Superbenzinen rykker ind på tankstationerne

Mens det er nyt, at man herhjemme nu kan tanke benzin med oktan 100 som hos OK, har Shell og tyske Aral benzin med oktanindhold på mindst 100 og 102 syd for grænsen. Foto: Aral

Superbenzinen rykker ind på tankstationerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OK Benzin lancerer benzin med oktan 100, som er Danmarks højeste oktantal og henvendt til muskel- og amerikanerbiler. Almindelige bilister vil dog ikke kunne få gavn af højoktanen, lyder det fra FDM.

Du skal vænne dig til, at der nu sælges benzin med hele tre cifre på oktantallet. Selskabet OK lancerer nemlig benzin med oktan 100 på 41 tankstationer. Dermed har kæden brændstof med landets højeste oktantal. Det har ellers længe været forbeholdt Shell, som i en årrække har solgt V-Power Blyfri 99, og som har været ene på markedet med højoktan, efter at de andre kæder har droppet oktan 98.

Men nu går OK, der ellers er kendt som et lavprismærke, ind på markedet for den dyrere benzin. Hos OK Benzin har oktan 100-benzinen en listepris, som er omkring 1 kr. dyrere end almindelig oktan 95 hos selskabet.

Claus Møller Sørensen, som er markedschef i bilistafdelingen hos OK Benzin, forklarer, hvorfor OK Benzin nu får oktan 100 på programmet.

- Vi vil gerne have et tilbud til folk, der f.eks. har muskel- eller amerikanerbiler. Nu prøver vi det af i en periode på de 41 tankstationer i det sjællandske, og så vurderer vi senere på året, om det er noget, vi skal fortsætte med, siger Claus Møller Sørensen.

Få vil kunne mærke forskel

Oktantallet siger noget om energiindholdet i benzinen. Det er dog ikke alle, som vil kunne mærke forskel. Rent praktisk kan motoren ikke tage skade, hvis man tanker oktan 100, oplyser Jørgen Jørgensen, der er seniorrådgiver i FDM's tekniske rådgivning. Men de fleste motorer er optimeret til oktan 95, og de vil ikke have megen gavn af den ekstra energi, der er i oktan 100-benzinen.

- For langt de fleste bilister vil der ikke være nogen fordele ved at tanke oktan 100, da man ikke kan udnytte den ekstra energi, der er i benzinen. Når du kører ud ad motorvejen med 100 km/t., bruger man i forvejen måske kun en tredjedel af det energiindhold, der er i benzinen, siger Jørgen Jørgensen og fortsætter:

- Man vil på den måde ikke kunne få gavn af den merpris, som oktan 100-benzinen koster, siger han.

OK skriver, at oktan 100-benzinen især er en fordel for biler med direkte indsprøjtning og turbomotorer, hvilket mange jo har i dag, men det kan Jørgen Jørgensen ikke se, at det høje oktanindhold skulle have nogen betydning for.

- Det vil kun være, hvis man kører ekstremt, siger han. Han peger på, at ældre amerikanerbiler typisk skal have oktan 100. Nogle af disse er dog omstillet til oktan 95, og de skal i alle tilfælde have tilsætning af bly til smøring af motorens dele, og som ikke tilsættes benzinen i dag. Man kan dog også købe tilsætninger, der kan hæve oktantallet, siger han.

Fra OK peger markedschef Claus Møller Sørensen på, at det er på motorer med høj kompression, der vil kunne mærkes forskel. Derfor opfordrer Claus Møller Sørensen også til, at man konsulterer sit værksted, hvis man er i tvivl.

- Vi vil ikke binde folk noget på ærmet. Oktanindholdet handler om benzinens evne til at komprimere energi. Nogle har fordele af det, så deres motor får flere kræfter, andre har ikke. Men vi anbefaler, at man, hvis man er interesseret, tager kontakt til sit værksted eller anden fagmand - eller måske tjekker instruktionsbogen, siger Claus Møller Sørensen.

Racerbenzin hos tyskerne

I Tyskland sælger den store kæde Aral superhøjoktanbenzinen Aral Ultimate 102, der har et oktanindhold på mindst 102, mens Shell sælger V-Power Racing med et oktanindhold på 100. Her er der dog også biler, som på grund af muligheden for meget høj hastighed også stiller større krav til brændstoffet. Herhjemme overvejer Shell, om oktanindholdet i V-Power skal hæves, men har endnu ikke taget stilling til dette.

Hos Cirkle K og Q8 er der dog ingen planer om at lancere benzin med højere oktantal. Her er det optimerede oktan 95-produkter med udvidede additivpakker som Cirkle K's Miles plus 95 og Q8' s Go 95 Easy Extra Dynamic, som begge bl.a. skal sikre en bedre forbrænding, der p.t. satses på. De dyrere benzinblandinger med flere additiver, som også omfatter Shell V-Power Blyfri 99, indeholder også rensestoffer til motoren, som kan virke plejende. Shells Oktan 99 V-Power indeholder additiver, som f.eks. kan hjælpe, hvis motoren har tendens til at sode til, så her er der andre fordele ud over et højt oktantal.

Ny benzin og diesel erstatter oktan 92

Hos OK er der dog samme additivpakke i oktan 100 som oktan 95 og ikke ekstra additiver. Hvis motoren kører, som den skal, er der dog ingen grund til at skifte fra almindelig benzin og bruge flere penge på den front, lyder det fra FDM. Hvis det handler om brændstoføkonomi, har bilistklubbers test med Shells V-Power Blyfri 99 vist, at det højere oktanindhold, og dermed større energiindhold, betyder, at bilen - ud over at have mere energi - kan køre længere på literen med dette. Men der er altså også andre faktorer som omgivelser og kørestil, der spiller ind på det reelle forbrug, mens merprisen på omkring 1 kr. kan trække den anden vej på økonomifronten.

Hos OK Benzin er de 41 stationer ud af i alt 667 stationer, som får oktan 100, alle placeret i københavnsområdet og det nordsjællandske. Her skal oktan 100 erstatte oktan 92, som nu er på vej ud hos OK. Cirkle K, Shell og Q8 dropper også oktan 92 eller antallet af udsalgssteder med denne. Cirkle K giver mere plads til premium-benzinen Miles Plus 95, mens premium-diesel kaldet V Power Diesel overtager pladsen i hanerne hos Shell. Hos Q8 er det premium-dieselen GoEasy Diesel Extra, der tager over, hvor oktan 92 slipper, mens Cirkle K tillige har lanceret Miles Plus Diesel.

Oktan 92 sælger ikke som tidligere, og der er ikke fordele. Oktan 92 er kun få øre billigere end oktan 95, og da energiindholdet er lavere, kan det bedre svare sig at købe oktan 95, da bilen kører længere på literen. Motoren kan dog ikke tage skade ved at tanke oktan 92.

Superbenzinen rykker ind på tankstationerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce