Nationaliser DSB


Nationaliser DSB

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Erik Boel, tidligere international sekretær i Socialdemokratiet
Billede
Debat. 

Kollektivtrængsler: Prøv at lægge vejen forbi DSBs billetsalg næste gang, du er inde i København. I sammenligning er Christiania nærmest som et velordnet villekvarter: Mennesker i farvestrålende gevandter ligger henslængt med kufferterne hulter til bulter. Hele stemningen er præget af apati og håbløshed. Næppe nogen anden moderne storby byder sine rejsende sådanne forhold. Ventetiden kan nemt overstige en time - jeg ved det, for jeg har selv prøvet det. Det sker hele bestillingssystemet bryder sammen (f.eks. 2. april), hvorefter alle passagererne sendes hjem. Personalet gør det så godt de kan. Selv om man kan diskutere visdommen i, at der ved indgangen til billetsalget er en velkomstkomite af DSB-medarbejdere, som er praktisk taget lige så stor som det personale, der er sat til at ekspedere de rejsende.

Billetsalget er kun toppen af isbjerget. Hvis DSB helt bevist arbejder på at gøre sig selv overflødig, er projektet ved at lykkes: nattogene til udlandet er lukket, den direkte forbindelse til Berlin ligeså, toget til Bornholm (Ystad) røg også. I de resterende tog kan man ikke købe så meget som en sandwich - selv hvis man skal rejse mange timer til fx Nordjylland. Al service er skrællet bort - eneste betjening i togene er ironisk nok kontrollørerne, der skal tjekke, om der nu også er betalt for en rejse, der på alle måder er under lavmålet. DSB tænker kun på besparelser og firkantede løsninger.

Ikke et ord om DSB-strejker, men togaflysninger og -forsinkelser er en del af hverdagen for de hårdtplagede DSB-kunder. Det betyder i praksis, at forretningsrejsende ikke kan benytte toget - man skal jo gerne passe sine aftaler. Det gælder også de studerende, der skal frem til forelæsninger. Turisterne risikerer at misse flyet i Kastrup, når toget igen er forsinket. Tilbage er kun pensionisterne - men selv de har jo travlt i dag!

En mulighed er slet og ret at lukke DSB og i stedet investere i bedre veje, busser og flere biler.

Efter min mening bør vi tværtom styrke jernbanen. Det er en sikker og tryg trafikform.Det anslåes, at der afgives 70% mindre CO2 ved banetransport end ved bil og bus. Der er mulighed for at arbejde på rejsen og det er i virkeligheden en meget moderne rejseform; børnevenlig og bæredygtig. Toget har et vældigt potentiale, som DSB i dag forvalter aldeles talentløst.

Det er praktisk taget umuligt at stille nogen til ansvar for det aktuelle kaos i DSB. Ledelsesstrukturen giver alle muligheder for ansvarsforflygtigelse og de såkaldt ansvarlige politiker går i flyverskjul, når en journalist nærmer sig med et spørgsmål om DSB. Togfonden fra 2013 var vel det eneste konkrete resultat, der kom ud af den tidligere socialdemokratisk ledede regering - og den har siden vist sig at være varm luft. De danske jernbaner har aldrig været ringere end i dag.

Forhåbentlig vil forfaldet i de danske jernbaner blive et emne i den forestående valgkamp. Mit forslag er at (re)nationalisere DSB. Under den gamle etat fungerede jernbanen uendelig meget bedre end i dag. Naturligvis giver det ingen garanti for bedre tog til tiden. Men jernbanerne er en vital del af den danske infrastruktur - en såkaldt kerneydelse. Hvis de igen bliver det offentliges ansvar, vil vi i det mindste kunne stille politikerne til ansvar, når togene ikke lever op til kravene i det moderne Danmark.

Nationaliser DSB

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce