Svær ikke at holde af

Interiøret er lækkert nok, men selve skærmen vinder ingen priser for sin betjening. Foto: Christian Schacht

Svær ikke at holde af

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jeep Compass er god stil. Vi kører den med lille dieselmotor og manuelt gear, og det er ikke den bedste kombination.

Verden efterspørger høje biler. Årsagen er blandt andet, at man sidder med godt overblik, men det er efterhånden en sandhed med modifikationer, for nu kører alle i høje biler, så fidusen er lidt gået fløjten, medmindre du mest kører bykørsel og kæmper fra højresving til højresving med cyklister, der med dødsforagt kaster deres køretøjer ud og ind mellem bilerne.

En del af bilerne i SUV-klassen på 4,40 meter ligner hinanden, og så er det herligt, at man netop kan vælge Jeep, hvis man vil have noget, der ikke ligner de andre tre-fire Nissan Qashqaier, der holder på villavejen.

Jeep er dygtig til at holde fast i de historiske rødder, og det giver genlyd i designet. Vores testbil i rød lakering og med Limited-udstyr ser ualmindelig godt ud på en parkeringsplads. Der er harmoni i linjerne, og specielt bagenden slægter Jeep Grand Cherokee på, mens der formgivningsmæssigt er et stykke til den mindre Jeep Renegade, som det kræver lidt mod at købe takket være det sjove design.

Jeep Compass 1.6 Diesel 120 HK Limited
Tre stjerner ud af seks4x2 Motor: Firecylindret diesel

Ydelse: 120 hk ved 3.750 omdr./min.

Maks. moment: 320 Nm ved 1.750 omdr./min.

Brændstofforbrug: 22,7 km/l ved blandet kørsel

Tophastighed: 185 km/t.

0-100 km/t: 11,0 sek.

Køreklar vægt: 1647 kg

Totalvægt: 1996 kg

Anhængervægt med/uden bremser: 1000 kg/450 kg

Pris: Jeep Compass fås fra 358.981 kr.

Testbil inkl. alt udstyr: 479.981 kr.
Skærmen på otte tommer er ekstraudstyr. Foto: Christian Schacht
Skærmen på otte tommer er ekstraudstyr. Foto: Christian Schacht

Meget udstyr

Jeep Compass er i Danmark udelukkende i veludstyrede versioner, og det betyder, at priserne er i den lidt dyrere afdeling, hvis man sammenligner med de størrelsesmæssige konkurrenter. Konkurrenterne er derfor primært de tyske prestigeprodukter og Volvo, så det er med de briller på, at vi kigger på bilens interiør.

Testbilen er en Limited, og desuden er der hældt en del kostbart ekstraudstyr i bilen. Lædersæder med ventilation koster 37.000 kr. for et læder, der er lækkert, men så heller ikke mere. I det hele taget er det indre en lidt sammensat fornøjelse. Visse steder er materialer og samlinger næsten på niveau med en fem år gammel premium-bil, mens andre detaljer næsten er italienske i præsentationen. Nok ikke så underligt, for bilen deler en række stumper med Fiat 500X.

Som standard har Compass 7''-skærm, men testbilen er opgraderet til 8,4" Uconnect med navigation og Beats-lydanlæg.

Jeep Compass er en fræk og stilfuld SUV, der skiller sig ud, men basisudgaven med 120 hk diesel og manuelt gear er ikke en god kombination. Foto: Christian Schacht
Jeep Compass er en fræk og stilfuld SUV, der skiller sig ud, men basisudgaven med 120 hk diesel og manuelt gear er ikke en god kombination. Foto: Christian Schacht

Rodet at betjene skærmen

Skærmen er højopløst, men ikke specielt brugervenlig i menuerne. Det vrimler med små knapper, og det hele er en smule uoverskueligt i sammenligning med de bedste systemer. I størrelse ligger Compass mellem den lille Jeep Renegade og Jeep Grand Cherokee, og pladsen er fornuftig med et regulært bagagerum.

Compass leveres med tre forskellige dieselmotorer. Vi har tidligere prøvet den ganske vellykkede 2,0 diesel med 170 hk, firehjulstræk og nitrins automatgear. Vi kører nu mindste mulighed på 1,6 liter og 120 hk samt sekstrins manuel gearkasse og almindeligt forhjulstræk. Pris: 359.000 kr. plus ekstraudstyr.

Motoren er desværre ret støjende, og det virker lidt gammeldags i en tidsalder, hvor man hos de bedste producenter dårligt kan skelne en diesel i lyden fra en benzin. Foruden den grovkornede lyd er der lidt ketchupeffekt i kraftudviklingen. Det er muligvis et spørgsmål om at vænne sig til bilen, men kræfterne kommer lidt pludseligt. Under et vist omdrejningstal sker der intet, og så, bum, sætter turboen ind og sender den forhjulstrukne Compass af sted. Desuden er koblingen lidt for tung at træde med et lidt vagt defineret tilkoblingspunkt.

Desværre kan man slet ikke tilkøbe automatgear til basisudgaverne, og billigste mulighed for dette er en 170 hk benzinmotor til 473.000 kr. I øvrigt er det underligt og lettere farligt, at Compass i denne udstyrsversion har både klassisk fartpilot og en moderne adaptiv, der selv holder afstanden til den forankørende. De to systemer betjenes af små knapper, og man skal kigge på små ikoner i bilens centrale display for at være sikker på, hvilket system man har valgt.

Ulempen ved Jeepen er, at priserne starter højt, og at versioner med automatgear er virkelig kostbare. Foto: Christian Schacht
Ulempen ved Jeepen er, at priserne starter højt, og at versioner med automatgear er virkelig kostbare. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Målt op mod konkurrenterne er Compass sin helt egen. Pebret i prisen, men samtidig svær ikke at holde af takket være designet, men der mangler et automatgear.

Svær ikke at holde af

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce