Volkswagen viser alle sine talenter i kæmpe-SUV

Designet virker vellykket, også selv om den nye Touareg er mere anonym bagfra. Foto: Volkswagen

Volkswagen viser alle sine talenter i kæmpe-SUV

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den helt nye VW Touareg er virksomhedens flagskib. Her præsenterer tyskerne deres mest avancerede løsninger. Resultatet er overbevisende, og Touareg imponerer med et charmerende miks af funktionelle egenskaber og luksus pakket ind i lækker formgivning.

Der var engang for ikke så længe siden, hvor bilfabrikkernes flagskibe var store limousiner spækket med udstyr. Den type biler er der ikke meget efterspørgsel på. Nej, moderne kunder vil have SUV'er, der ligner køretøjer, som kan det hele i terrænet, men som i virkeligheden er forklædte luksusbiler.

Sådan er den nye Touareg. Den er diskret i formen, nærmest som en forvokset stationcar. Men skinnet bedrager, for bag det ydre gemmer sig Volkswagens mest avancerede konstruktion nogensinde.

Bilen bugner af muligheder for udstyr. Vi kører den nye bil i Østrig, og det smukke, grønne sommerlandskab er den perfekte kulisse for den nye bil, hvor designet imponerer. Der er tale om et stort køretøj, men formgivningen evner, at Touareg ikke ser massiv ud.

VW TOUAREG 3,0 TDI
Priser fra 980.000 kroner.

Motor: 3,0-liter diesel.

Ydelse: 286 hk.

Drejningsmoment: 600 Nm.

0-100 km/t.: 6,1 sekunder.

Topfart: 235 km/t.

L/B/H: 4,79/1,98/1,70 meter.
Tredje generation af Touareg er den største nogensinde, men er lettere end forgængerne. Formgivningen er elegant, og bilen syner mindre og lavere, end den fysisk er. Foto: Volkswagen
Tredje generation af Touareg er den største nogensinde, men er lettere end forgængerne. Formgivningen er elegant, og bilen syner mindre og lavere, end den fysisk er. Foto: Volkswagen

Kæmpe skærm

Listen over muligt udstyr er lang, og blandt de mest interessante er muligheden for at bestille bilen med kæmpe skærm. Standard er ni tommer, men den kan opgraderes til en krystalklar 15-tommer, og vælger man samtidig digitale instrumenter, får man oplevelsen af en stor skærm i over halvdelen af bilens bredde. Det ser svært godt ud og løfter stemningen af moderne luksusbil.

Når det gælder LED-lygter, viser VW også, at det har man 100 procent styr på.

Touareg kan bestilles med matrixforlygter, der består af 128 LED, der gør det muligt at køre med langt lys hele tiden oppe i fart. Det er i sig selv ikke noget, som VW er ene om at tilbyde, men Touaregs system kan se, når motorvejens store skilte blænder dig, fordi du selv lyser kraftigt direkte på dem. Det ser bilens kameraer, og på et millisekund skruer systemet ned, så du ikke bliver blændet.

Der er et hav af assistentsystemer, blandt andet trailerassistenten, der gør det til en leg at bakke hen til krogen. Foto: Volkswagen
Der er et hav af assistentsystemer, blandt andet trailerassistenten, der gør det til en leg at bakke hen til krogen. Foto: Volkswagen

Nattesyn

På toppen af lygterne kan der endvidere bestilles infrarødt nattesyn, så kan man se længere, end lyset rækker.

Skulle det såkaldte Night Vision opdage et dyr eller et menneske, vil der foruden en advarsel til chaufføren blive blinket direkte i det område, hvor et dyr eller menneske befinder sig. Det sker for at advare, og samtidig er alle bremsesystemer aktiveret, så du bremser 100 procent i det sekund, som du beslutter dig for at ramme bremsepedalen.

Vi kører naturligvis bilen med den mest avancerede undervogn med elektronisk krængningsstabilisator og firehjulsstyring.

Trods en akselafstand på næsten 290 centimeter skal Touareg kun bruge 20 centimeter mere plads end en VW Golf at vende på.

Foruden mindre venderadius skulle firehjulsstyringen modvirke tendenser til køresyge på bagsædet og bedre retningsstabilitet ved høj hastighed. Teknikken er bygget på Porsches nye Cayenneplatform, og det er ikke noget dårligt sted at hente platform.

Hvis man vil, kan Touareg udstyres med en kæmpe skærm i midten på 15 tommer'. Det giver sammen med digitalt instrumenthus en skærmoplevelse på over halvdelen af bilens bredde. Foto: Volkswagen
Hvis man vil, kan Touareg udstyres med en kæmpe skærm i midten på 15 tommer'. Det giver sammen med digitalt instrumenthus en skærmoplevelse på over halvdelen af bilens bredde. Foto: Volkswagen

Let at håndtere

Det mest imponerende er Touaregs opførsel på vejen. Præcis som den ikke ser stor ud, præcis sådan opleves bilen på vejen, hvor den er nem at placere med stor nøjagtighed. Det skyldes ikke mindst et styretøj, der kommunikerer optimalt til chaufføren.

Der er tale om tredje generation af Touareg, og de tidligere har alle haft fokus på offroad-egenskaber. Det er pillet ud af den nye, der end ikke kan bestilles med spærredifferentiale eller reduktionsgear. Nej, Touareg er en moderne luksusbil, forklarer VW, og den har intet at gøre uden for asfalten.

Evnen til at trække er dog fortsat en af bilens styrker. Alle modeller må trække 3500 kg.

Støjsvag diesel

Ved præsentationen var der udelukkende mulighed for at prøve Touareg med V6-diesel og 286 hk. Aldrig har vi oplevet den motor være så lydsvag. Næste år kommer en V8-diesel med 420 hk til de kunder, der bare ikke kan få dieselpower nok.

Luksusbiler koster mange penge, og Touareg er ingen undtagelse. Priserne på ekstraudstyr betyder, at man til bilens basispris skal regne med at lægge yderligere 200.000 kroner eller mere for at få del i lækkerierne. Det skal så lægges oven i basisprisen på cirka 980.000 kroner.

Head up-display koster eksempelvis 24.000 kroner, mens største skærmmulighed koster 50.000 kroner.

Uanset om man investerer lidt eller meget i ekstraudstyr, er den nye Touareg et imponerende køretøj.

Avisen var inviteret til Salzburg af VW.

Volkswagen viser alle sine talenter i kæmpe-SUV

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce