Replik til bekymrede politikere om religion i sundhedsvæsenet: Få sat en stopper for sygehuspræsterne...

Replik til bekymrede politikere om religion i sundhedsvæsenet: Få sat en stopper for sygehuspræsterne...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hans Fonsbøl, Billensteinsvej 15, Vejle
Billede
Debat. 

Læserbrev: Gitte Frederiksen fra Venstre og Liselott Blixt fra DF er ude med riven i anledning af, at en læge - ovenikøbet iført kittel - har tilladt sig at forholde sig til sin religion.

Det må han ifølge de damer ikke, fordi han "må tværtimod vænne sig til, at han altså befinder sig i Danmark, og at det offentlige rum skal være politisk og religiøst neutralt", og at "religion ikke kan være en del af det danske sundhedsvæsen. Det hører alene under vores privatliv, hvordan vi ønsker at leve vores liv. Den hjælp, vi skal have i vores sundhedsvæsen, skal bære på viden, fagindsigt og professionalisme, ikke tro".

Jeg er faktisk ganske enig med de to. Så jeg glæder mig til deres hjælp til at få sat en stopper for sygehuspræsternes hærgen i vore sygehuse. Og til at få sat en stopper for de mange danske læger, der udtaler sig om politik og religion - med eller uden kittel.

Jeg har sågar set læger udtale sig kritisk om en kristen sekts forbud mod blodtransfusioner og en anden hel religions praksis med at omskære drengebørn! Fy! Må vi bede om streng lægelig neutralitet.

Nå, spøg til side.

Sandheden er vel, at der bag damernes omsorg for sundhedsvæsents faglighed og neutralitet gemmer sig en god gammeldags islamofobisk grundholdning.

Gitte Frederiksens fortælling om sine erfaringer med krisecenter-arbejde tyder i den retning.

Hun peger på nogle helt reelle problemer i visse (men jo ikke alle) muslimske miljøer. Det har jo bare ikke en pind med sagen at gøre.

Jeg kunne - som ovenfor antydet - også pege på problemer i visse kristne og jødiske miljøer, men det får mig jo ikke til at kræve mundkurv til alle kristne og jødiske læger.

Jeg forventer, og det bør samfundet naturligvis også gøre, at læger - uanset deres private tro og politiske overbevisning - i deres arbejde som læger optræder strengt fagligt og videnskabsbaseret.

Hvad de gør udenfor deres konsultation, må de selv om, så længe de holder sig inden for lovens rammer.

Jeg har sågar set læger udtale sig kritisk om en kristen sekts forbud mod blodtransfusioner og en anden hel religions praksis med at omskære drengebørn! Fy! Må vi bede om streng lægelig neutralitet. Nå, spøg til side. Sandheden er vel, at der bag damernes omsorg for sundhedsvæsents faglighed og neutralitet gemmer sig en god gammeldags islamofobisk grundholdning.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce