Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fartbøller får det sværere i seks trafik-plagede landsbyer

Nogle landsbyer er stærkt plaget af fartbøller. Tegning: Arkiv

Fartbøller får det sværere i seks trafik-plagede landsbyer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Plan- og miljøudvalget i Horsens Kommune har tildelt en mio. kr. til hastighedsdæmpning i seks udvalgte landsbyer. Godt for de bløde trafikanter, lyder det fra lokalrådsformanden i Grædstrup.

Brædstrup: Trafikplagede landsbyer i Horsens Kommune kan se frem til mere sikker og tryg trafik, efter plan- og miljøudvalget i Horsens Kommune har besluttet at tildele en million kroner fra mellembypuljen til hastighedsdæmpning i seks landsbyer.

De seks landsbyer, som er Davding, Grædstrup, Ring, Sdr. Vissing, Sattrup og Serridslev, gennemskæres alle af en vej og har bebyggelse med facade ud til vejen. Det betyder, at landsbyerne ofte har været udfordret af, at hastigheder på den gennemskærende vej er højere end det tilladte.

De høje hastigheder igennem landsbyerne bliver samtidig farligere af, at vejene ofte er smalle, og der er ingen faciliteter til de lette trafikanter. Derfor har plan- og miljøudvalget nu besluttet, at der skal ekstra fokus på trafiksikkerheden i de små landsbyer.

- I budgetaftalen for 2018 er der afsat en mio. kr. til trafiksikkerhed, og der har i år været et særligt fokus på landsbyerne. Det glæder mig personligt, da man i mindre byer ofte kan være udfordret af, at folk kører alt for hurtigt gennem byen. Det er utrygt, men med de nye pudebump forhindrer vi, at folk kører for stærkt, siger Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget i en pressemeddelelse.

Trafikprojekter
Davding - Grædstrupvej - 2 minus 1 vej øst for Skovslundvej. Der suppleres med tre pudebump. Bumpene etableres til anbefalet hastighed på 40 km/t. Pris 100.000 kr.Grædstrup - Løvetvej, Hamborgvej og Grædstrupvej - Etablering af i alt fem pudebump og kantafmærkning, som en visuel indsnævring af kørebanen. Bumpene etableres til anbefalet hastighed på 40 km/t. Pris 150.000 kr.

Ring - Ring Byvej - Den eksisterende afmærkning med kantbaner og steler suppleres med to pudebump - et i hver ende af byen. Bumpene etableres til anbefalet hastighed på 40 km/t. Pris 80.000 kr.

Sattrup - Sattrupvej - Etablering af 2 pudebump. Bumpene etableres til en hastighed på 50 km/t. Pris 70.000 kr.

Sdr. Vissing - Gudenåvej - Bygrænsehelle. Pris 500.000 kr.

Serridslev - Serridslevvej - Etablering af 2 bump. Gennem byen etableres kantafmærkning, som en visuel indsnævring af kørebanen. Bumpene etableres til en hastighed på 50 km/t. Pris 100.000 kr.

Kilde: Horsens Kommune

Mindre støj med pudebump

Af den hele million tildeles Sdr. Vissing 500.000 kroner til en ny byhellegrænse, som skal få trafikanternes hastighed ned, når de kører ind i byen. Derudover laves der hastighedsdæmpning i form af pudebump i Davding for 100.000 kr., i Grædstrup for 150.000 kr., Ring 80.000 kr., Sattrup 70.000 kr. og i Serridslev for 100.000 kroner.

- Ved et pudebump skal trafikanterne trække ind på midten af kørebanen. Fordelen ved et pudebump er, at den mindsker støj og rystelser fra lastbiler, og det er en særlig fordel for de beboere, der bor lige ud til vejen. Det er derfor, at pudebump er blevet valgt som løsning i de fleste landsbyer, siger Martin Ravn.

Godt for bløde trafikanter

I Grædstrup glæder formanden for Lokalrådet i Grædstrup Sogn, Anne Dyrberg, sig over, at der vil blive sat trafikbump op for at sænke trafikanternes hastighed igennem byen. Både Davding, Ring og Grædstrup er især om sommeren plaget af biler og motorcykler, som kører alt for stærkt igennem byerne. Det fik sidste sommer en gruppe beboere fra Grædstrup til at kræve handling mod fartbøllerne, da de ellers frygtede en alvorlig ulykke.

- Jeg synes, det er meget positivt, at man også tænker på de mindre landsbyer, når det kommer til trafiksikring. Her er mange børn, som færdes i lokalområderne, og vi har mange bløde trafikanter, fordi vi ikke har fortove. Så man er udsat, når man er blød trafikant, siger Anne Dyrberg.

Sydøstjyllands Politi offentliggjorde sidste sommer en opgørelse over trafikken på Løvetvej i Grædstrup. Her var der blevet målt hastigheder i 79 timer i det første halvår af 2017. Det resulterede i ikke færre end 265 bøder og 61 klip i kørekortet til fartglade bilister.

- Så det er særdeles positivt, at der nu er en løsning på vej, siger Anne Dyrberg.

Fartbøller får det sværere i seks trafik-plagede landsbyer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.