Privatleasing: Prisstigninger på de fleste biler

Volkswagen Golf 1,4 TSI med 125 hk og Comfortline-udstyr stiger fra 2.899 kr. til 3.249 kr. Til gengæld er førstegangsydelsen fortsat på 15.000 kr. Fotos: Ebbe Sommerlund

Privatleasing: Prisstigninger på de fleste biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Privatleasing har ligget på is siden afgiftsindgrebet d. 3. oktober, men nu er mange klar med de nye priser.

Nye skatteregler for leasing har givet bilbranchen og leasingselskaberne udfordringer med fortsat at kunne tilbyde kunderne billige leasingbiler. I mere end en måned har det således ikke været muligt at privatlease, fordi leasingselskaber og bilimportører har afventet en fortolkning af de nye regler for beregning af registreringsafgift. Men efter intenst regnearbejde har en lang række bilimportører nu priserne på privatleasing klar.

Den gode nyhed er, at det i store træk ikke er blevet ret meget dyrere at privatlease. I visse tilfælde er der en stigning på 100-350 kr. om måneden, mens andre tilfælde består af en stigning i førstegangsydelsen på nogle få tusinde kroner, viser en gennemgang, som vi har lavet. Alle tal gælder for en leasingperiode på tre år med 15.000 km årligt.

Hos Privatleasing. dk, der drives af Jyske Finans, ser områdedirektør Allan Mortensen fortsat privatleasing som attraktivt:

- For det første er mange af prisstigningerne per måned ret beskedne, og for det andet har regeringen sagt, at man vil vurdere bilafgifterne allerede igen om et år, så de, som privatleaser, sikrer sig mod evt. nye omlægninger, hvor brugtprisen på ens bil kan risikere at falde ekstra meget, siger han.

Som eksempel nævner han den populære Peugeot 208 med 100 hk dieselmotor, der stiger 100 kr. om måneden, mens førstegangsydelsen stiger fra 5.000 til 8.000 kr., og den nye Nissan Qashqai, som nu koster 3.495 kr. - 200 kr. mere om måneden, med uændret førstegangsydelse på 10.000 kr.

 

Privatleasing
De forskellige bilimportører i Danmark fik hurtigt styr på udsalgspriserne, da regeringen for en måned siden endelig satte handling bag ordene og sænkede registreringsafgiften. Men det danske bilmarked består også af en meget vigtig leasingdel, og fordi myndighedernes håndtering af leasingregler var alt andet end ligetil, har kunder med ønske om privatleasing stået i et tomrum. Ville priserne stige, ville privatleasing være tilgængelig på samme vilkår som før omlægningen.Svaret er simpelt. Hos de fleste bilimportører, der har offentliggjort priser, er det blevet en smule dyrere at privatlease, enten på den månedlige ydelse eller på førstegangsydelsen. Hidtil har andelen af privatleasing været på cirka 30 pct. Tiden vil vise, om det fortsætter.
Peugeot 208 har længe været en af de mest privatleasede biler herhjemme. Prisen på den kendte version med 100 hk dieselmotor stiger 100 kr. om måneden, mens førstegangsydelsen får et nøk opad på 2.500 kr. til 7.500 kr.
Peugeot 208 har længe været en af de mest privatleasede biler herhjemme. Prisen på den kendte version med 100 hk dieselmotor stiger 100 kr. om måneden, mens førstegangsydelsen får et nøk opad på 2.500 kr. til 7.500 kr.

Fortsat relevant

Markedsanalytiker Jan Lang, Bilbasen, er ikke i tvivl om, at privatleasing fortsat vil være populært:

- Med de konsekvenser, jeg har set, så har privatleasing fortsat relevans for de danske forbrugere. Prisstigninger i den størrelsesorden, som jeg har set, vil ikke skræmme bilkøberne/leasingtagerne væk fra privatleasing.

Ifølge Jan Lang skyldes det især, at privatleasing fortsat er relevant i forhold til, at forbrugerne ønsker sikring mod værditab og at have fikserede, kendte omkostninger.

- Samtidig er det også en klar fordel, at man kan sikre sig mod evt. særlige værditab med udsigt til en ny afgiftsreform, siger han.

Der er da også stadig interesse for privatleasing hos kunderne hos Peugeot:

- Vi oplever, at de kunder, der tidligere har privatleaset og oplevet den convenience, der følger med denne måde at have bil på, gerne vil privatlease igen. Men med de nye afgifter er det blevet mere attraktivt at købe ny bil, og det kunne man godt forestille sig ville påvirke privatleasingmarkedet, så det stagnerer en smule, siger pressechef Hanne Sørensen. Volkswagen, som er en af de helt store spillere på markedet for privatleasing, især med Polo og Golf, der er blandt dem, der har stigninger.

Den meget udbredte Golf 1,4 TSI 125 Comfortline er således steget fra 2.899 kr. om måneden til 3.249 kr., mens førstegangsydelsen fortsat er 15.000 kr. Importøren er også klar med priser på den helt nye Polo, hvor en 1,0 95 hk Comfortline står til 2.449 kr. om måneden og 15.000 kr. i førstegangsydelse. Den bil er så ny, at der ikke var meldt priser ud før afgiftsomlægningen.

 

Den helt nye faceliftede Nissan Qashqai stiger 200 kr. per måned til nu 3.495 kr., mens førstegangsydelsen fortsat er 9.995 kr. Foto: Jonas Ahlstrøm
Den helt nye faceliftede Nissan Qashqai stiger 200 kr. per måned til nu 3.495 kr., mens førstegangsydelsen fortsat er 9.995 kr. Foto: Jonas Ahlstrøm

Også prisfald

Hos Opel er det stadig muligt at køre Insignia for 3.695 kr. per måned, dog med 5.000 kr. mere i førstegangsydelse, så man nu skal betale 14.995 kr. Astra-priserne er stort set også de samme som før og med samme lave udbetaling på 4.995 kr. På visse modeller er ydelsen endda faldet. Det gælder for eksempel en af de mest populære privatleasingbiler, Astra Sports Tourer med 1,4T benzinmotor på 150 hk, der nu koster 3.495 kr. per måned mod tidligere 3.695 kr.

Ford er også klar med nye privatleasingpriser, og her er ændringerne til at overse. Den populære Ford Fiesta Titanium med 100 hk benzinmotor koster således fortsat 2.595 kr. om måneden, dog er førstegangsydelsen steget fra 5.000 til 8.000 kr.

- Årsagen til, at flere biler stiger i førstegangsydelse, er, at leasingselskaberne har erfaring for, at op til 25 pct. af kunderne vælger at træde ud af aftalen allerede efter 12 måneder, hvilket er muligt, og efter afgiftsindgrebet får selskaberne ikke samme rabat på bilerne og risikerer derfor også et større tab, hvis aftalen ophører før tid, forklarer Allan Mortensen fra Privatleasing.dk.

Ved Renault er det især Clio, der har trukket læsset med privatleasing, og de første indikationer tyder på, at en Clio med 90 hk diesel er steget 300 kr. om måneden til 2.995 kr., mens førstegangsydelsen på 9.995 kr. ikke har rykket sig.

Hos Audi, hvor biler som A1 og A3 er udbredte som privatleasingbiler, har priserne stort set ikke rykket sig, og niveauet begynder ved 2.350 kr. per måned og 20.000 kr. i førstegangsydelse for den lille A1 med 95 hk, mens A3 med 1,0 motor og 116 hk starter fra 2.850 kr. og en udbetaling på 25.000 kr.

Også hos BMW er der nu leasingpriser på 1-serie, 3-serie, 4-serie, 5-serie og X1. 1-serie fås fra 3.295 kr. om måneden (udbetaling 30.000 kr.) for 118i med 136 hk og automatgear, mens 3-serie fås til en månedlig ydelse på 4.495 kr., udbetaling 35.000 kr. (320d sedan med automatgear). 3-serien inkluderer 20.000 km om året, hvor 1-serien er på de oftest sete 15.000 km.

De priseksempler, som er blevet meldt ud indtil videre, er med 36 mdr. løbetid, men Allan Mortensen fra Privatleasing.dk er ikke i tvivl om, at der også snart vil komme tilbud med 24 mdr., mens 12. mdr. leasingaftaler formentlig vil stige en del i pris, så de ikke er så attraktive.

Hos Jaguar er der ingen stigninger_

- Mange er nok af den opfattelse, at privatleasing nu er blevet mindre fordelagtigt for kunderne. Men sådan er det ikke hos Jaguar og Land Rover. Hos os er det enten blevet billigere at privatlease end før, eller også er betingelserne, som de var før indgrebet, siger landechef hos Jaguar Land Rover Michael Lund. Eksempelvis koster det 19.995 kr. at få foden indenfor i en Jaguar XE 180 hk diesel aut. med business-pakke. Den månedlige betaling er 5.595 kr.

 

 

 

 

Ford Fiesta med 100 hk benzinmotor og Titanium-udstyr er steget 3.000 kr. i førstegangsydelse til 7.500 kr., men koster fortsat 2.595 kr. om måneden.
Ford Fiesta med 100 hk benzinmotor og Titanium-udstyr er steget 3.000 kr. i førstegangsydelse til 7.500 kr., men koster fortsat 2.595 kr. om måneden.

Privatleasing: Prisstigninger på de fleste biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce