Byrådsmedlem: Sønderbro skal have sin egen skole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lisbeth Torfing, Langdammen 6, Hovedgård, byrådsmedlem for Enhedslisten i Horsens Kommune
Morten Pape/Foto: Morten Pape
Debat. 

Læserbrev: Nu har debatten om afdeling Lindvigsvej efterhånden kørt i et stykke tid. Desværre er den ikke kommet så meget videre, selvom politikerne har taget en klar beslutning om ikke at lukke afdelingen.

Vi står stadig med en bestyrelse og forældregruppe, som helt forståeligt er meget bekymrede for afdelingens fremtid.

Vi står med en administration, som holder døren åben for at foreslå lukning igen.

Vi står også med en udviklingsplan, som indtil videre foreslår mere af det samme, nemlig mere samarbejde på tværs af afdelingerne.

Det står i modsætning til forældregruppen, som har fremhævet, at jo mere afdelingen mister sin egen identitet, jo flere fællesaktiviteter de skal deltage i på Fussingsvej, jo flere fravælger skolen.

Jeg mener derfor, at vi politikere må erkende, at det var en fejl at nedgradere fra skole til afdeling.

Hverken jeg eller Enhedslisten var med dengang, men der var givetvis tale om et velment forsøg, som i øvrigt foregik i mange kommuner. Det virkede bare ikke, og så må vi gøre noget andet.

Spørgsmålet om udskoling er et andet problem, som bør drøftes.

Skoler og afdelinger uden udskoling har generelt problemer med tilslutningen - det er ikke særligt for Lindvigsvej. Men jeg vil gerne fremhæve, at det er helt separat fra, om afdelingen kan blive en selvstændig skole.

Jeg sidder selv i skolebestyrelsen på Hovedgård Skole, hvor vi optager børn fra Søvind til udskolingen. Vi kan godt finde ud af at samarbejde om overgangen. Men jeg tror bestemt ikke, at det ville være en fordel for Søvind at blive en afdeling af Hovedgård Skole.

For når man lægger små og store sammen, så bliver de små ofte klemt og glemt, på trods af den bedste vilje til det modsatte.

Sønderbro fortjener sin egen skole, hvor man kan udfolde sin egen identitet og det store fællesskab, som er blevet vist i hele dette forløb.

Jeg mener derfor, at vi politikere må erkende, at det var en fejl at nedgradere fra skole til afdeling.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce