Verdens dyreste bil knopskyder med flere modeller

Bugatti Chiron Sport er netop gået i produktion som en variant af den ekstreme Chiron. 16-tallet referer til hyperbilens 16 cylindre. De, som vil mere, kan snart købe en Chiron Divo, der er dobbelt så dyr, men der er ikke vist billeder af den endnu. Foto: Bugatti

Verdens dyreste bil knopskyder med flere modeller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bugatti er på vej med specialmodellen Chiron Divo, der følger den forholdsvis nye Chiron Sport.

Hvis du troede, at Bugatti Chiron var ekstrem, så vent, til den kommende special-version kaldet Chiron Divo præsenteres i slutningen af næste måned ved det eksklusive arrangement, "The Quail - A Motorsports Gathering" i californiske Monterey.

Mens den almindelige Chiron starter ved 2,5 mio. euro, svarende til 19 mio. kr. uden danske afgifter, så lander den kommende model på det dobbelte, altså godt fem mio. euro eller 38 mio. kr. Hvis der skulle danske afgifter på, ville vi så ende måske to-tre gange højere. Men det er selvfølgelig et rent teoretisk scenarie.

Bugatti-fabrikken fortæller i første omgang kun kort om den nye model, som er opkaldt efter den berømte racerkører Albert Divo, som vandt det berømte Targa Florio bjergløb to gange for Bugatti i 1920'erne.

1500 hk i basis-versionen

Udgangspunktet er den heftige Chiron, der med en 8,0 liters W-16 motor på 1500 hk kan give baghjul til det meste. Modellen klarer 0-100 km/t på 2,4 sek. og har en topfart på 420 km/t. Den er foreløbig produceret i 100 eksemplarer, mens der er skrevet slutsedler på 330 ud af hele 500 planlagte biler. Så sent som i foråret præsenterede Bugatti special-modellen Chiron Sport, der har en mere atletisk styling, vejer 18 kg mindre end originalen og skulle være mere skarp i kurver.

Divo-modellen bliver endnu lettere, får mere downforce og endnu bedre køreegenskaber, lover fabrikken. Det foreligger ikke oplysninger om, hvorvidt motorydelsen er ændret. Men bilen vil give en aha-oplevelse ud over det sædvanlige, som rammer på tværs af landegrænser, fortæller Bugatti-bossen, Stephan Winkelmann i en pressemeddelelse fra fabrikken.

- Med Divo vil vi give en spændende oplevelse til folk over hele verden. Med dette projekt har Bugatti en lejlighed til at vise brandets DNA, hvad angår agile og adrætte køreegenskaber på en mere sportsorienteret måde end i dag, lyder det fra Stephan Winkelmann.

Det bliver interessant at se det endelige resultatet i modellen, der kun produceres i 40 eksemplarer og håndbygges efter traditioner, som blev brugt på de historiske Bugatti-modeller.

Verdens dyreste bil knopskyder med flere modeller

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce