Ny Mercedes bliver supervindglat

Den ser elegant ud, den nye Mercedes A-Klasse sedan, der kan bestilles fra efteråret, og som har den laveste luftmodstand i nogen serieproduceret bil. Foto: Mercedes

Ny Mercedes bliver supervindglat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ordet luftmodstand er igen begyndt at dukke op i bilfabrikkernes materiale, når de lancerer nye biler. Senest i forbindelse med den nye A-Klasse sedan.

I de første årtier lignede bilerne nærmere en slags motoriserede hestevogne, Og vi skulle faktisk helt frem til efter den anden oliekrise i slutningen af 1970'erne, før flere bilfirmaer begyndte at overveje, hvordan de kunne øge bilernes nøjsomhed med benzinen, samtidig med at de fortsat kunne benytte de allerede kendte motorer.

Det førte til, at man begyndte at interessere sig for luftmodstanden, der hidtil kun havde været brugt af ganske få bilmærker som salgsargument. Men to modeller vendte op og ned på den forestilling. I efteråret 1982 kom den nye Audi 100, der med en luftmodstandsværdi på 0,30 CW satte ny rekord. Det muliggjorde høje tophastigheder med selv svage motorer ligesom i Ford Sierra, der med 0,34 i CW-værdi også var med på den nye trend.

Anderledes i dag

Det er dog intet at regne i forhold til den helt nye A-Klasse sedan, som er den mest aerodynamiske serieproducerede bil i verden lige nu, siger Mercedes, med en CW-værdi på imponerende 0,22. Det flotte resultat er opnået ved bl.a. optimeret design af for- og bagspoilere, som leder luften effektivt forbi for- og baghjul, ligesom paneler under bilen og tætninger rundt om bl.a. lygter nedsætter unødvendig turbulens og vindmodstand.

Den skarpe designlinje med lodret front og de smalle LED High Performance forlygter er identisk med hatchbacken, men A-Klasse sedan adskiller sig alligevel markant fra søsterbilen med sit separate bagagerum. Den nye model præsenteres med samme motorudvalg som A-Klasse hatchback med enten benzin- eller dieselmotor, som alle er firecylindrede.

På dieselsiden præsenteres i første omgang A 180 d med 1,5 liters dieselmotor med 116 hk, som fås i kombination med enten 6-trins manuel gearkasse eller dobbeltkoblingsgearkassen 7G-DCT. På benzinsiden er det muligt at vælge 7G-DCT til A 200, der med 163 hk bliver mindste benzinvariant i Danmark, mens A 220 4MATIC med 190 hk både har firehjulstræk og 7G-TRONIC som standard.

Kraftigste udgave bliver i første omgang A 250 sedan, som fås både med og uden 4MATIC og udelukkende sammen med 7G-TRONIC. A-klassen som sedan kan bestilles fra efteråret, men priserne foreligger endnu ikke. Det er første gang, at Mercedes-Benz tilbyder en sedan i denne klasse, noget Audi længe har gjort med A3, og BMW pusler også med en 1-serie sedan. men måske kun til Kina.

Ny Mercedes bliver supervindglat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce