Forsøg med kortere skoledage: Elever er blevet bedre til dansk og regning

Brædstrup Skole har siden sommerferien kørt et forløb, hvor fagligt svage og stærke elever har haft opdelt undervisning. Ordningen vækker glæde hos både elever og lærere. Foto: Morten Pape

Forsøg med kortere skoledage: Elever er blevet bedre til dansk og regning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden sommerferien har Brædstrup Skole været med et i forsøg med kortere skoledage for eleverne i 4.-9. klasse. Den ekstra tid bruges i stedet til en målrettet indsats for både svage og stærke elever, og det tegner til at blive en succes.

Brædstrup: - Umiddelbart er det lidt forkert at kalde det for kortere skoledage. Det, vi har gjort, er, at vi har taget noget tid fra den understøttende undervisning og brugt de frie lærerkræfter til at lave en målrettet indsat i dansk og matematik for eleverne i 4.-9. klasse. På den måde har vi mulighed for at lave noget differentieret undervisning. Det gør vi for at hæve niveauet for alle elever, siger Bjarne Hermansen, viceskoleleder på Brædstrup Skole.

Sidste år blev Brædstrup Skole sammen med 49 andre skoler i landet udpeget til et landsdækkende forsøg med kortere skoledage. På Brædstrup Skole har det betydet, at skoledagen er blevet to timer kortere om ugen.

Til gengæld bruges de frie lærerkræfter i stedet på målrettede indsatser inden for dansk og matematik, hvor der er mere end én underviser i undervisningen, og hvor eleverne er delt ind i grupper på tværs af årgangene efter niveau.

Holddelingen har været brugt før på Brædstrup Skole. Det nye er dog, at skolen med forsøget, som kører i tre år, kan sætte flere lærerkræfter ind på holdene. Foreløbig tegner den mere målrettede indsats til at blive en succes.

- Vi lever op til de kvalitetsmål, som vi har sat for skolen. I dansk har vi fået hævet niveauet med cirka 12 pct. i de nationale tests og i matematik endnu mere. Vi er endnu ikke i mål med den nationale målsætning, som hedder 80 pct. gode læsere og regnere, men vi nærmer os kraftigt, siger Bjarne Hermansen.

Vi lever op til de kvalitetsmål, som vi har sat for skolen. I dansk har vi fået hævet niveauet med cirka 12 pct. i de nationale test og i matematik endnu mere.
Bjarne Hermansen, viceskoleleder Brædstrup Skole

Mærker fremskridt

For lærerne har den nye holddeling betydet, at man har været nødt til at tænke ud af boksen, for at elever får undervisning, som passer til det niveau, de er på. Det kan dansklærer Rikke Frederiksen og matematiklærer Otto Borch-Andersen i 6. klasse skrive under på.

- På matematik har vi haft et "kan og vil-hold" med stærke elever, som har arbejdet selv. De er blevet presset på tid, og opgaverne har også været på et højere niveau, så de har været udfordret i at finde løsninger. For de svage elever har vi arbejdet meget praktisk med emnet eller været ude og bruge kroppen, hvor matematikken også har været med. På den måde håber vi at løfte og udfordre alle elever, siger Otto Borch-Andersen.

De to lærere føler begge, at eleverne har rykket sig, efter man er begyndt at arbejde mere systematisk med holddeling.

- Jeg synes, man kan mærke, at der er sket fremskridt. Det kan jeg se med skrivning, stavning, læseforståelsen og de emner, vi har arbejdet med. Målet er jo, at vi bygger videre fra det niveau, hvor eleverne er, siger Rikke Frederiksen.

Tilfredse elever

Eleverne i 6. klasse er glade for holddelingen i undervisningen, som de synes er mere spændende og varieret end den normale klasseundervisning.

- Jeg synes, det har været rigtig fint. Det er sjovt at arbejde sammen med de andre elever fra de andre klasser, så på den måde har vi også fået et bedre sammenhold. Jeg synes selv, at jeg er blevet bedre i matematik, fordi vi laver nogle anderledes opgaver, siger Philip fra 6.C.

Regitze fra 6.A er på "kan og vil-holdet" i matematik, men selv om hun er glad for den niveaudelte undervisning, er der også lidt skår i glæden.

- Det er lidt irriterende, at vi ikke kan få hjælp. Nogle af opgaverne kan godt være rigtig svære, men så er vi nødt til at hjælpe hinanden, siger Regitze.

Vil ikke undvære delte hold

På Brædstrup Skole håber lærerne, at ordningen før lov at fortsætte, efter det tre-årige projekt er slut.

- Det giver en mulighed for differentieret undervisning, for det er en udfordring at have en klasse med 28 elever, hvor der er store forskelle i niveauet. Nogle elever har brug for, at man sætter tempoet op, og andre har brug for, at vi sætter det ned. Her kan man udfordre de dygtige elever og samtidig hjælpe de svage, så jeg tror ikke, jeg vil kunne undvære det, siger Rikke Frederiksen.

Forsøg med kortere skoledage: Elever er blevet bedre til dansk og regning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce