V-spids i ringvejsdebat: Tung transport vil forsvinde fra havnen


V-spids i ringvejsdebat: Tung transport vil forsvinde fra havnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Martin Ravn, Sundgårdsvej 30, Horsens, viceborgmester og gruppeformand for Venstre
Mads Hansen
Debat. 

Læserbrev: I kampen for at retfærdigøre en kommunal investering på 240 millioner skattekroner i ringvejen langs Klokkedal til havnen, argumenterer borgmester Peter Sørensen for, at vejen vil være en fordel for erhvervshavnens konkurrenceevne. Men som tidligere i debatten, og desværre ikke overraskende, er det også politisk spin.

Spin, som først gjorde ringvejen fra afkørsel syd, en strækning på 14 km og 5 rundkørsler, til den mest oplagte for havnens lastbiler. Derefter var ringvejen pludselig en forudsætning for at løfte naturen i området, og nu udråber borgmesteren altså etableringen af ringvejen til en afgørende konkurrencefordel for erhvervshavnen.

Et udsagn som umiddelbart godt kan virke fornuftigt. Men som, hvis man kigger på havnens geografi, regnskaber og udvikling, ikke har hold i virkeligheden.

For det første er fjordens længde og dybde en udfordring i forhold til det fremtidige udbud af fragtskibe. Udviklingen går mod skibe med større tonnage og dermed større dybgang. Vanddybder som er tilstede i Aarhus og Fredericia og forklarer de nye store investeringer i deres havne.

For det andet genererer havnens nuværende aktiviteter et minimalt overskud. Indtægter, som ofte har været baseret på salg af jord og kun i meget begrænset omfang fra selve driften. Derudover tiltrækker havnen ikke nye virksomheder. Forhold som blev tydeliggjort i et læserbrev her i avisen for et par dage siden.

Sidst, men ikke mindst vil byudviklingen presse erhvervshavnen på sin eksistens. I takt med, at der kommer langt flere boliger på havnen, vil kravet for mindre støj og støv blive massiv, samt de miljøkrav som virksomhederne skal overholde. Det står klart nu og vil blive forstærket i byudviklingen på nordhavnen frem mod 2030, hvor den sydlige inderhavn bliver inddraget. En udvikling som går meget dårligt i spænd med de nuværende aktiviteter over kaj, som primært er mængdekrævende lavprisprodukter som sten og grus.

Derfor har erhvervshavnen i sin nuværende form ikke en fremtid, hvilket er åbenlyst, også for borgmesteren, som sikkert har fulgt udviklingen i Kolding. En by, som på mange måder minder om Horsens.

Konsekvensen vil sikkert blive, at en stor del af lastbilstransporten vil forsvinde fra havnen og dermed bortfalder også det argument for gennemførelsen af ringvejen fra Bjerrevej til havnen.

V-spids i ringvejsdebat: Tung transport vil forsvinde fra havnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce