmodigheden, men ikke kritikken, siger han.

- De sparker døre ind, som allerede er åbne. Vi har aftaler med leverandører og skal bare trykke på startknappen. Dét skal nok komme, når lærlingene er der, siger han.

Han mener ikke, investeringen er afgørende for hverken at beholde uddannelsen eller i forhold til optag af elever.

- Vi har moderne udstyr og gode lærerkræfter, og en investering på 2,2 mio. kr. rykker ikke ved, om vi får færre eller flere elever. Det ved vi fra andre skoler.

- Og lige nu er optaget så lavt, at vi slet ikke ved, om vi starter op, eller om vi skal ud og slå os sammen med andre skoler. Men starter vi, er vi fuldt dækket ind til første del. Det ny udstyr er ikke det første, lærlingene skal bruge, understreger Hans A. Sørensen.