Fodgænger frustreret over trafiklys på Strandpromenaden: Led os ikke i fristelse

Fodgænger frustreret over trafiklys på Strandpromenaden: Led os ikke i fristelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ricardt Riis, Carit Etlars Vej 25, Horsens
FOTO: MORTEN PAPE
Debat. 

Læserbrev: Led os ikke i fristelse. Det er en del af fadervor, jeg véd det godt. Men her er det ikke en bøn til Vorherre, men en bøn til vore lokalpolitikere:

Frist os ikke til at gå over for rødt lys!

På min vej, når jeg går ind til byen ad Strandpromenaden, passerer jeg to lyskryds, begge styret af et fuldstændig åndssvagt program, hvad angår fodgængersignalerne.

Jeg mener: Her kommer jeg gående i mit sædvanlige raske tempo hen imod krydset ved Silvan; der er grønt lys for den tværgående trafik, så jeg sætter tempoet lidt op.

Lyset skifter hen imod grønt i min retning. Mon jeg når det? Nej, lige et sekund for sent får jeg trykket på den knap, der giver grønt lys til fodgængerne.

Og så bliver jeg fristet, endog meget stærkt. Her står jeg og skal vente, fordi der er rødt lys for fodgængere, skønt der er grønt lys for biler og cyklister i min retning og rødt lys for dén tværgående trafik, der ville kunne køre mig over.

Og selvfølgelig er jeg da fristet til at gå over for rødt lys, selv om min mor har indprentet mig, at det må man ikke.

For jeg føler mig ret åndssvag. Jeg kunne jo have passeret fodgængerfeltet både tre og fire gange, inden lyset skifter.

For det har jeg jo opdaget: Jeg får ikke grønt lys, før den tværgående trafik har haft grønt lys. Og er der ingen tværgående trafik, er det både syv og otte gange, jeg kunne være sluppet over, før lyset skifter.

Jeg har også af og til skullet over, når der næsten ingen trafik var på Strandpromenaden. Så indstiller trafiklyset sig automatisk på rødt. Og så kan jeg opleve det fantastiske, at det er lille mig, der styrer dette almægtige trafiklys.

Et tryk på knappen, og vupti er der grønt lys i min retning.

Dog kan jeg næsten ikke nå at komme over, før der igen bliver rødt lys for fodgængere. Og selv om jeg er gammel, er mit tempo dog en lille smule over rollatortempoet - endnu.

Men altså: Kære politikere, kan I ikke få skiftet det program ud, der sidder i disse trafiklys, så vi fodgængere ikke skal leve med denne evindelige fristelse til at gå over for rødt?

Det er formentlig et program, I har fået billigt fra Kina, hvor man opdagede, at man ikke kunne styre kineserne - de går alligevel overfor rødt. Men der må vel være nogle danskere, der kan udvikle et program for os, der bor her i Danmark og jo alle sammen er lovlydige borgere.

Så vil man måske sige: Jamen, du kan jo bare gå over for rødt!

Gå over for rødt? Det ku' jeg da aldrig drømme om. I hvert fald ku' jeg aldrig drømme om at indrømme det.

Så vil man måske sige: "Jamen, du kan jo bare gå over for rødt!" Gå over for rødt? Det ku' jeg da aldrig drømme om. I hvert fald ku' jeg aldrig drømme om at indrømme det.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce