Mercedes varmer op til elbils-krig

Den nye elektriske Mercedes EQC minder om GLC, men de endelige linjer er svære at se under kamuflagen. Foto: Mercedes

Mercedes varmer op til elbils-krig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det tyske mærke viser billeder af prototype, der kommer til næste år, og som især skal konkurrere mod Jaguar I-Pace og Audi e-Tron.

Konkurrencen spidser til i den eksklusive klasse for elbiler, hvor Mercedes nu slår på tromme for den kommende elektriske Mercedes EQC, der er konkurrent til Tesla X, og ikke mindst den netop præsenterede Jaguar I-Pace og den nye Audi e-Tron, som præsenteres til efteråret.

Således viser den tyske fabrik billeder af intense test i den spanske hede på 50 grader, som skal bevise batteriernes udholdenhed, og hvor enkelte internationale medier har fået lov til at kigge indenfor. Billederne af den kamuflerede prototype læner sig på de ydre linjer op ad den konceptbil, som den tyske fabrik viste på sidste års store IAA-messe i Frankfurt. Her lød de første specifikationer på en ydelse på 400 hk og en rækkevidde på over 500 km efter NEDC-normen. Til sammenligning klarer Jaguar I-Pace 480 km efter WLTP-normen, hvilket svarer til 520 km efter NEDC-normen, mens Audi e-Tron forventes at kunne klare over 500 km.

Mercedes er langt fremme med udviklingen af den nye elektriske EQC, som skal konkurrere mod Jaguar I-Pace og Audi e-Tron. Foto: Mercedes
Mercedes er langt fremme med udviklingen af den nye elektriske EQC, som skal konkurrere mod Jaguar I-Pace og Audi e-Tron. Foto: Mercedes

Presser batterierne

De omfattende test er langt mere krævende end ved almindelige konventionelle biler, da der er tale om en bil, som ikke alene er elektrisk, men også er fuldt digitaliseret. Således er de i alt 200 prototyper også testet under ekstremt støvede forhold og ved temperaturer på ned til minus 35 grader, mens bilernes ageren med helt drænede batterier også testes.

Desuden undersøges, hvordan de elektroniske sikkerhedssystemer, lige fra skilteaflæsere til nødbremser, spiller sammen med batteri og strømforsyning. Især kulde giver begrænset effekt på mange af de nuværende elbiler, bare vi nærmer os frysepunktet, hvilket jo er relevant på vore breddegrader. Så det bliver interessant at se, hvad Mercedes kan præstere i virkelig trafik.

- Vi har nu gennemført en række krævende test. Vi har vintertestet bilen ved temperaturer på minus 35 grader med godt resultat, og er overbeviste om, at hede-testene vil bekræfte, at vi nu er på god kurs mod at kunne starte serieproduktionen, lyder det fra Michael Kelz, der er chefingeniør hos Mercedes og ansvarlig for projektet.

Modellen vil få en rækkevidde på over 500 km og vil kunne lades op med hurtigladere. Foto: Mercedes
Modellen vil få en rækkevidde på over 500 km og vil kunne lades op med hurtigladere. Foto: Mercedes

Hurtig opladning

Den nye EQC-model bygger på en platform, som bliver udgangspunkt for en række nye elektriske Mercedes-modeller. Konceptbilen blev vist med hightech-gadgets som kameraer frem for sidespejle og instrumentering med en 24-tommer skærm. Det vides dog ikke, hvad der kommer af udstyr i den endelige produktionsmodel.

EQC vil byde på mulighed for hurtigladning på 50 kW til 150 kW og på sigt også 300 kW, hvilket vil sige, at bilen kan lade op til 100 km kørsel på fem minutter. I første omgang er der dog kun 100 kW-ladere på vej herhjemme. Mercedes regner ligesom Jaguar og Audi med at få afsat mange biler på det store norske marked for elbiler. Her har Jaguar allerede solgt over 1800 I-Pace.

Mercedes varmer op til elbils-krig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce