Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Pas på, at traileren ikke bliver for tung

Det gælder om at være påpasselig, når du læsser traileren, som let kan blive overlæsset. Især hvis du kører i en mikrobil. Foto: Christian Schacht

Pas på, at traileren ikke bliver for tung

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tænk dig om, når du læsser fliser eller haveaffald på traileren. Godset vejer nemlig mere, end det ser ud til.

For mange kilo på ladet eller en trailer, som ikke er sat ordentligt på krogen, kan blive en dyr affære. Overlæs eller sjusk er nemlig nogle af de største syndere, når der sker ulykker med trailere. Det kommer bag på mange, hvor meget et læs med havefliser, sten eller vådt grus vejer.

- Man skal passe på, når man kører ned til byggemarkedet efter grus eller fliser. Der er helt klart mange, som kører af sted med overlæs uden at vide det. Men der er også nogle, som tager chancen, konstaterer Jørgen Jørgensen, der seniorrådgiver i FDM's tekniske afdeling.

Bilistorganisationen har lavet en udregning, som viser, at en almindelig havetrailer, der for eksempel må laste 325 kg, og som har en totalvægt på tæt ved 500 kg, kan klare det, som svarer til 18 fliser i størrelsen 40x40, 40 skovlfulde grus eller 18 sække med tør muldjord på 50 kilo hver.

Det må du køre med
De fleste bilister har et kategori B-kørekort, der giver ret til at køre en bil på højst 3500 kg totalvægt. Du må altid køre med en anhænger på op til 750 kg totalvægt, hvis bilen er godkendt til at trække den vægt, og anhængeren er godkendt til vægten. Er anhængerens totalvægt over 750 kg, må bilens tilladte totalvægt og anhængerens tilladte totalvægt tilsammen ikke overstige 3500 kg.Du skal dog være ekstra opmærksom, hvis du kører i en mikrobil med anhængertræk. Modeller som Aygo-trillerne og VW Up-trillingerne er nemlig kun godkendt til lav vægt, hvilket betyder, at en fuldt lastet VW Up kun må have 100 kg på traileren, fordi den maksimale vægt på vogntoget er nået. Tidligere blev totalvægt og last angivet på vægttavler. De står ofte i registreringsattesten. Men det er ikke altid tilfældet. Så skal du ind i det digitale motorregister og kigge. Hvis du skal til udlandet, råder FDM dog til, at man altid får en registreringsattest og en udskrift med til at vise myndighederne.

Bilen kører anderledes

Sørg også for, at læsset ligger stabilt og med vægten så tæt på akslen som muligt. Fordel dog gerne vægten ved for eksempel fliser, mens tyngdepunktet skal være så lavt som muligt. Men man skal ikke mindst overholde fartgrænserne på maks. 80 km/t. I værste fald kan traileren komme i sving eller blive ustabil ved katastrofeopbremsninger.

- En ting er, at det kan give bøde at køre med overlæs, men hvis man involveres i en ulykke, kan det også være ansvarspådragende, siger Jørgen Jørgensen og fortsætter:

- En almindelig havetrailer har ikke bremser. Det opleves anderledes end normalt, når du bremser bilen, og der måske kommer 500 kg og trykker bagpå, siger Jørgen Jørgensen om den samlede vægt af trailer og gods.

Med fuldt læs på en 500-kg-trailer uden bremser øges bremselængden fra 80 kilometer i timen med to-tre meter.

Skal kunne klare alle situationer

Udgangspunktet er, at du skal kunne klare at manøvrere bilen i enhver situation med traileren. Typiske skader ved overlæs er dog, at dæk, lejer eller understel bryder sammen af vægten. Og så ender traileren ved vejsiden. Det er dit ansvar, hvis der sker skader, fordi der er faldet noget af din trailer under kørslen. Eventuelle skader vil blive dækket af din bils ansvarsforsikring, men på de fleste policer er der en selvrisiko.

Pas på, at traileren ikke bliver for tung

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.