Horsens: En bøde i forruden er ikke noget, der afskrækker langturschauffører, der camperer langs danske landeveje. Det vurderer Hans A. Sørensen, formand for 3F i Horsens og Omegn, der foreslår, at man tager mere drastiske midler i brug for at komme problemet med langtidsparkerende lastbilchauffører til livs.
- En sædvanlig afgift er chaufførerne ligeglade med. Man bør se på, hvordan de griber problemet an i Norge, Tyskland og Belgien. Her bliver lastbilerne inddraget, og det betyder noget. Det er en metode, der virker, siger Hans A. Sørensen.
Horsens Folkeblad har de seneste dage beskrevet forholdene på Mossvej, Højvangsvej og Venusvej i Horsens, hvor udenlandske langturschauffører opholder sig og sviner, når de ikke er ude at køre.
Hans A. Sørensen ærgrer sig over forholdene og mener, de både er til ulempe for de udenlandske chauffører og de danske.
Misbrug af chaufførerne
- Det er en ulykkelig situation for de udenlandske chauffører, der er ansat ved nogle griske og nærige firmaer, som vælger at springe over, hvor de kan. Det er udenlandske firmaer, transporthajer, der kører cabotagekørsel. De kommer til Danmark for at køre en enkelt tur, men i stedet for at forlade landet igen, venter de på den næste billige tur. Det er noget svineri, og det skal stoppes, siger Hans A. Sørensen.
Ved at benytte de udenlandske firmaer, der ifølge Hans A. Sørensen underbetaler deres chauffører, lægger man nemlig også pres på den danske transportbranche.
- Almindelige danskere med almindelige familieforhold har efterhånden svært ved at hænge ved inden for transportområdet, fordi folk østpå har ekstremt behov for selv en lille indtjening. Det rammer danske vognmænd og danske chauffører, siger han.
Hans A. Sørensen mener, der er noget i vejen med hele systemet, der tillader, at udenlandske chauffører opholder sig i Danmark i lang tid ad gangen under uhørte vilkår og uden kontakt til deres familier.
- Tankegangen om at leve i en lastbil og så stifte familie, når man bliver ældre, går ikke. Det er misbrug af chaufførerne. Derfor er det vigtigt at få grebet ind over for transporthajerne fra Østeuropa, siger Hans A. Sørensen.