Dansk Elbil Festival skal åbne flere øjne for grøn transport

Thomas Eilskov Jensen fra Jysk Energi glæder sig til at præsentere blandt andet elbilen BMW i3, venligst udlånt af Bayern Auto Group, når Dansk Elbil Festival afvikles 17. august i Holstebro. Foto: Anders Trærup / Jysk Energi.

Dansk Elbil Festival skal åbne flere øjne for grøn transport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er stadig en smule eksotisk at køre elbil, men arrangøren af Dansk Elbil Festival, Jysk Energi, har høje forventninger til markedet for salg af el til transport.

HOLSTEBRO: Hvilket selskab har du købt din indboforsikring af? Og din husforsikring? Og hvad med ulykkesforsikringer og rejseforsikringer for hele familien?

For rigtig mange husstande vil svaret være det samme:

- Vi har købt forsikringerne som et pakketilbud, der hvor vi fik den billigste bilforsikring.

Her er den mest fornuftige forklaring på, hvorfor Jysk Energi med hovedsæde i Holstebro, har påtaget sig rollen som arrangør og vært, når den årlige Dansk Elbil Festival for anden gang afvikles til august.

- Vi har en forventning om, at markedet med tiden vil udvikle sig sådan, at man køber en pakke, hvor du får el til både huset og bilen, præcis som man kender det fra forsikringsmarkedet, forklarer Thomas Eilskov Jensen, senior marketingkonsulent hos Jysk Energi.

En typisk parcelhusfamilie forbruger lidt over 4000 kilowatt el om året. Hvis familien køber en elbil, vil forbruget blive nogenlunde fordoblet - og så slipper man til gengæld for turen til benzintanken.

- I øjeblikket er der nogle ganske få aktører på markedet, som udbyder abonnementsløsninger til opladning af elbilen. De kan efter de nuværende regler udnytte en ordning, hvor ladestrøm bliver solgt som såkaldt processtrøm i abonnementsordninger, som er fritaget for afgifter og derfor meget billigere end den strøm, der kommer ud af stikkontakterne i huset, forklarer Thomas Eilskov Jensen.

Dansk Elbil Festival
Dansk Elbil Festival debuterede sidste år i Struer, hvor anslået 7-8000 mennesker lagde vejen forbi for blandt andet at høre den kendte tv-meteorolog Jesper Theilgaard holde oplæg om elbilen som en af vejene til en mere klimavenlig fremtid.I år afvikles festivalen 17. august - og denne gang ved Musikteatret Holstebro. Et af hovednavnene bliver Anders Lund Madsen, som vil være vært for et live-talkshow. Og så bliver der først og fremmest mulighed for at se, mærke, lytte og prøve elbiler.

I samarbejde med Elgiganten vil der også være eldrevne aktiviteter for børnene, blandt andet elektriske gocarts, Segways og e-skateboards, mens Fri Cykler kommer for at slå et slag for cykler med el-hjælpemotor.

Skulle man blive fristet over (betalings-)evne, er der hjælp at hente fra Handelsbanken, som vil være til stede for at rådgive om finansiering af eksempelvis elbiler.

Der er gratis entré. Se hele programmet på www.danskelbilfestival.dk.

Venter der guld forude?

Den sjællandske energikoncern SEAS-NVE er gennem operatøren Clever stærkt dominerende og indtil videre næsten alene på markedet for salg af lade-abonnementer for elbiler. Det betyder til gengæld også, at sjællænderne må tage alle de dyre lærepenge, mens markedet for elbiler endnu er på "børnestadiet".

- Jysk Energi har ikke et lade-abonnement for elbil-ejere. Endnu. Men vi holder selvfølgelig øje med markedet, lige som alle de andre forsyningsselskaber, siger Thomas Eilskov Jensen.

Og så minder han om, at Jysk Energi alligevel godt kan tjene penge, selv om en kunde køber elbil-strøm hos SEAS-NVE.

- Strømmen kører jo igennem vores infrastruktur, så netselskabet får en indtægt, uanset hvem man køber strømmen hos, siger han.

På den måde minder elmarkedet en smule om telebranchen, hvor TDC i mange år tjente kassen på kobbernettet, uanset hvor kunderne købte deres bredbåndsforbindelse. I dag er det marked dog langt fra den guldkalv, som det var i gamle dage, efterhånden som forsyningsselskabernes kabeltv-net og især fibernet har gaflet en del af markedet.

Betyder det ligefrem, at elselskaberne kan blive de nye saudiarabere, som bliver rige på at sidde tungt på både transport- og kommunikationsinfrastrukturen?

- Arh, så rige bliver vi nok heller ikke, siger Thomas Eilskov Jensen og griner ved tanken.

For kundernes skyld

Skulle energiselskabet komme til at tjene penge, så er det såmænd ikke så ringe endda - heller ikke for kunderne.

- Vi er jo et andelsselskab ejet af kunderne, så overskuddet kommer kunderne til gavn, når vi tjener penge. Det er også for deres skyld, at vi engagerer os i Dansk Elbil Festival. Elbiler har først for alvor værdi, når de kører på grøn strøm, og vi har et kæmpe overskud af vindstrøm her i Vestjylland, så det giver god mening, at netop vi skal oplyse om elbilens muligheder og forhåbentlig få flere til at få øjnene op for elbiler, siger Thomas Eilskov Jensen.

Ifølge Dansk Elbil Alliance udgør salget af elbiler og hybridbiler endnu kun cirka tre procent af alle nye biler, så festivalen skulle have gode odds for at møde mennesker, som aldrig tidligere har prøvet at køre elbil.

Første kvartal 2019 blev der dog solgt hele 2281 ladbare biler i Danmark, så salget er på vej i den rigtige retning.

Dansk Elbil Festival skal åbne flere øjne for grøn transport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce