Prøvet: Første tur i Opels elektriske familiebil

Ampera-e får nyeste generation af Opels infotainment-systemer, der også omfatter Apple CarPlay og Android Auto

Prøvet: Første tur i Opels elektriske familiebil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opel Ampera-e har en realistisk elektrisk rækkevidde på op mod 400 km på en opladning. Bilens fremtid herhjemme er uvis, og det er synd, viser første tur i bilen.

Produktionen er begrænset, og de store markeder skal have den først.

Sådan er udsigterne for Opel Ampera-e, der lige nu er blandt de meste solgte biler i Norge. Med til billedet hører også, at Opel netop er blevet en del af franske PSA, hvilket måske vil betyde, at bilen afløses af en elektrisk model fra PSA's egne rækker.

- Ja, lige nu er der mange spørgsmål, som der ikke rigtigt kan gives noget præcist svar på, siger Opels danske informationschef, Erik Morsing.

Sammen er vi taget ud for at få det første indtryk af Ampera-e, der allerede er solgt i flere end 4000 eksemplarer i Norge siden introduktionen i juni. Den store efterspørgsel betyder blandt andet, at bilen tidligst kan komme til salg i Danmark mod slutningen af 2018. Der er således heller ingen officielle priser på bilen, men vi gætter på 360.000 kr.

Vi kører på svenske landeveje samt motorveje og prøver også bilen i let bytrafik.

 

Fakta
Opel Ampera-e 5-personer elektrisk bilBatteri:60 kWh - Li-Ion

Elmotor med forhjulstræk

Effekt: 204 hk

Moment: 360 Nm fa 0 o/m

Længde-bredde-højde: 416 cm/185 cm/159 cm

Akselafstand: 260 cm

0-50 km/t: 3,2 sek.

80-120 km/t: 5,2 sek.

0-100 km/t:7,3 sek.

Topfart: 150 km/t (elektronisk begrænset)

Forbrug: 14,5 kWh/100 km

Rækkevidde: 520 km (NEDC) - 380 km (WLTP/Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure)

Prisgæt: 360.000 kr.

 
Ligner en almindelig bil. Tidligere kunne man se, når en bil var elektrisk takket være futuristisk design. Nu ligner elbilerne de almindelige biler. Foto: Opel
Ligner en almindelig bil. Tidligere kunne man se, når en bil var elektrisk takket være futuristisk design. Nu ligner elbilerne de almindelige biler. Foto: Opel

Bygget til eldrift

Ampera-e er fra begyndelsen bygget til at køre på el, og derfor er bilen designet rundt om batteripakken, der er placeret helt nede under bilens gulv. Det betyder, at batteripakken på 288 individuelle celler ikke optager ret meget plads, og at gulvet ved bagsædet er helt plant. Batterierne vejer 430 kg.

Bilen trækker på forhjulene, og med 204 hestekræfter er der masser af power. På en varm sommerdag er det intet problem at få forhjulene til at fedte og der skal derfor øses forsigtigt op, når man accelererer ud af et sving. Bilen har automatgear, og der er mulighed for at indstille motorbremsningen til enten normal eller kraftig. Det kræver lidt tilvænning at bruge den kraftige bremse, men efter et par mislykkede forsøg kommer systemet til sin ret. Det gælder blot om at læse trafikken længere frem end i en normal bil.

Har man brug for yderligere generering af strøm, kan man også benytte en knap på rattet, som giver ekstra kraftig regenerering af energien. Med denne knap kan bilen under normale omstændigheder køres, uden at man bruger bremsepedalen overhovedet, hvilket Opel kalder One Pedal Driving.

Ordet normal er også det, der trænger sig på efter de første små 200 km i bilen. En Ampera-e kører som en almindelig bil. Nærmest som en Opel Meriva, der nu er udgået af programmet, men den er hurtig, og man skal holde speederfoden i ro, for ellers koster det for meget energi.

I bytrafik med skiftende hastigheder er bilen i topform og følger lydløst trafikrytmen. På motorvej følger den også fint med resten af trafikken, men her er der forholdsvis meget støj. Lyden kommer, fordi der ikke rigtigt er noget motorlarm, og så høres de standardmonterede punkterfrie dæk og vindens omgang med karrosseriet.

 

Højt niveau. Opel Ampera-e leveres kun med et høHøjt niveau. Opel Ampera-e leveres kun med et højt niveau for udstyr. Den endelige danske pris kendes ikke, og det gør et eventuelt tidspunkt for lancering heller ikke. Foto: Opel jt niveau for udstyr. Den endelige danske pris kendes ikke, og det gør et eventuelt tidspunkt for lancering heller ikke. Foto: Opel
Højt niveau. Opel Ampera-e leveres kun med et høHøjt niveau. Opel Ampera-e leveres kun med et højt niveau for udstyr. Den endelige danske pris kendes ikke, og det gør et eventuelt tidspunkt for lancering heller ikke. Foto: Opel jt niveau for udstyr. Den endelige danske pris kendes ikke, og det gør et eventuelt tidspunkt for lancering heller ikke. Foto: Opel

Meget udstyr

Interiøret er bygget op omkring en stor skærm, hvorfra det meste styres. Bilen leveres udelukkende med et udstyrsniveau, der omfatter det meste og inklusive navigation og Bose-lydsystem. Bilen har plads til fem personer, og bagagerummet napper 380 liter, så på den måde er der ingen forskel på en Ampera-e og en bil i samme størrelse med konventionel motor på fossilt brændstof. Nu mangler vi så bare en dansk introduktion og ikke mindst en pris.

 

Højt niveau. Opel Ampera-e leveres kun med et høHøjt niveau. Opel Ampera-e leveres kun med et højt niveau for udstyr. Den endelige danske pris kendes ikke, og det gør et eventuelt tidspunkt for lancering heller ikke. Foto: Opel jt niveau for udstyr. Den endelige danske pris kendes ikke, og det gør et eventuelt tidspunkt for lancering heller ikke. Foto: Opel
Højt niveau. Opel Ampera-e leveres kun med et høHøjt niveau. Opel Ampera-e leveres kun med et højt niveau for udstyr. Den endelige danske pris kendes ikke, og det gør et eventuelt tidspunkt for lancering heller ikke. Foto: Opel jt niveau for udstyr. Den endelige danske pris kendes ikke, og det gør et eventuelt tidspunkt for lancering heller ikke. Foto: Opel
Ligner en almindelig bil. Tidligere kunne man se, når en bil var elektrisk takket være futuristisk design. Nu ligner elbilerne de almindelige biler. Foto: Opel
Ligner en almindelig bil. Tidligere kunne man se, når en bil var elektrisk takket være futuristisk design. Nu ligner elbilerne de almindelige biler. Foto: Opel

Prøvet: Første tur i Opels elektriske familiebil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce