Lokalråd håber på løsning efter besparelser: - Bussen er vores eneste livsnerve

Vi er afhængige af busserne, lyder det samstemmende fra de byer, der er berørt af regionens busspareplan. Formændene for lokalrådene i Sdr. Vissing, Brædstrup og Nim håber derfor, at Horsens Kommune finder en løsning for den offentlige trafik. Arkivfoto

Lokalråd håber på løsning efter besparelser: - Bussen er vores eneste livsnerve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Onsdag vedtog Region Midtjylland besparelser i den offentlige bustrafik for 50 millioner kroner. Nu håber lokalrådene i de ramte byer, at kommunen kommer med en plan, så man også i fremtiden har offentlig transport.

Brædstrup: Region Midtjylland stopper med at yde tilskud til to lokale busruter fra 1. april næste år. Det blev besluttet, da regionsrådet onsdag vedtog en spareplan for 55 mio. kroner.

Planen betyder, at regionen ikke længere yder tilskud til bus 110 (Horsens-Silkeborg) og bus 502 (Brædstrup-Skanderborg) fra 1. april 2019, og det er herefter op til kommunerne, om busdriften skal opretholdes, eller hvordan det offentlige transporttilbud skal se ud i fremtiden.

En af de byer, som bliver påvirket af busbesparelserne, er Sdr. Vissing, hvor rute 502 mister sit tilskud. Her benyttes busruten af især skolebørn, som skal til Brædstrup eller Voerladegård, og studerende, der læser på eksempelvis ungdomsuddannelser. Det er derfor afgørende med et offentlig transporttilbud for de mennesker, lyder det fra formanden for lokalrådet i Sdr. Vissing.

- Herfra støtter vi kommunen i arbejdet med at bevare den offentlige transport til og fra Sdr. Vissing. Men det vil være katastrofalt for os, hvis bussen forsvinder, for det er den eneste livsnerve, vi har, siger Lone Skriver.

Hun er ikke imponeret over den måde, som busbesparelserne er blevet gennemført på.

- Man vil nedlægge en bus uden en plan B. Det giver et helt deja-vu for mig omkring skolenedlæggelsen i byen, hvor man lukkede en skole uden en plan B omkring, hvad der skal ske med ungerne, og hvad det får af betydning for byen. Her vil man lukke nogle busser, men hvad der sker med områderne bagefter, interesserer man sig ikke for i regionen. Det synes jeg egentlig er uansvarlig politik, siger Lone Skriver.

Borgmesteren har udtalt, at oplandsbyerne ikke vil mangle busser. Så vi håber på, at kommunen finder en løsning. Men det er vigtigt for Nim, at der fortsat er busdrift i retning af den, som bus 110 har haft.
Sven Jørgensen, Nim Fællesråd

Tror på busdrift

I Brædstrup er lokalrådsformand Preben Norup fortrøstningsfuld omkring, at der findes en løsning for den offentlige trafik.

- Jeg lytter til, hvad vores borgmester har sagt, og det er, at en by som Brædstrup altid vil have en busforbindelse i en eller anden form. De udtalelser har gjort mig lidt mere rolig, men vi prøver at påvirke tingene og er også i dialog med de lokale politikere, siger Preben Norup.

Han mener dog, det er nødvendigt at lave ændringer i den offentlige trafik, for det nytter ikke, at der kører halvtomme busser omkring.

- Hvis man ser på det med forretningsøje, er man nødt til at ændre på busdriften, hvis man bare skal have lidt økonomi ind i det. Men det er selvfølgelig et dilemma mellem økonomien og borgernes forventninger til en offentlig bustrafik, siger Preben Norup.

Afhængig af en bus

Hos Nim Fællesråd er man ikke glad for busbesparelserne. Her påpeger Sven Jørgensen fra fællesrådet, at Nim er afhængig af den offentlige transport, og det er afgørende for byens børn, unge og ældre, at der er et offentligt tilbud til og fra Nim. Alligevel er man fortrøstningsfuld i sagen.

- Borgmesteren har udtalt, at oplandsbyerne ikke vil mangle busser. Så vi håber på, at kommunen finder en løsning. Men det er vigtigt for Nim, at der fortsat er busdrift i retning af den, som bus 110 har haft, siger Sven Jørgensen.

Busser skal køre

Plan og miljøudvalget har tirsdag de første drøftelser om busdriften i fremtiden. Her er indstillingen fra byrådsmedlem Jørgen Korshøj (V) fra Brædstrup, at bus 110 og bus 502 også skal køre efter 1. april.

- Det er busser, folk er afhængige af, når de skal i skole eller på arbejde. Derfor kan jeg ikke se andet for mig, end at de busser skal fortsætte med at køre. Til gengæld bliver det ikke med den ruteplan, vi kender i dag. Men vi skal have kigget på vores offentlige trafik med helt andre øjne. Det gælder også bybusserne i Horsens, hvor der også kører halvtomme busser omkring, siger Jørgen Korshøj.

Lokalråd håber på løsning efter besparelser: - Bussen er vores eneste livsnerve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce