Ren forvirring: Kommune og politi uenige om parkeringsregler

I Lund kom der cykelbaner i 2017. Dengang var der også debat på den lokale Facebook-gruppe om, hvordan man skal parkere. Foto: Søren E. Alwan

Ren forvirring: Kommune og politi uenige om parkeringsregler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Horsens Kommune og Sydøstjyllands Politi tolker reglerne for parkering ved kantbaner vidt forskelligt. Nu skal de to myndigheder mødes for at få styr på p-reglerne.

Brædstrup: I løbet af det seneste par år er der skudt flere og flere kantbaner op i byerne i Horsens Kommune. Her kan cyklisterne cykle trygt bag en bred kantbane på vejbanen uden forstyrrende bilister.

Der findes allerede kantbaner i Horsens, Stensballe, Lund og Egebjerg, og i december blev der også etableret en ny kantbane til cyklisterne på Søndergade i Brædstrup.

De mange kantbaner har imidlertid gjort bilisterne i tvivl om, hvordan de skal parkere, som Horsens Folkeblad fortalte om forleden. Her lød forklaringen fra Horsens Kommune, at det er fuldt tilladt at parkere oven på kantbane og indtil kantstenen. Det skete med henvisning til bekendtgørelsen om vejafmærkning.

Men den fortolkning af parkeringsreglerne er Sydøstjyllands Politi ikke enige i. Politiet mener derimod, at det kun er tilladt at holde uden for kantbanen, oplyser vejingeniør i Horsens Kommune, Brian Skaarup Hannibal.

- Den praksis, vi har benyttet hele tiden, er, at vi mener, at det er tilladt at parkere på en kantbane. Nu har vi imidlertid fået oplyst, at politiet er af en anden opfattelse. Det bliver vi nødt til at finde ud af internt mellem myndighederne, så det, vi laver, også fungerer efter hensigten. Det er klart, at parkering er en del af overvejelserne, når vi laver disse kantbaner til cyklisterne, siger Brian Skaarup Hannibal.

Den praksis, vi har benyttet hele tiden, er, at vi mener, at det er tilladt at parkere på en kantbane. Nu har vi imidlertid fået oplyst, at politiet er af en anden opfattelse.
Brian Skaarup Hannibal, vejingeniør Horsens Kommune
Bekendtgørelse om vejafmærkning
Reglerne for parkering ved en kantbane/cykelbane skal findes i bekendtgørelsen om vejafmærkning, hvor afsnit Q 46 om ubrudte kantlinjer har følgende ordlyd:Andre ubrudte kantlinjer må kun overskrides af motorkøretøjer og store knallerter i forbindelse med standsning eller parkering eller ved kørsel ind på eller ud fra vejen. Køretøjer, der føres med lav hastighed, kan dog, hvor det er nødvendigt for at lette overhaling, jf. færdselslovens § 22, stk. 2, overskride kantlinjen på en kortere strækning mens overhalingen varer. Kantlinjen kan også overskrides ved passage højre om en venstresvingende, såfremt banen til højre for kantlinjen ikke er en særlig bane.

Kilde: Retsinformation
Der kom nye cykelbaner på Søndergade i Brædstrup i slutningen af 2018, men siden har mange bilister været i tvivl om, hvordan man skal parkere. Arkivfoto: Henrik Sandvad
Der kom nye cykelbaner på Søndergade i Brædstrup i slutningen af 2018, men siden har mange bilister været i tvivl om, hvordan man skal parkere. Arkivfoto: Henrik Sandvad

Nogle cykelbaner skal væk

Skulle det vise sig, at politiets tolkning af parkeringsreglerne er den rigtige, kan det få konsekvenser for de allerede etablerede kantbaner. Det vil nemlig gøre det meget vanskeligt for bilisterne at køre på vejene, hvis de også skal køre slalomkørsel uden om parkerede biler, som holder uden for den brede kantbane.

- Det vil give problemer rigtig mange steder, fordi vejene ikke er brede nok. Vi må derfor finde ud af, hvilke steder vi kan opretholde cykelbanerne, og hvor vi mener, behovet er for parkering ikke er til stede. De steder, hvor det er nødvendigt at have mulighed for at parkere, må vi få slettet vores kantbaner. Det bliver nok konsekvensen, siger Brian Skaarup Hannibal.

Han understreger, at kommunen og politiet snart vil mødes for at finde en løsning på problemet. Imellemtiden må folk beslutte med sig selv, hvordan de har tænkt sig at parkere.

- Det er svært at sige, hvad folk skal gøre. Hvis politiet har tænkt sig at give bøder, kan jeg ikke anbefale folk at holde oven på kantbanerne, siger Brian Skaarup Hannibal.

Det har ikke været muligt for avisen at få en kommentar fra Sydøstjyllands Politis vejafdeling.

Hvor må man parkere, når der er en fuldt optrukken vejstribe, der fungerer som cykelbane? Foto: Søren E. Alwan
Hvor må man parkere, når der er en fuldt optrukken vejstribe, der fungerer som cykelbane? Foto: Søren E. Alwan
Hvor må man parkere, når der er en fuldt optrukken vejstribe, der fungerer som cykelbane? Foto: Søren E. Alwan
Hvor må man parkere, når der er en fuldt optrukken vejstribe, der fungerer som cykelbane? Foto: Søren E. Alwan

Ren forvirring: Kommune og politi uenige om parkeringsregler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce