Regionen opgiver busruter: Passagerer får helt anden trafikplan fra april

Bus 110 mellem Horsens og Brædstrup vil blive erstattet af en X-bus ifølge regionens busspareplan, som regionsrådet skal tage stilling til på onsdag. Foto: Henrik Sandvad

Regionen opgiver busruter: Passagerer får helt anden trafikplan fra april

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Buspassagererne kan forvente en helt anden slags offentlig transport, når regionsrådet på onsdag træffer beslutning om busbesparelser for 60 mio. kroner.

Brædstrup: Der vil blive vendt op og ned på den offentlige bustransport i Brædstrup, når Region Midtjylland til april næste år vil overlade rute 502 mellem Brædstrup og Skanderborg og bus 110 mellem Horsens, Brædstrup og Silkeborg til kommunerne.

Regionsrådet skal på onsdag træffe beslutning om de længe proklamerede busbesparelser for 60 mio. kroner, og herefter er det op til kommunerne at stå for store dele af busdriften.

- Regionen kører busserne uændret videre indtil 1. april, og dermed får kommunerne sammen med Midttrafik mulighed at optimere ruterne. Mange lokale ruter og regionale ruter kører i dag på kryds og tværs, og de kan godt optimeres, så vi alle får mest muligt gavn af vores fælles penge. Der bliver tale om en fuldstændig overdragelse til kommunerne, siger Jørgen Nørby (V), formand for regional udvikling i Region Midtjylland.

I min verden er det helt klart, at der skal være et offentligt transporttilbud mellem Horsens og Brædstrup. Men det bliver ikke det tilbud, som vi kender i dag, for det lukker regionen jo.
Borgmester Peter Sørensen (S)

X-bus erstatter bus 110

Regionen har udpeget en række busruter, som regionen opfatter kun har sekundær regional betydning, idet der hovedsageligt er tale om lokal bustrafik inden for kommunegrænsen. Det gælder blandt andet for bus 502 og bus 110, som derfor overdrages til Horsens Kommune ifølge regionens busspareplan.

Spareplanen kan i realiteten afskære bustransporten mellem Brædstrup og Silkeborg, men for at løse det problem har regionen valgt at forlænge ruten for X-bus 960X mellem Aalborg, Viborg og Silkeborg til at fortsætte til Brædstrup og Horsens.

Dermed mener regionen, at den opfylder sin forpligtelse for regional bustrafik.

Ny busplan på vej

Bus 110 har imidlertid også en stor lokal dækning mellem oplandsbyerne, men hvordan det busbehov dækkes, er der ingen afklaring på i øjeblikket - ifølge viceborgmesteren i Horsens Kommune.

- Der skal findes en løsning på en eller anden måde, men hvordan den løsning bliver, er svær at spå om nu, men vi er i gang med at lave en plan for, hvordan vi gør. Vi mener stadig, at det er regionens ansvar at opretholde de ruter, og det ikke kan passe, at de bare skyder det ansvar over på os. Omvendt hvis regionen lukker de ruter til april, skal vi selvfølgelig have en plan for at løse det, siger Martin Ravn (V).

Utilfreds borgmester

Både viceborgmesteren og borgmester Peter Sørensen (S) er utilfredse med den måde, hvorpå forhandlingerne med regionen har kørt. De mener begge, at der stort set ikke har fundet en forhandling sted, men kommunerne er blevet dikteret til at overtage busdriften fra regionen, og så har informationen været utilstrækkelig ifølge borgmesteren.

- Regionen har ikke skrevet til os, hvilke ruter den vil lukke. Vi har læst noget i pressen, men vi har ikke fået et officielt brev, og det på trods af, at vi har skrevet til regionen for at få et svar på, hvad der skal ske. Vi ved derfor ikke, om regionen har planer om at lukke ruterne helt, eller om der opretholdes uddannelsesruter. I min verden er det helt klart, at der skal være et offentligt transporttilbud mellem Horsens og Brædstrup. Men det bliver ikke det tilbud, som vi kender i dag, for det lukker regionen jo, siger Peter Sørensen.

Ny slags transport

Borgmesteren forsikrer dog buspassagerne om, at der vil være et offentligt transporttilbud mellem Sdr. Vissing, Brædstrup, Nim og Horsens også efter 1. april. Han stiller sig imidlertid mere tvivlende over for, om rute 502 mellem Brædstrup og Skanderborg overlever. Skanderborg Kommune har dog tilkendegivet, at den ønsker ruten bevaret.

Overdragelsen af busruter vil i alt koste Horsens Kommune fem-seks mio. kr. om året ifølge borgmesteren.

- Det kommer vi ikke til at kunne finansiere på nogen som helt måde, så borgerne vil opleve et andet serviceniveau. Omvendt overvejer vi at sætte en anden form for offentlig trafik i stedet på de skæve timer, end det vi kender i dag. Det har man lavet forsøg med på Djursland, og det ser ud til at fungere rigtig godt, siger Peter Sørensen.

Regionen opgiver busruter: Passagerer får helt anden trafikplan fra april

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce