Replik til læserbrev om ældreplejen: Tak for omsorgen, men så slemt er det altså ikke

Replik til læserbrev om ældreplejen: Tak for omsorgen, men så slemt er det altså ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Winnie Winther, Kirkevej 18, Juelsminde, faglig sekretær hos FOA Horsens
Billede
Debat. 

Læserbrev: Birgit Skovgaard fra Maren Spliid Gruppen udtrykker i et indlæg stor omsorg for medarbejderne i ældreplejen i Horsens Kommune. Det er da rart. Men hendes kritik af forholdene er en smule unuanceret.

Som faglig sekretær for social- og sundhedsområdet i FOA Horsens kan jeg kun være enig med Birgit Skovgaard i, at vi skal bekymre os om den store mangel på varme hænder i ældreplejen. Udfordringen er, at for få ønsker at passe og pleje ældre og syge medborgere i fremtiden.

Som politisk ansvarlig for social- og sundhedsområdet er jeg af indlysende grunde ikke altid enig med arbejdsgiverne, kommunerne, i den måde, de griber tilrettelæggelsen af arbejdet an på. Her kan jeg så vælge at gå i konflikt, eller jeg kan vælge at gå i dialog og søge den bedste løsning, alle kan leve med.

Vi når ikke langt uden hinanden, hvad enten vi synes om det eller ej.

Uden at ville gå nærmere ind på de enkelte elementer kan jeg sige, at når der indgås lokalaftaler, som vedrører vore medlemmers ansættelsesvilkår, er det aldrig med den intention, at nogen skal blive "snydt". Det er tværtimod for at imødekomme både medarbejdernes og arbejdsgivernes behov i det daglige arbejde.

Den slags aftaler vil aldrig blive 100 pct. tilfredsstillende for nogen af parterne, men det bedst opnåelige og forhåbentlig til at leve fornuftigt med i det daglige.

Eller sagt på en anden måde: Den aftale, der efterspørges i dag, kan være uden mening om blot et år. En aftale skal kun bestå, hvis begge parter synes, den giver mening for dem.

Som medarbejdere i ældreplejen må vi ikke glemme, at vi selv skal være med til at tale vores uundværlige arbejde op. Vi er i en tid, hvor samarbejde er vejen frem, hvor ideer spirer og vokser sig større, i nogle tilfælde med stor gevinst, andre gange med mindre eller slet ingen.

Men hvis vi lader stå til og gør ingenting, så når vi slet ikke nogen vegne. Når vi indgår aftaler med hinanden, handler det om tillid. Hvor er vi uden den?

Så kære Birgit Skovgaard: Det er langtfra alting, der er ideelt. Men det er fedt at arbejde i ældreplejen.

Så kære Birgit Skovgaard: Det er langtfra alting, der er ideelt. Men det er fedt at arbejde i ældreplejen.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce