Borgmester efter busbesparelser: Jeg kan ikke love, at der kommer en bus, når I har brug for det

Cirka 100 borgere og mange af dem fra de mindre oplandsbyer var mødt op, da der blev diskuteret fremtidens bustrafik på Brædstrup Skole tirsdag aften. Foto: Henrik Sandvad

Borgmester efter busbesparelser: Jeg kan ikke love, at der kommer en bus, når I har brug for det

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmester Peter Sørensen havde ingen løfter om flere penge til den offentlige trafik, da cirka 100 deltagere var mødt op til borgermøde om fremtidens bustrafik på Brædstrup Skole. Mødet kom, efter Region Midtjylland sidste efterår valgte at spare cirka 55 mio. kroner på den regionale bustrafik.

Brædstrup: Der var kaffe og lagkage med teksten "bevar vore busser", da en gruppe frivillige i Brædstrup tirsdag aften inviterede til borgermøde på Brædstrup Skole om fremtidens bustrafik.

Ikke alt var dog lutter lagkage på mødet, hvor borgmester Peter Sørensen (S) måtte svare på spørgsmål fra omkring 100 fremmødte, som gerne ville have svar på, hvordan fremtidens bustrafik kommer til at se ud i netop deres by.

Initiativet til borgermødet kom, efter at regionsrådet i Region Midtjylland 31. oktober sidste år besluttede at spare cirka 55 mio. kroner på den regionale bustrafik.

Spareplanen betød, at byrådet i Horsens Kommune i december i hast måtte vedtage en nødbusplan, som i store træk holder liv i de fleste af de truede ruter.

Dog betyder planen også, at bustrafikken mellem Horsens og Silkeborg via bus 110 bliver reduceret kraftigt blandt andet på grund af, at Silkeborg Kommune ikke ønsker at medvirke til en medfinansiering for at opretholde ruten på dens nuværende niveau.

Jeg vil gerne anerkende, at børn, ældre og handicappede har brug for en effektiv kollektiv trafik, men jeg kommer ikke til at stå her og love, at der kommer en bus, når I har brug for det.
Borgmester Peter Sørensen
Borgmester Peter Sørensen svarede på spørgsmål omkring kommunens nødbusplan og gav også bud på, hvordan fremtidens bustrafik kan komme til at se ud i Horsens Kommune. Foto: Henrik Sandvad
Borgmester Peter Sørensen svarede på spørgsmål omkring kommunens nødbusplan og gav også bud på, hvordan fremtidens bustrafik kan komme til at se ud i Horsens Kommune. Foto: Henrik Sandvad

Spareplan rammer hårdt

Silkeborg Kommune er dog langt fra den eneste kommune, som bliver nødt til at prioritere sin økonomi inden for den offentlige trafik. Det bliver man også nødt til i Horsens, lød budskabet fra borgmester Peter Sørensen på aftenens møde. Alene nødplanen har kostet Horsens Kommune 5,8 mio. kroner ekstra om året.

- Det er penge, vi alle kommer til at betale, men vi var nødt til at gøre det, for ellers ville busserne stoppe med at køre fra 1. april. Det giver os dog nogle store økonomiske udfordringer fremadrettet, for der er ikke balance i budgettet på sigt. Derfor er vi også nu ved at kigge på hele den kollektive trafik for at se, om vi i fremtiden kan finde nogle bedre løsninger, sagde Peter Sørensen.

Han pegede selv på, at øget brug af flexbus og flexture kan blive en del af svaret, når kommunen muligvis til efteråret kan præsentere en ny måde at drive bustrafik på, da det nuværende system med store tomme busser ikke er økonomisk eller miljømæssigt holdbart i længden.

- Horsens bliver ikke den eneste kommune i landet, som kommer til at tilpasse sin kollektive trafik. Det vil flere kommuner komme til at gøre. Jeg ser i hvert fald ikke for mig, at rammen til at drive den offentlige trafik bliver større i fremtiden, sagde Peter Sørensen.

Bedre køreplaner

Selvom om den nuværende nødbusplan generelt blev mødt med tilfredshed blandt de tilhørende, var der flere, som tilkendegav, at de nuværende køreplaner ikke hænger godt nok sammen, når børn og unge skal i skole og uddannelse.

Der er tit for lange ventetider, når de unge skal hjem, og tit oplever forældrene, at de skal hente de unge i bil.

- Jeg tror derfor ikke, vi har brug for flere busser. Vi har bare brug for, at tiderne passer bedre, så det bliver nemmere for vores børn og unge at komme til og fra skole og deres uddannelser, sagde Lone Skriver, formand for fællesrådet i Sdr. Vissing.

Brug for kollektiv trafik

En anden spørger ville vide, hvordan oplandsbyer som Sdr. Vissing og Grædstrup skal blive attraktive for tilflyttere, hvis der ikke er en ordentlig busdækning, så børn, unge og ældre kan komme til og fra byen.

Til det lød det fra borgmesteren:

- Jeg vil gerne anerkende, at børn, ældre og handicappede har brug for en effektiv kollektiv trafik, men jeg kommer ikke til at stå her og love, at der kommer en bus, når I har brug for det. Det vil jeg nemlig aldrig kunne overholde, for det er der ikke penge til. Politik er prioriteringer, og vi kommer til at prioritere benhårdt fremadrettet i den offentlige trafik, ligesom vi har set det i de seneste 20 år. Jeg kan kun love, at vi vil gøre vores yderste for, at folk også i fremtiden kan komme i skole, til uddannelse eller arbejde med offentlig trafik. Jeg kan bare ikke love, at det bliver fejlfrit.

Borgmester efter busbesparelser: Jeg kan ikke love, at der kommer en bus, når I har brug for det

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce