Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Aktivt ejerskab skal sikre ATP langsigtet gevinst i lufthavn

Med ATP's opkøb i Københavns Lufthavn er lufthavnen delvist kommet på danske pensionsopspareres hænder.

Aktivt ejerskab skal sikre ATP langsigtet gevinst i lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ATP har købt andel af Københavns Lufthavne. Det skal komme danske pensionsopsparere til gode på lang sigt.

Med den danske pensionsgigant ATP's indtog i Københavns Lufthavn får lufthavnen en ny ejer, der kommer til at blande sig i både drift og strategi.

Det skal sikre, at ATP's opkøb af cirka 27 procent af lufthavnen kommer de danske pensionsopsparere i ATP til gode, siger ATP's direktør, Christian Hyldahl.

- Vi kommer til at være aktive ejere. Det er der en tradition for med investeringer i infrastruktur og blandt ejerne af Københavns Lufthavn.

- Så vi vil gøre, hvad vi kan for at sikre, at lufthavnen bliver drevet ud fra nogle langsigtede perspektiver og rammer, siger han.

Aktivt ejerskab er ifølge ATP for eksempel løbende dialog med ledelsen i de selskaber, ATP har aktier i, og ved at deltage aktivt i og stemme ved generalforsamlinger.

ATP køber den australske kapitalfond Macquaries andel af Københavns Lufthavne, som er selskabet bag lufthavnene i Kastrup og Roskilde.

Macquarie ejede sammen med en canadisk pensionskasse, OTPP, 57,7 procent af Københavns Lufthavne. OTPP fortsætter som ejer sammen med ATP.

- Infrastruktur er en meget langsigtet investering og vil passe godt til vores langsigtede forpligtelser, siger Christian Hyldahl.

Den danske stat ejer 39,2 procent af lufthavnen. ATP's direktør vil ikke afsløre, om pensionsgiganten har været i dialog med staten om købet.

- Men det er klart, at vi er løbende i kontakt med staten om mange ting. Også lovgivning om infrastruktur. Regeringen er kommet med et udspil til en justering af reguleringen af lufthavnen, så det har vi haft en interesse i at få en god forståelse for, siger han.

Regeringen har i forbindelse med en ny luftfartsstrategi meldt ud, at den vil mindske de takster, som flyselskaber skal betale til lufthavnen.

Det vil formentligt betyde billigere billetter for passagerne, men ifølge lufthavnens ledelse koste dyrt. Det har dog ikke afskrækket ATP.

- Vi tog beslutningen om købet, også fordi vi har stor tiltro til, at politikerne kan skabe gode stabile rammer for at drive lufthavnen fremover.

- Vi vil gerne sikre, at lufthavnen både kan sikre et godt afkast til vores medlemmer og samtidig bidrage til vækst og udvikling i det danske samfund.

Det vil også komme de rejsende til gode, mener Christian Hyldahl.

- Forhåbentlig kan de rejsende opleve en lufthavn, der vokser over tid og er en velfungerende lufthavn til glæde for os alle.

ATP er en tvungen pensionsopsparing for danske lønmodtagere og forvalter en formue på næsten 750 milliarder kroner.

ATP køber aktierne i lufthavnen for 9,8 milliarder danske kroner.