To lokale busruter i fare: Kan blive ramt fra nytår

Det tegner til at blive færre busafgange fra Brædstrup Station, inden de afgørende forhandlinger går i gang i september. Foto: Henrik Sandvad

To lokale busruter i fare: Kan blive ramt fra nytår

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Region Midtjylland er parat til at svinge sparekniven over to busruter, som forbinder Brædstrup til de omkringliggende byer, hvis ikke der opnås enighed om busdrift mellem kommunerne og regionen. Borgmester Peter Sørensen (S) finder besparelserne urimelige.

Brædstrup: Busrute 110 mellem Horsens, Brædstrup og Silkeborg samt bus 502 mellem Brædstrup og Skanderborg er i fare for at blive beskåret, når de afgørende forhandlinger mellem Region Midtjylland og de involverede kommuner går i gang i september.

De to busruter figurer i det sparekatalog for den regionale bustrafik, som regionen lægger op til. Regionen skal spare 40 millioner kroner på busdriften, og spareplanen skal træde i kraft fra nytår. Ifølge formanden for regional udvikling i Region Midtjylland er der ingen vej udenom.

- Vi har blandt andet finansieret busserne med erhvervsudviklingsmidler, men de penge har vi ikke fra nytår, fordi de overgår til kommunerne. Vi har penge, så vi så godt og vel kan opretholde den buskørsel, som vi mener, er regionens opgave, siger Jørgen Nørby (V).

Hvis kommunerne får ansvaret for dele af den regionale busdrift, vil danskerne opleve, at busser stopper ved kommunegrænserne. Ikke fordi vi ønsker det, men fordi vi har ikke ressourcerne og midlerne. Nu vil regionerne have kommunerne til at betale. Det synes vi ikke, er rimeligt.
Peter Sørensen, borgmester (S)
Busruter i spil
Rote 502: Brædstrup-Skanderborg: Region Midtjylland ophører med at finansiere ruten, men yder tilskud til minimumsbetjening (tre dobbeltture) af hensyn til studerende.Rute 110: Horsens-Brædstrup-Silkeborg: Region Midtjylland holder op med at finansiere ruten, men der oprettes et antal regionalt finansierede lyn-ture morgen, eftermiddag og weekend.

Rute 220: Horsens-Uldum-Ølholm-Tørring: Region Midtjylland ophører med at finansiere ruten.

Rute 107: Skanderborg-Tebstrup-Gedved-Egebjerg-Horsens: Reduceres til en uddannelsesrute. Dvs. at ruten kører med to dobbeltture morgen og eftermiddag. Kommunerne kan tilkøbe yderligere kørsel efter behov.

Rute 103: Odder-Hou: Regionen opretholder finansieringen af ture, der betjener færgeafgange til og fra Samsø. Øvrige ture finansieres ikke længere af regionen.

Rute 104: Horsens-Glud-Snaptun-Juelsminde: Region Midtjylland ophører med at finansiere rute 104, da strækningen Horsens-Juelsminde er betjent med rute 105. Region Midtjylland yder tilskud til minimumstransport af studerende svarende til en dobbelt tur om morgenen og to dobbeltture hjem om eftermiddagen.

Rute 302: Odder-Malling-Aarhus: Region Midtjylland ophører med at finansiere ruten, men yder tilskud til minimumsbetjening - i alt tre dobbeltture.

Kilde: Region Midtjylland

Nyt i Danmark

Regionen lægger derfor op til, at kommunerne overtager driften af en række udvalgte ruter, som regionen anser for kun at have sekundær regional betydning, og hvor det hovedsagelig er tale om lokal bustrafik inden for kommunegrænsen.

Det kan få betydning for antallet af busafgange i Brædstrup, men i Horsens Kommune er borgmester Peter Sørensen (S) ikke vild med tanken om, at busruter fra f.eks. Brædstrup skal være en kommunal opgave.

- Det er ruter, som regionen ikke mener, at det er deres forpligtelse mere, selvom de krydser kommunegrænser. Fra kommunen siger vi det modsatte. Der er ingen grund til at diskutere, hvem der har den regionale forpligtelse på busser. Det har regionen. Det er nyt i Danmark, de ikke mener, at de har ansvaret mere, siger Peter Sørensen.

Skolerute i fare

Under forhandlingerne har bus 523 mellem Tørring og Brædstrup også været i spil, men ruten er nu taget ud af sparekataloget. Det skete efter indsigelser fra Hedensted og Horsens, idet busruten er vigtig for blandt andet gymnasieelever i Brædstrup-området, når de skal til Tørring Gymnasium.

- Jeg er da glad for, at regionen har lyttet til os og taget det af bordet igen, og vi vil under forhandlingerne gøre vores ypperste for, at det forbliver af bordet. Det giver muligheder for, at vi kan tale mere om de andre ruter under forhandlingerne, siger Peter Sørensen.

Urimeligt

Han anser også ruten fra Brædstrup til Skanderborg som vigtig for området, selvom trafiktal fra regionen viser, at der ikke er stort pres på den. I alt skal Horsens Kommune finde finansiering for 5,6 millioner kroner til busdrift, hvis en del af busdriften overlades til kommunerne, men det er ikke en god idé ifølge borgmesteren.

- Hvis kommunerne får ansvaret for dele af den regionale busdrift, vil danskerne opleve, at busser stopper ved kommunegrænserne. Ikke fordi vi ønsker det, men fordi vi har ikke ressourcerne og midlerne til det. Nu vil regionerne have kommunerne til at betale. Det synes vi ikke, er rimeligt, siger Peter Sørensen

Ifølge formanden for regional udvikling i Region Midtjylland, Jørgen Nørby, skal der laves en aftale om den fremtidige busdrift, ellers må regionen meddele Midttrafik, at den ikke kan betale for de udvalgte busruter mere.

To lokale busruter i fare: Kan blive ramt fra nytår

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce