Falcks plan: Kampagne i millionklassen skulle satte Bios i et dårligt lys


Falcks plan: Kampagne i millionklassen skulle satte Bios i et dårligt lys

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Falcks øverste ledelse kendte planen om at gå til angreb på den hollandske ambulanceoperatør, Bios, ved hjælp af tre forskellige kommunikationsvirksomheder. Det er pinligt og må aldrig ske igen, siger Falcks administrerende direktør.

Falck tog ufine metoder i brug for at sætte konkurrenten Bios i et dårligt lys i 2014 og 2015. Den hæderkronede gamle virksomhed havde iværksat en masterplan for, hvordan man kunne skubbe til hollandske Bios, der havde udkonkurreret Falck som ambulanceoperatør i Region Syddanmark. Og topledelsen i Falck vidste det godt.

Det fremgår af den fulde version af Konkurrencerådets granskning, som blev fremlagt fredag efter over tre års arbejde.

Rådet har fået beslaglagt adskillige interne mails i Falck, som også er blevet sendt til den øverste ledelse. I en af dem bliver flere i ledelsen præsenteret for en masterplan for, hvordan man kunne svække tilliden til Bios både hos ambulancereddere, hos politikere og i befolkningen.

Planen skulle udføres af tre kommunikationsfirmaer, som efter en nøje tilrettelagt plan, skulle lægge maksimalt pres på ambulance-konkurrenten Bios, uden at det skulle fremgå, at Falck stod bag.

Påvirkede medier

Afgørelsen citerer mails, hvor kommunikationsfolkene over for Falck beskriver, hvordan de har held med at påvirke og hjælpe medier som Fyens Stiftstidende, JydskeVestkysten, TV Syd, TV2/Fyn med at få historier frem, som sætter Bios i et dårligt lys.

For eksempel står der i en af de beslaglagte mails, at det "har førsteprioritet at få solgt vores historier. I første omgang til Fyens Stiftstidende" og en af de vigtigste opgaver var at "finde en "ekspert i finansiering"der vil sige: Dem (Bios) ville jeg aldrig låne penge".

Konkurrencerådet har udeladt navne på både ledelsen og på de kommunikationsfirmaer, der er involveret, ligesom rådet skjuler, hvor mange penge Falck har brugt på at få skovlen under Bios. Det er dog et millionbeløb fremgår det ét sted.

Oprydning i Falck

Falcks administrerende direktør, Jakob Riis, er ikke stolt af at læse, hvordan Falck har ageret:

- Det er en pinlig sag. Falck levede i 2014-15 ikke op til det, man kan forvente af os. Vi skulle have holdt os langt væk, og vi har en stor opgave i at genskabe tilliden til Falck, siger Falcks administrerende direktør (CEO), Jakob Riis.

Riis var ikke ansat i Falck, mens smædekampagnen blev planlagt og udført, og han arbejder på at få gjort rent efter skandalen:

- Vi er på vej igennem en stor oprydning. Vi byder på og vinder kontrakter verden over og er afhængige af fri konkurrence ude og hjemme. Falck skal aldrig igen stå en situation, hvor der kan sættes spørgsmålstegn ved vores ønske om konkurrence, siger han.

Falcks ejere, som tæller hæderkronede Lundbeckfonden og Kirkbi, der også ejer Lego, er heller ikke stolte af Falcks metoder mod Bios:

- Falck handlede i 2014-15 på en måde, der er skuffende, og afgørelsen er pinagtig læsning for Falck og for os som hovedaktionær, siger Lene Skole, der er administrerende direktør for Lundbeckfonden, i en skriftlig kommentar.

Hun henviser også til, at der er skiftet ud i ledelsen og fastslår, at Falck er en anden virksomhed i dag.

Falcks plan: Kampagne i millionklassen skulle satte Bios i et dårligt lys

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce