Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skoleelever som turistguider - fortæller historien langs natursti

Både Jarl (t.v.), Kasja og William har lært at læse vildtbanestenene ved Nim Skov, og netop de to sten er noget, der vil blive fortalt om på det nye skolespor. Foto: Lars Juul

Skoleelever som turistguider - fortæller historien langs natursti

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En gruppe skoleelever fra Nim Skole er ved at lave et skolespor, hvor både skolebørn, turister og lokale kan blive klogere på den lokale historie.

Nim: - Det her er en gravrøse, som er et gravsted, og dem er der faktisk 125 af i Nim Skov. Menneskene blev ikke begravet hele, men blev brændt og sat i en urne i gravrøsen. Bagefter har man sat sten, så man kunne genkende stedet igen, fortæller Kasja fra 6. klasse på Nim Skole.

Kasja står og peger på en lille høj mellem nogle træer i Nim Skov, hvor der ligger en bunke sten. Hun er én blandt 11 andre elever fra 4.-6. klasse, som i øjeblikket er ved at dykke ned i den lokale historie omkring Nim. Eleverne er i gang med at etablere et cirka fire kilometer langt skolespor fra skolen til Kastanjeplænen i Underup, som de øvrige skoleelever samt lokale og turister kan benytte frit til at dykke ned i lokalhistorien.

Ud over gravrøserne, hvor Nim Skov er det eneste sted i landet, man kan se så mange samlet på samme sted, fortæller eleverne blandt andet historien om Porskær Mose, områdets syv gravhøje og vildtbanestenene, som kong Christian VI brugte til at markere sit jagtområde i skoven tilbage i 1700-tallet.

- Man blev straffet ret hårdt, hvis man kom ind på kongens jagtjord. Det er også en af de historier, vi fortæller om, siger Jarl fra 6. klasse.

Artiklen fortsætter under kortet.

Det har været spændende, men også fascinerende at lære om, hvad der er i området. Normalt har man ikke tænkt over, hvor specielt området er. 
Stella fra 5. klasse.

Elever bliver udfordret

I øjeblikket arbejder eleverne på højtryk med at researche historierne og få dem fortalt på infotavler, i brochurer og på QR-koder og en hjemmeside.

Projektet med at etablere skolesporet er kommet i stand via et borgerønske i forbindelse med Tryg Landsby i Underup, Torp og Vorbjerg. Her blev nedsat en historiegruppe, som ønskede at bevare og få genfortalt områdets mange historier. Siden er Nim Skole og lokalarkivet sprunget på ideen.

- Det er faktisk en opgave, som ligger over elevernes niveau. Det er mere en opgave for eleverne i udskolingen. Vi har dog valgt at prøve med nogle udvalgte elever i mellemtrinet, fordi undervisningen går på tværs af fagene, og vi har en gruppe elever, som trænger til at blive særlig motiveret og udfordret fagligt, fortæller lærer Marie Louise Wøldike.

Før sommerferien fik Nim Skole lov til at indføre kortere skoledage, mod til gengæld at bruge den ekstra tid til særlige tiltag. På Nim Skole valgte man at gøre noget ekstra for de faglige stærke elever, og de er de elever, som nu er i gang med projekt skolespor. De synes alle godt om den lidt særlige opgave.

- Det har været rigtig sjovt, fordi man lærer tingene på en anden måde, end vi plejer. Her skal man selv finde ud af tingene, fordi vi lærer om noget, som heller ikke læreren ved noget om, siger Julie fra 4. klasse.

Opgaven har også vakt elevernes interesse for den lokale historie.

- Det har været spændende, men også fascinerende at lære om, hvad der er i området. Normalt har man ikke tænkt over, hvor specielt området er. Samtidig er det spændende, at vi skal lære de andre børn på skolen det, vi selv har lært, siger Stella fra 5. klasse.

Når alt baggrundsmaterialet er samlet, skal eleverne ud og sætte infotavler og andet op, så alt er klar til indvielsen af skolesporet i slutningen af november.