Business-formand: Kampen om arbejdskraft er kraftigt skærpet

Den polske ambassadør Henryka Moscicka-Dendys har været på charmeoffensiv i Danmark, bl.a. i 2017 her hos Danish Crown i Horsens, for at lokke polske arbejde til at vende hjem til Polen og arbejde. På sigt skal danske virksomheder forvente, at den udenlandske arbejdskraft vil rejse hjem igen, mener Business-formand Bo Ulsøe. Arkivfoto: Morten Pape

Business-formand: Kampen om arbejdskraft er kraftigt skærpet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det bliver sværere at få polsk arbejdskraft, og fokus skal derfor være på bl.a. langtidsledige, som skal opkvalificeres, og på unge, som skal kende mere til forskellige brancher, mener Business Horsens.

Horsens: Kampen om arbejdskraft er kraftigt skærpet. Det fastslog formand Bo Ulsøe, da Business Horsens tirsdag holdt generalforsamling på Pejsegården i Brædstrup.

- Mangel på kvalificeret arbejdskraft optager os alle, og Business Horsens ønsker at medvirke til løsninger, sagde formanden under bestyrelsens beretning.

Han pegede på, at det handler om både national og international arbejdskraft.

- Eksempelvis forsøger den polske ambassadør i Danmark at få polske arbejdere til at komme hjem til Polen og arbejde. På sigt skal danske virksomheder forvente, at den udenlandske arbejdskraft vil rejse hjem igen, og lønudviklingen i Polen gør, at det bliver sværere at tiltrække polske medarbejdere i fremtiden.

- Derfor skal vi være klar og endnu mere fokuseret på at fastholde vores eksisterende medarbejdere, fastslog Business-formanden.

Fokus på langtidsledige

En mulighed er at opkvalificere egne folk og dermed gøre plads til, at ledige med færre kompetencer kan komme ind på arbejdsmarkedet, foreslog Bo Ulsøe.

- Der er brug for en særlig indsats for ledige med en lang ledighedsperiode bag sig, sagde han.

Business Horsens deltager derfor aktivt i det oprettede taskforce, hvor fokus i 2018 har været mere smidig sagsbehandling fra kommune og igangsætning af aktiviteter som f.eks. jobmesser og job-mentorer.

Ny kampagne målrettet unge

Fremover styrkes fokus på at brande de enkelte brancher, fortalte formanden.

- Det er svært at rekruttere lærlinge til f.eks. byggebranchen. En elevplads i en tøjbutik er langt mere attraktiv for mange unge. Derfor er det vigtigt at gøre endnu mere ud af at fortælle om, hvad de enkelte brancher kan give de unge, fastslog han.

- I 2018 er der støbt og konkretiseret nogle ideer, som vi i 2019 igangsætter med en kampagne med afsæt i sloganet Horsens Works, afslørede Bo Ulsøe.

Kampagnen, der skal fortælle om de mange forskelligartede job i området, går i luften i samarbejde med Horsens Kommune.

- Og erhvervslivet - og dermed jer - vil blive en del af fortællingen, sagde Bo Ulsøe til de ca. 200 Business Horsens-medlemmer, der tirsdag deltog i generalforsamlingen.

Business-formand: Kampen om arbejdskraft er kraftigt skærpet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce