Velkørende Volvo-stationcar med masser af plads

Foto: Volvo

Velkørende Volvo-stationcar med masser af plads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Volvo V60 er næsten lige så rummelig som den store V90. Men den opfører sig mere dynamisk på vejen, og det klæder den klassiske familie-Volvo.

Volvo er ikke kendt for køreglade biler, der dykker ind i et sving som en hajfinne, der kløver vandet.

Tværtimod er Volvo garant for en venlig fjedringskomfort, og det gælder i højeste grad de store V90 og S90. Nu er den klassiske V60 så klar til familier med ønske om plads og lækker formgivning, og med i pakken har Volvo smidt en ny opsætning af undervognen.

Til sammenligning med de større 90-modeller kører den nye V60'er dynamisk og er nem at placere i et sving. Ikke at der på nogen måde er tale om en stramt affjedret tyskeropsætning, men jo, V60 tilføjer en ny dynamik til Volvo.

Volvo V60 D4 Aut. Momentum
Pris: 541.980 kroner.Beskatningsmæssig værdi: 385.000 kroner.

Volvo V60 fås fra 512.000 kroner.

Forbrug: 22,2 km/l.

CO2 pr. km: 119 gram.

Grøn ejerafgift: 2160 kroner halvårligt.

Motor: Dieselmotor på 2,0 liter.

Ydelse: 190 hk.

Moment: 400 Nm ved 1750 o/min.

0-100 km/t.: 7,9 sekunder.

Akselafstand: 287 cm.

Dimensioner: 476/185/143 cm.

Maksimal trækvægt: 1690 kg.
Foto: Volvo
Foto: Volvo

En stor bil

Stationcars er ikke, hvad de var engang. For få år siden var de fornuftsprægede transportmidler med bonusplads til børn, barnevogn og bassethund. Kvadratiske og praktiske som en plade Ritter Sport-chokolade, men blottet for prestige. Men så fik nogle kvikke hoveder i bilfabrikkernes marketingafdelinger en idé: De byttede plads ud med prestige og fornuft ud med følelse.

Efter det første møde med V60 tipper vi, at bilen bliver endnu en succes for Volvo. Den er ganske enkelt uhyre harmonisk i designet og i princippet næsten lige så rummelig som den store V90.

Men priserne er anderledes familievenlige, og på den måde er V60 den moderne V70, som udgik og blev afløst af V90. Den nye V60 er betydelig mere rummelig end den gode gamle V70'er, som mange har savnet de seneste par år.

Den nye V60 er bygget på Volvos store platform, der foruden V90 også benyttes i XC90. Det sikrer et bagagerum, der lige nu er størst i klassen, på 529 liter og fornuftig rummelighed ved bagsædet. Pladsen i midten er dog ikke meget værd takket være en stor kardantunnel, der i øvrigt huser batterierne i de to plug-in-hybrider, som modelprogrammet indeholder.

Historisk har Volvo aldrig lanceret en ny model uden et nyt stykke sikkerhed, og V60 er ingen undtagelse. Hvis en modkørende bil - eksempelvis under en overhaling - er på vej mod dig, kan bilen bremse ned, hvis en række betingelser er opfyldt. Dermed kan farten reduceres inden en eventuel kollision, og skaderne mindskes.

Lang og smuk. Akselafstanden er hele 287 cm, idet bilen benytter Volvos store platform, der også bruges til V90. Foto: Volvo
Lang og smuk. Akselafstanden er hele 287 cm, idet bilen benytter Volvos store platform, der også bruges til V90. Foto: Volvo

Nu virker det selvstyrende

En af de vigtigste opgraderinger i den nye Volvo er det såkaldte Pro Pilot-system, der kan sørge for, at bilen holder sig inden for linjerne på motorvejen. I korte sekvenser kan du slippe rattet og pakke en burger ud, eller hvad man nu har brug for begge hænder til, men i praksis har Pro Pilot ikke fungeret ordentligt. Volvoer med systemet har haft en irriterende tilbøjelighed til konstant at slingre lidt mellem linjerne på motorvejen, men det er slut nu. Takket være informationer fra navigationssystemet holder V60 nu sporet bedre, og man behøver blot at holde let på rattet, så klarer bilen resten op til 135 kilometer i timen på motorvej.

Vi kører både V60 med forhjulstræk og diesel og med AWD og 310 hk fra benzinmotoren på 2,0 liter.

Det bedste indtryk får vi i V60 D4 med 190 hk. Det virker, som om diesellyden er bedre dæmpet end i eksempelvis XC60 med samme maskine, og man kan ikke lade være med at begræde, at diesel hos Volvo synger på næstsidste vers.

Senere kommer V60 med stærke plug-in-hybrider i form af T6 Twin Engine og T8 Twin Engine.

Den nye familie-Volvo er hos forhandlerne i slutningen af juli, og priserne begynder ved 512.000 kroner for D4 med manuel gearkasse og Momentum-udstyr.

Beskatningsgrundlaget starter ved 385.000 kroner for samme bil med automatgear.

Er man mere til privatleasing, skal der smides en førstegangsbetaling på 35.000 kroner og en månedlig ydelse på 4995 kroner ved 20.000 kilometer om året.

Interiøret byder ikke på nogen overraskelser i forhold til de kendte Volvoer. Foto: Volvo
Interiøret byder ikke på nogen overraskelser i forhold til de kendte Volvoer. Foto: Volvo

Velkørende Volvo-stationcar med masser af plads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce