Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Danskerne flytter som aldrig før

Julie Daugaard er forbruger- og medieekspert ved mediebureauet Carat, der er en del af det verdensomspændende Dentsu Aegis Network. Her arbejder hun som strateg med base i Aarhus og har specialiseret sig inden for forbrugeranalyser, trends og kommunikationsstrategi. Har du kommentarer til denne klumme, er du velkommen til at sende dem til julie.daugaard@dentsuaegis.com Foto: Kim Haugaard

Danskerne flytter som aldrig før

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En flytning er det tidspunkt i danskernes liv, hvor de bruger flest penge. Samtidig er det også her, at flest danskere ændrer forbrugsvaner og udskifter vante brands med nye. Flytning rummer et enormt potentiale for at rekruttere nye kunder, men også en risiko for at tabe eksisterende kunder.

Flyttebil, nedpakning og rengøring. To-do-listen er stopfyldt med punkter, der alle skriger efter opmærksomhed under en flytning. Bare tanken gør mig udmattet. Alligevel flytter danskerne som aldrig før.

En kold vinterdag sad jeg med en kop kaffe og læste nyheden om, at næsten 900.000 danskere flyttede i 2017. Det svarer til 16 procent af befolkningen. 16 procent! Det gør os til de næstmest flyttende i EU.

Jeg begyndte straks at se på udviklingen. I 2013 flyttede 842.000 og i 2017 var det 896.000. En stigning på hele 6,4 procent på blot fem år. Det startede en tankestrøm: Hvorfor er danskerne pludselig begyndt at flytte så meget? Hvad fortæller det om os og måden, vi lever vores liv på i disse år? Og hvad er det kommercielle potentiale egentligt? For hver gang danskerne flytter, skifter vi sofa, seng og spisebord ud. Det må da skabe en enorm mulighed for at tiltrække nye kunder?

Spørgsmålene var svære at slippe igen, og derfor har jeg og mine analyse-kollegaer hos kommunikationshuset Dentsu Aegis Network brugt de seneste fem måneder på at undersøge danskerne flyttevaner fra et samfundsperspektiv og et kommercielt perspektiv.

UANSET OM DU SÆLGER KØKKENER, SOFAER, MÅLTIDSKASSER, SENGE, STRØM, TØJ, ELEKTRONIK, AVISABONNEMENTER, ISENKRAM, GARDINER, RENGØRING ELLER BILER, SÅ ER DINE PRODUKTER OP TIL OVERVEJELSE, NÅR DANSKERNE FLYTTER.
Fra forbrugerundersøgelsen flyttevaner.dk
Danskernes flyttevaner
Hvert år bruger danskerne 33 milliarder kroner på indretning og boligforbedringer, når de flytter.I forbindelse med en flytning køber danskerne hvert år 421.369 lamper, 331.716 gardiner, 44.826 køkkener og 147.840 forsikringer.

Kommunikationshuset Dentsu Aegis Network står bag undersøgelsen Flyt dig! Et forbrugerstudie om danskernes flyttevaner. Den er gennemført i samarbejde med eBay, danbolig, Eniig, Bilendi og Geomatic.

Undersøgelsen er gennemført i februar til maj 2018, hvor i alt 3.000 danskere har besvaret spørgeskemaet. Dataindsamlingen er lavet på et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.

Ydermere er der foretaget mobiletnografi, feltstudier og kvalitative dybdeinterviews, samt beriget med digital adfærdsdata fra blandt andet DBA og Bilbasen.

Se mere om undersøgelsen på www.flyttevaner.dk.

I et samfundsperspektiv

En af de centrale indsigter, som vi har fundet i undersøgelsen af danskernes flyttevaner er, at "fleksibilitet", "mobilitet", "optimering" og "forandringsparathed" ikke blot er moderne buzzwords, du finder i et jobopslag, men rent faktisk er en livsstil, som mange danskerne stræber efter. Det stigende antal flytninger er et tegn på, at danskerne er villige til at flytte oftere for at få det mest optimale ud af hver livsfase.

I undersøgelsen står det klart, at danskernes mange flytninger udspringer af en stræben efter det bedste. Danskerne forsøger hele tiden at optimere deres livssituation. Vi flytter gerne efter den mest optimale løsning.

Når vi er nyuddannet, så er den optimale situation måske at bo tæt på jobbet. Mens når vi får børn, så kan det eksempelvis være familie eller naturen, som vægter højere. Og når børnene flytter hjemmefra, så er det måske mere kultur, der trækker.

Vi ser eksempelvis, at det er 33 procent af danskerne, der er flyttet, fordi børnene er flyttet hjemmefra. Behovene ændrer sig, og det flytter vi efter.

Hertil er det interessant, at hver femte dansker vægter "forandring" som en af de tre vigtigste årsager til at flytte. Og blandt singler og par uden børn er det helt op mod hver tredje, der ikke kun flytter af praktiske årsager, men også af behov for forandring.

Det kommercielle potentiale

Hvert år flytter knap 900.000 danskerne, og de bruger gennemsnitligt mellem 50.000 og 100.000 kroner per flytning. Hvis vi kalkulerer med antal husstande, så får vi rundt regnet en estimeret årlige flytteøkonomi på 33 milliarder kroner.

Det vil sige, hvert år bruger danskerne 33 milliarder kroner på indretning og boligforbedringer. Penge, som du har muligheden for at få en del af - hvis du forstår de flyttende danskere og deres behov.

Når danskerne flytter, står de nemlig over for en uendelig række af valg, der ikke kun kredser om havudsigt, afstand til institutioner og risiko for vand i kælderen. De skal også træffe valg om, hvilke produkter, services og abonnementsordninger, de tager med sig, og hvilke de skiller sig af med.

En flytning kan altså i værste scenarie betyde, at danskerne skiller sig af med dit brand til fordel for et andet. Omvendt kan du i bedste scenarie være det brand, der stjæler en kunde fra en konkurrent under kundens flytteproces.

Om du ender i bedste eller værste scenarie afgør, hvor godt du kender kundernes flytterejse i forhold til dit produkt: Hvornår har kunderne mest brug for inspiration og rådgivning omkring dit produkt: Er det tre måneder før en flytning eller to uger efter selve flytningen? Hvilke andre produkter og services ønsker kunderne at have styr på, før de kan rumme at høre om dit produkt?

Som en del af undersøgelsen har mine kollegaer og jeg derfor kortlagt præcis, hvornår de flyttende danskere køber hvilke produkter. Det har skabt et tydeligt forbrugsmønster, der gør os i stand til at markedsføre et produkt, lige inden den flyttende dansker har brug for det. På den måde kan vi tilrettelægge din markedsføring, så dit brand og dit produkt er relevant præcis, når vinduet er åbent under kundens flytning. På den måde tager vi en større del af kagen med de 33 milliarder kroner. Hvert år.

Er du blevet nysgerrig for at høre mere om danskernes flyttevaner, kan du drible ind på www.flyttevaner.dk og læse mere om undersøgelsen.

Danskerne flytter som aldrig før

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.