Chauffører slog lejr og brugte naturen som skraldespand: Nu er lastbil-plagen lettet fra Mossvej

Mossvej har længe lagt rabat til langtidsparkerende lastbiler og trailere med skrald og andre efterladenskaber til følge - men nu ser det ud til, at chaufførerne har fundet andre steder at parkere. Arkivfoto: Mette Mørk

Chauffører slog lejr og brugte naturen som skraldespand: Nu er lastbil-plagen lettet fra Mossvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indtil for nylig agerede Mossvej nær Lund i stor stil parkeringsplads for tunge køretøjer. Den seneste tid er mængden af lastbiler faldet markant, til glæde for de virksomheder, der har adresse på vejen.

Horsens: Om årsagen skal findes i skiltene, bødehæfterne eller den vedholdende debat, er uvist, men noget har ændret sig på Mossvej.

Som tidligere beskrevet i Horsens Folkeblad var industrivejen nær Lund var indtil for ganske få uger siden jævnligt var plastret til med langtidsparkerende lastbiler, ført af chauffører, der bor i deres biler, smider affald og i nogle tilfælde også bruger buskadserne som toilet.

Men i dag er sagen en anden. Det oplever flere repræsentanter for de virksomheder, der har adresse på vejen, og som tidligere har udtrykt kritik i Horsens Folkeblad af lastbilchaufførernes ophold på Mossvej.

En af dem er Mark te Koppele, driftsleder hos anlægsgartnervirksomheden OK Nygaard.

- Der er blevet flyttet rigtig mange lastbiler inden for de seneste 14 dage. Det skyldes vel, at der er blevet sat skilte op, der viser, at man ikke må langtidsparkere, siger han.

Også Steffen Larsen, sektionschef hos entreprenørvirksomheden Arkil, oplever nye tilstande på Mossvej.

- Mængden af lastbiler er faldet pænt. De er ikke forsvundet helt, men det er gået den rigtige vej. Her til morgen holdt der kun én lastbil, siger han.

Mængden af lastbiler er faldet pænt. De er ikke forsvundet helt, men det er gået den rigtige vej. Her til morgen holdt der kun én lastbil.
Steffen Larsen, Arkil
Parkeringsregler i industriområder
Det er Bekendtgørelsen for standsning og parkering i Horsens Kommune, der formulerer reglerne for parkering på industriveje, som ligger inden for byzone.Ifølge bekendtgørelsen er det ikke tilladt at parkere motorkøretøjer på over 3500 kg på industriveje i tidsrummet mellem klokken 18 og 6.Det er heller ikke tilladt at efterlade påhængskøretøjer på over 750 kg.Det er desuden ikke tilladt at overnatte i lastbiler på industriveje.Det er kommunens parkeringskontrol, der fører kontrol med lastbilparkering i industrikvarterne, ligesom politiet kan føre kontrol. Fra årsskiftet overtager kommunens driftsgård opgaven.

Godt på vej

Den faldende mængde lastbiler er ikke tilfældig ifølge byrådsmedlem Michael Nedersøe (DF).

Han har, som Horsens Folkeblad tidligere har fortalt, ad flere omgange sat politisk fokus på problemstillingen.

- Og nu ser problemet ud til at være godt på vej til at blive løst. Gennem den seneste tid har jeg ved flere lejligheder oplevet, at der ikke holdt en eneste lastbil på Mossvej, når jeg var derude, siger Michael Nedersøe.

Det gjorde sig blandt andet gældende, da han for nylig tog ud til Mossvej med en repræsentant for fagforbundet 3F.

- Vi ville gerne i kontakt med nogle chauffører for at snakke om arbejdsforhold, men da vi kom derud, var der ikke nogen at snakke med. Og det var jo sådan set positivt, siger han.

Michael Nedersøe kender ikke den præcise årsag til, at lastbilchaufførerne er begyndt at søge andetsteds end Mossvej.

- Men det har nok hjulpet, at der er kommet zoneforbudsskilte op ved indgangen til industriområdet. Og derudover skal der nok ikke udskrives særlig mange bøder, inden chaufførerne finder ud af, hvordan de danske parkeringsregler er, siger Michael Nedersøe.

Netop en øget kontrolindsats i industriområderne er blandt effekterne af det politiske fokus.

Ikke færdig endnu

Hos de virksomheder på Mossvej, Horsens Folkeblad har talt med, er medarbejderne glade for, at der er blevet sat fokus på langtidsparkeringen på Mossvej, og at det har haft en effekt.

Men der er stadig arbejde at gøre fra politisk side, vurderer Steffen Larsen fra Arkil.

- Vi så gerne, at der blev lavet noget finish-arbejde på Mossvej. Der mangler kantsten og andre ting, som gør, at det ikke bliver sådan et øde industriområde, der appellerer til ulovlig parkering, siger han.

Og selvom det tynder ud i lastbilerne, bliver Mossvej stadig benyttet til parkering af køretøjer med udenlandske nummerplader, oplever Mark te Koppele fra OK Nygaard.

- Der holder stadig en del personbiler parkeret. De generer ikke så meget som lastbilerne, men det kunne være, politikerne skulle undersøge, om man kan gøre noget ved det, siger han.

Chauffører slog lejr og brugte naturen som skraldespand: Nu er lastbil-plagen lettet fra Mossvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce