Dansk journalistik er blevet dødens pølse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uffe Lindum, Damledet 21, Hundslund
Billede
Debat. 

Kildekritik: Kommunikationsdirektør Morten Høyer, Landbrug & Fødevarer, stiller i avisen Danmark det meget rimelige spørgsmål, hvorfor pressen blot trykker noget, fordi nogen siger det.

Selvsagt er det bedre at citere nogen for det, de siger, end for noget, de ikke siger. Men kernen i Morten Høyers spørgsmål er i mine øjne, hvorfor pressen blot fungerer som mikrofonholder i stedet for at stille kildekritiske spørgsmål.

Sidstnævnte er en mangelvare i dagens presse. Baggrundsviden og research forekommer meget langt væk, og jeg skal ikke kunne sige hvorfor, men derfor ligner dansk journalistik efterhånden nærmest dødens pølse. I min optik skulle den journalistiske mesterlære aldrig være blevet udfaset! Under den fik man på det daglige redaktionsmøde at vide, hvad man gjorde rigtigt eller forkert, og at blive holdt konkret til ilden dagligt gennem tre år er uvurderligt, hvis der ikke skal gå komplet tågefupnulrik i dansk journalistik.

Selv havde jeg det privilegium at blive beordret til aldrig at glemme 'hv'-spørgsmålene - hvem, hvad, hvordan, hvornår, hvorfor osv. For det første, fordi det lærte en at se tingenes sammenhæng, for det andet, fordi man derved kan gøre sin kilde klart, at retorik/mange ord ikke kan erstatte viden, hvad også ekstremistiske 'NGO'er som Danmarks Naturforureningsforening med dens skvulpende vindmølleeufori og diverse ikke voldsomt vidende politikere kunne lære af. En konklusion har altid en forudsætning, og er forudsætningen forkert, bliver konklusionen det som hovedregel også.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce